Przestrzenna analiza danych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-WM-SDA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przestrzenna analiza danych |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Zajęcia metodologiczne i metodyczne - Szkoła Doktorska Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
20 godzinny warsztat |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są zastosowaniu metod statystycznej i ekonometrycznej analizy danych o charakterze przestrzennym (danych regionalnych, punktowych, grid). Celem kursu jest poznanie sposobów ilościowych uwzględniania lokalizacji, ko-lokalizacji i odległości w modelowaniu zjawisk dyfuzji, aglomeracji i gęstości lokalizacji, specjalizacji, renty geograficznej, lokalizacji absolutnej i względnej, interakcji przestrzennych, autokorelacji przestrzennej, przestrzennego sortowania i heterogeniczności. Przedstawione zostaną najnowsze metody analiz przestrzennych, z silnym akcentem na podejście stosowane. Wszystkie problemy modelowania zostaną przedstawione i rozwiązane w programie R. Przykłady problemów dotyczyć będą zjawisk społeczno-gospodarczych, jak polityka gospodarcza, procesy społeczne w przestrzeni geograficznej, lokalizacja firm. Stosowane metody dydaktyczne: - wykłady dotyczące omawianych zagadnień - rozwiązywanie problemów badawczych – planowanie szczegółów analizy ilościowej - programowanie w R (wczytywanie danych, pisanie kodów na potrzeby badania) - interpretacja wyników i ich konfrontacja z literaturą tematu (z perspektywy ilościowej i tematycznej) Tematy: - statystyka przestrzenna dla danych regionalnych (obszarowych), badanie rozkładów przestrzennych (Moran I, Getis-Ord, LOSH, LISA, join-count, DBSCAN), statystyki dla danych w grid - modelowanie ekonometryczne zależności przestrzennych (z użyciem macierzy wag przestrzennych) – modele jednookresowe, dynamiczne i panelowe - wybór modelu i zmiennych, estymacja, testowanie, prognozowanie, braki w danych, badanie interakcji przestrzennych, modele na danych obszarowych i punktowych (w tym GNS, SDM, SDEM, SAC, SEM, SAR, SLX, GWR) - wyzwania big data i uczenia maszynowego w odniesieniu do danych przestrzennych- klastrowanie danych punktowych, przestrzenne PCA, bootstrapowana regresja (w tym problemy próbkowania i replikacji, interpretacja wyników) |
Literatura: |
Kopczewska K. (red). (2020), Przestrzenne metody ilościowe w R: statystyka, ekonometria, uczenie maszynowe, analiza danych, CeDeWu Kopczewska K (eds.) (2020), Applied Spatial Statistics and Econometrics: Data Analysis in R, Routledge Artykuły naukowe (głównie w języku angielskim) dobrane wg zainteresowań doktorantów |
Efekty uczenia się: |
- doktorant zna i rozumie sposoby stosowania ilościowych metod przestrzennych - doktorant zna i rozumie podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami. - doktorant potrafi zaplanować i przeprowadzić badanie w celu znalezienia odpowiedzi na podstawione pytania badawcze o charakterze przestrzennym - doktorant rozumie problematykę zjawisk o charakterze przestrzennym, w tym lokalizacji, ko-lokalizacji i odległości w modelowaniu zjawisk dyfuzji, aglomeracji i gęstości lokalizacji, specjalizacji, renty geograficznej, lokalizacji absolutnej i względnej, interakcji przestrzennych, autokorelacji przestrzennej, przestrzennego sortowania i heterogeniczności. - doktorant potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym - doktorant potrafi definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą - doktorant rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze, twórczo je stosować oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Wiedza: Zna i rozumie: - podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami. Umiejętności: Potrafi: - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: - definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować - wnioskować na podstawie wyników badań naukowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wystawiane są oceny cząstkowe za recenzję i pracę zaliczeniową. Ocena końcowa jest średnią ocen cząstkowych (wagi po 50%). - opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu Obecność na zajęciach obowiązkowa. Za każdą nieobecność należy napisać samodzielnie pracę o długości ok. 2 str. A4 (tekst znormalizowany) o tematach poruszanych na zajęciach (tematy i pytania przestawione przez prowadzącego). Liczba nieobecności nie może przekroczyć 50% zajęć. - zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego) Zaliczenie w każdym terminie obejmuje dwie składowe: a) Pisemna recenzja przydzielonego przez prowadzącego artykułu b) Praca zaliczeniowa na temat ustalony z prowadzącym (własne badanie, replikacja/rozszerzenie istniejących badań, zastosowanie istniejących rozwiązań do nowych zagadnień) Składowa zaliczenia przedstawiona w sesji podstawowej może być uznana w sesji poprawkowej. - metody weryfikacji efektów uczenia się Realizacja elementów zaliczenia – recenzji i własnego badania, pozwala zbadać stopień przyswojenia zakładanych efektów uczenia się |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 20 godzin, 22 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kopczewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kopczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Warsztaty - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.