Teoria ugruntowana w badaniach organizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-WM-TUwBO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria ugruntowana w badaniach organizacji |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Zajęcia metodologiczne i metodyczne - Szkoła Doktorska Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
liczba godzin zajęć: 20 |
Pełny opis: |
Kurs przedstawia kluczowe element teorii ugruntowanej, która jest podejściem użytecznym do, między innymi: 1) eksploracji problemów związanych ze społecznym postrzeganiem zjawisk, 2) trudnych do zmierzenia zjawisk oraz 3) zjawisk, o których wiedza jest niepełna i/lub fragmentaryczna. Podczas zajęć będą zaproponowane podstawowe koncepcje związane z tym podejściem, takie jak: strategie indukcyjne, kodowanie I rodzaje kodów, próbkowanie teoretyczne. Zostaną również wyjaśnione różnice pomiędzy teorią ugruntowaną a innymi konwencjami badań jakościowych. Podczas kursu zostaną poruszone, między innymi, następujące tematy: - Definicja Teorii Ugruntowanej, - Możliwości wykorzystania TU w badaniach organizacji, - TU i inne konwencje badań organizacji, - Podstawowe założenia i reguły TU, - Zbieranie danych: podstawowe techniki i narzędzia, - Analiza danych w projektach TU: sposoby kodowania, rodzaje kodów, kategorie, - Inne sposoby analizy danych jakościowych, - Czym jest “teoria” w teorii ugruntowanej, - Ograniczenia TU. forma zajęć: zajęcia są interaktywne, elementom wykładu towarzyszą ćwiczenia, prace warsztatowe, studia przypadków i dyskusje. |
Literatura: |
Jemielniak, D. (red.) (2012), Badania jakościowe, t.1 i t.2, Warszawa: WN PWN. Ciesielska, M.& D. Jemielniak (ed.) (2018) Qualitative Methodologies in Organization Studies, Palgrave Macmillan (vol 1 I 2). Konecki, K. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWE Charmaz, K. (2009): Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej (B. Komorowska, Trans.). Warszawa: PWN. Glaser, Barney G.; Strauss, Anselm L. (2009/1967). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS Glinka, B. i Czakon, W. (2021) Podstawy Badań Jakościowych. Warszawa: PWE Lista lektur uzupełniających zostanie przekazana w trakcie zajęć |
Efekty uczenia się: |
Uczestnicy kursu znają podstawowe koncepcje związane z Teorią Ugruntowaną, takie jak: podejście indukcyjne, próbkowanie teoretyczne, nasycenie teoretyczne, kodowanie, budowanie kategorii. Uczestnicy kursu wiedzą, w jakich przypadkach I przy jakich problemach badawczych zasadne jest stosowanie teorii ugruntowanej. Uczestnicy potrafią zastosować zasady Teorii Ugruntowanej, wiedzą jak zebrać dane i potrafią zaprojektować badanie wykorzystujące TU. |
Metody i kryteria oceniania: |
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Od uczestników wymagana jest aktywna obecność na zajęciach (przygotowanie do zajęć i wymagane lektury, aktywna dyskusja, uczestnictwo w pracach grupowych podczas zajęć) a i przygotowanie pracy końcowej (prezentacja + raport). Forma zajęć wymusza obecność; dopuszczalna jest jedna nieobecność (z wyjątkiem ostatniego spotkania przeznaczonego na prezentacje uczestników). Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego) Ocena końcowa składa się z oceny prac wykonywanych na zajęciach oraz pracy końcowej (zaprezentowania jej wyników i przedstawienia raportu pisemnego). Zaliczenie poprawkowe składa się z pracy końcowej (prezentacja wyników i prezentacja raportu pisemnego) oraz zaliczenia pisemnego obejmującego zagadnienia omawiane na zajęciach. Metody weryfikacji efektów uczenia się Ocena prac wykonywanych na zajęciach wykorzystaniem poznawanych metod I narzędzi oraz przygotowanie projektu końcowego. Kryteria oceniania Projekt końcowy: zgodność z kryteriami zaprezentowanymi w opisie zadania (poprawność konstrukcji, zupełność, poprawność wnioskowania, długość tekstu). Prace podczas zajęć: aktywne i poprawne merytorycznie wykorzystanie koncepcji prezentowanych na zajęciach i w lekturach. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Glinka | |
Prowadzący grup: | Beata Glinka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.