Zaawansowane metody statystyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-WM-ZMS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowane metody statystyczne |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Zajęcia metodologiczne i metodyczne - Szkoła Doktorska Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy zastosowań modeli regresyjnych w naukach społecznych. Wychodzi on od klasycznej metody najmniejszych kwadratów (KMNK) i jej założeń, aby w dalszej części przejść do modeli nieliniowych, takich jak regresja logistyczna czy regresja Poisson. Przedmiot wykorzystuje oprogramowanie Stata i dodatkowe oprogramowanie instalowane w ramach Staty (np. Clarify), aby zademonstrować jak stosować modele regresyjne w sposób świadomy, efektywny i z uniknięciem powszechnie popełnianych błędów. |
Pełny opis: |
Przedmiot dotyczy zastosowań modeli regresyjnych w naukach społecznych. Wychodzi on od klasycznej metody najmniejszych kwadratów (KMNK) i jej założeń, aby w dalszej części przejść do modeli regresyjnych dla zmiennych nieciągłych (liczby naturalne, wielokrotny wybór dyskretny itd.). Zajęcia łączą warsztaty komputerowe (z użyciem oprogramowani Stata) z seminarium w celu zademonstrowania studentom jak stosować modele regresyjne, a jednocześnie unikać powszechnie popełnianych błędów. Komponent seminaryjny ma za zadanie uwrażliwić studentów na owe powszechnie popełniane błędy, np. koncentrowanie się na współczynniku R-kwadrat, używanie standaryzowanych współczynników regresji w miejsce niestandaryzowanych czy też niewłaściwa interpretacja efektów interakcyjnych w modelach liniowych i nieliniowych. |
Literatura: |
Rabe-Hesketh, Sophia, and Anders Skrondal. Multilevel and longitudinal modeling using Stata. STATA Press, 2008. King, Gary. "How not to lie with statistics: Avoiding common mistakes in quantitative political science." American Journal of Political Science (1986): 666-687. Brambor, Thomas, William Roberts Clark, and Matt Golder. "Understanding interaction models: Improving empirical analyses." Political Analysis 14, no. 1 (2006): 63-82. Ai, Chunrong, and Edward C. Norton. "Interaction terms in logit and probit models." Economics Letters 80, no. 1 (2003): 123-129. King, Gary, Michael Tomz, and Jason Wittenberg. "Making the most of statistical analyses: Improving interpretation and presentation." American Journal of Political Science (2000): 347-361. Górecki, Maciej A. "Electoral context, habit-formation and voter turnout: A new analysis." Electoral Studies 32, no. 1 (2013): 140-152. King, Gary. "Replication, replication." PS: Political Science & Politics 28, no. 03 (1995): 444-452. Martin, Lanny W., and Randolph T. Stevenson. "Government formation in parliamentary democracies." American Journal of Political Science (2001): 33-50. |
Efekty uczenia się: |
Posiada pogłębioną znajomość metody KMNK i jej założeń. Wie jak postępować w przypadkach, gdy założenią metody KMNK nie są spełnione. Wie jak unikać powszechnych błędów w zastosowaniu metody KMNK. Posiada pogłębioną wiedzę na temat interpretacji efektów interakcyjnych w metodzie KMNK. Posiada pogłębioną wiedze na temat zastosowania regresji logistycznej w sytuacji, gdy zmienna zależna jest zmienną binarną. Wie jak interpretować efekty interakcyjne w regresji logistycznej oraz zna różnice między efektami interakcyjnymi w modelach liniowych vs. nieliniowych. Rozumie problem efektu sufitu/podłogi w regresji logistycznej i wie jak postępować w takim przypadku. Wie jak szacować modele wyboru dyskretnego (wielomianowa oraz warunkowa regresja logistyczna). Ma świadomość znaczenia założenia o niezależności od alternatyw niezwiązanych (IIA) w modelach wyboru dyskretnego. Wie jak testować założenie IIA z pomocą oprogramowania IIATEST Martina I Stevensona. Ma pogłębioną wiedzę na temat regresji Poisson w sytuacji, gdy zmienna niezależna jest liczbą naturalną. Rozumie problem nad-dyspersji w regresji Poisson oraz umie zastosować regresję negatywną dwumianową jako alternatywę dla regresji Poisson. Wie jak stosować oprogramowanie CLARIFY Tomza, Wittenberga i Kinga do klarownej prezentacji wyników analiz statystycznych. Umie zastosować program CEM Iacusa, Kinga i Porro, stosujący metodę szorstkiego dokładnego dopasowania w celu dokonania analizy quasi-eksperymentalnej. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Zna i rozumie: - podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami. Umiejętności: Potrafi: - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: - definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować - wnioskować na podstawie wyników badań naukowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Znajomość podstaw statystyki, włączając podstawową wiedzę na temat metody KMNK. Studenci powinni posiadać podstawową wiedzę z zakresu statystyki (rozkłady, statystyka opisowa, testowanie hipotez), powinni też umieć zinterpretować wyniki uzyskane metodą KMNK. Praca pisemna, aktywny udział w zajęciach Praca pisemna |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 20 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Górecki | |
Prowadzący grup: | Maciej Górecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Warsztaty - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.