Analizy przestrzenne w GIS
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-APGIS-SG |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.9
|
Nazwa przedmiotu: | Analizy przestrzenne w GIS |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru, dzienne studia I stopnia (ścieżka geoinformatyczna) - sem. 4 Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) |
Strona przedmiotu: | http://el.wgsr.uw.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Wymagania (lista przedmiotów): | Podstawy geoinformatyki I 1900-1-PGI1 |
Założenia (opisowo): | Podczas zajęć będziemy korzystać z pracowni komputerowej, wymagana jest zatem umiejętność pracy w środowisku Windows. Materiały do ćwiczeń będą udostępniane poprzez platformę e-learningową, wymagana jest zatem umiejętność przesyłania danych i wyszukiwaia informacji w Internecie. Ponieważ będziemy wykonywać analizy przestrzenne w oprogramowaniu GIS (QGIS), wymagana jest podstawowa umiejętność pracy w tego typu programach lub przynajmniej pozytywne nastawienie do nich. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Jesteś po zajęciach z Podstaw Geoinformatyki I/II, ale nadal zastanawiasz się do czego Ci się GIS przyda? A może spodobała Ci się praca z danymi przestrzennymi, lecz zanim wybierzesz specjalizację, chcesz dowiedzieć się o tym więcej? Ten kurs pozwoli Ci poznać GIS od bardziej praktycznej strony. Poznasz konkretne narzędzia analiz przestrzennych, ich zastosowanie i problemy z nimi związane. |
Pełny opis: |
Spotkania będą składały się z części poznania dobrych praktyk (I połowa semestru) i części praktycznej (II połowa semestru). Rozpoczniemy od możliwości, jakie oferują narzędzia informatyczne geografom (1). Poznamy przykłady zaawansowanych analiz przestrzennych prowadzonych przez naukowców z całego świata i sposoby przedstawiania wyników (2-5). Na ostatnich spotkaniach (6-7) przypomnimy zasady działania aplikacji GIS i wyjaśnimy Wasze wątpliwości, które mogły się pojawić podczas wcześniejszej pracy z GIS-em. Osoby, które nie miały styczności z darmowym QGIS-em, poznają go na ostatnim wykładzie (8). Na ćwiczeniach pierwsze dwa spotkania (9-10) poświęcimy na zaawansowane wyszukiwanie, wczytywanie, wyszukiwanie danych przestrzennych, czyli pracę z tabelą atrybutów. Kolejne dwa spotkania (11-12) będą dotyczyły relacji między obiektami, w tym stosowania narzędzi geoprocessingu. Na następnych spotkaniach (13-15) poznamy popularne analizy przestrzenne stosowane w geografii społeczno-ekonomicznej (np. tworzenie kartogramów na podstawie danych GUS-u) i geografii fizycznej (np. narzędzia analizy rastrowej i cyfrowy model terenu). Spotkanie przedostatnie (15) będzie miało bardziej zaawansowany poziom i pokaże przykładowe metody automatyzacji pracy, a na ostatnim spotkaniu (16) będą prezentowane i oceniane wykonane przez Was prace. |
Literatura: |
Jest to literatura nieobowiązkowa, niemniej może pomóc bardziej dociekliwym: Bartłomiej Iwańczak, 2016, QGIS. Tworzenie i analiza map Anita Graser, 2016, Learning QGIS - Third Edition Robert Szczepanek, 2013, Systemy Informacji Geograficznej z Quantum GIS – część I Dariusz Gotlib, Adam Iwaniak, Robert Olszewski, 2008, GIS. Obszary zastosowań Jacek Urbański, 2008, GIS w badaniach przyrodniczych Paul Longley, Michael Goodchild, David Maguire, David Rhind, 2006, GIS. Teoria i praktyka |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W10, K_U03 Po zajęciach student będzie: - dostrzegał związki między dyscyplinami nauk przyrodniczych, społecznych i informatycznych - znał możliwe zastosowania wiedzy teoretycznej z geoinformatyki - stosował w praktyce metody analizy przestrzennej na poziomie pozwalającym opisać zjawiska przyrodnicze i społeczne w przestrzeni geograficznej - znał źródła danych przestrzennych i umiał je wybrać do opisu i rozwiązania problemu badawczego - miał potrzebę poszerzania kompetencji zawodowych i stałej aktualizacji wiedzy geograficznej z uwzględnieniem nowoczesnych technologii - posiadał umiejętność wykonania opracowania kartograficznego i wizualizacji danych przestrzennych z wykorzystaniem aplikacji QGIS - umiał wykorzystać oprogramowanie GIS oraz literaturę naukową w zakresie geoinformatyki do rozwiązania problemu badawczego umiał zaprezentować wyniki projektu badawczego zgodnie z terminologią geoinformatyczną za pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
W części praktycznej będzie oceniane wykonanie wybranej przez Was i uzgodnionej z prowadzącym analizy przestrzennej. W części teoretycznej trzeba będzie umieścić na platformie e-learningowej znalezione ciekawe przykłady metod analiz przestrzennych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Pokojski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Nowacki, Wojciech Pokojski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Pokojski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Opach, Wojciech Pokojski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.