Zaawansowane metody jakościowe w naukach społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-WM-ZMJwNS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowane metody jakościowe w naukach społecznych |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Zajęcia metodologiczne i metodyczne - Szkoła Doktorska Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
ZAJĘCIA METODOLOGICZNE I METODYCZNE 20 godzinne ćwiczenia Ćwiczenia podczas zajęć, dyskusja. |
Pełny opis: |
Zajęcia 1 – Planowanie badań jakościowych Literatura na zajęcia: Maison, D. (2010). Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. Warszawa: PWN. (rozdział 3, 4, 5) Omawiane zagadnienia: • Specyfika badań jakościowych: metodologia badań jakościowych (jakościowe vs ilościowe); rodzaje badań jakościowych: IDI, FGI, badania etnograficzne, badania jakościowe przez internet • Definicja problemu badawczego: na jakie pytania badawcze odpowiadają metody jakościowe, jakościowe badania naukowe a badania aplikacyjne, łączenie metod jakościowych z ilościowymi • Budowanie schematu badawczego: wybór rodzaju metody badania, liczba wywiadów, liczba grup w schemacie badawczym • Definicja kryteriów rekrutacyjnych/selekcyjnych Zadanie domowe: zaplanowanie badania jakościowego (schemat badania, kryteria rekrutacyjne/selekcyjne) Zajęcia 2 – Scenariusz wywiadu jakościowego Literatura na zajęcia: Maison, D. (2010). Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. Warszawa: PWN. (rozdział 3, 4, 5) Omawiane zagadnienia: • Problemy badawcze, pytania badawcze, a pytania w wywiadzie • Kolejność pytań w wywiadzie • Techniki wspomagające i techniki projekcyjne • Scenariusza wywiadu jakościowego (topic guide, discussion guide) Zadanie domowe: przygotowanie scenariusza wywiadu jakościowego Zajęcia 3 – Prowadzenie wywiadu jakościowego Literatura na zajęcia: Maison, D. (2010). Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. Warszawa: PWN. (rozdział 9) Omawiane zagadnienia: • Umiejętności potrzebne przy prowadzeniu wywiadu jakościowego • Rodzaje pytań • Budowanie kontaktu z respondentami • Rodzaje interwencji w przypadku „trudnych” respondentów Zadanie domowe: esej (3000 znaków) oraz przeprowadzenie 2 wywiadów na dany temat Zajęcia 4 – Analiza i interpretacja badań jakościowych Literatura na zajęcia: Maison, D. (2010). Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. Warszawa: PWN. (rozdział 10) Braun, V., and Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77–101. doi: 10.1191/1478088706qp063oa Omawiane zagadnienia: • Zasady analizy wyników badań jakościowych • Interpretacja wyników badań jakościowych – jakie informacje można wyciągnąć z badań jakościowych, a jakich nie można • Zasady przygotowywania raportu z badań jakościowych (badania aplikacyjne) • Publikacje naukowe z badań jakościowych |
Literatura: |
Braun, V., and Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77–101. doi: 10.1191/1478088706qp063oa. Maison, D. (2010). Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. Warszawa: PWN. Miles, M.B., Huberman, A.M. (2000). Analiza danych jakościowych. Białystok: Trans Humana. (rozdział 10) Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN. (rozdział 3) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna i rozumie: - podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami. Umiejętności: Potrafi: - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: - definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować - wnioskować na podstawie wyników badań naukowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
1) opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: • dopuszczalna jedna usprawiedliwiona nieobecność 2) zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): • poprawne wykonanie prac domowych • aktywny udział w zajęciach 3) metody weryfikacji efektów uczenia się: wykonanie zadań 4) kryteria oceniania: poprawne wykonanie zadań |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Maison | |
Prowadzący grup: | Dominika Maison | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.