Ćwiczenia terenowe (ścieżka fizycznogeograficzna)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-CWT-SF |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia terenowe (ścieżka fizycznogeograficzna) |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (ścieżka fizycznogeograficzna) - sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia terenowe przeznaczone są dla studentów studiów 1. stopnia, ścieżka fizycznogeograficzna. Dopuszczany jest udział innych studentów zainteresowanych problematyką fizycznogeograficznych badań terenowych. |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia terenowe służą nabywaniu praktycznych umiejętności związanych z analizą dostępnych danych i zbieraniem informacji w terenie. Mają charakter kompleksowy (łączący poszczególne dziedziny geografii fizycznej). Składają się ze szkoleń, pracy studentów pod kierunkiem opiekunów i samodzielnej pracy studentów. Poza zagadnieniami fizycznogeograficznymi ważne jest nabywanie umiejętności samodzielnego planowania i prowadzenia pracy w terenie, jak również wypracowanie poprawnych form kontaktów z miejscową ludnością. |
Pełny opis: |
W ramach ćwiczeń terenowych studenci poznają metody badań terenowych stosowane w meteorologii, klimatologii, hydrologii i gospodarce wodnej oraz geomorfologii i geoekologii. Studenci analizują dostepne dane (literatura, bazy danych i materiały kartograficzne w formie tradycyjnej i cyfrowej). Na tej podstawie planują i przeprowadzają pomiary i obserwacje stacjonarne, marszrutowe lub profilowe. Zapoznają się z metodyką opracowań wyników badań terenowych (metodami statystycznymi, graficznymi, np. wydzielaniem jednostek przestrzennych) oraz zasadami ich interpretacji. Studenci zbierają informacje w punktach, na profilach i w jednostkach przestrzennych. Łączą wyniki obserwacji i pomiarów wykonywane przez różne osoby w spójny system informacji z wykorzystaniem systemów informacji geograficznej. Poza pracą w terenie, po zgromadzeniu odpowiedniej ilości informacji lub gdy wynika to z innych uwarunkowań (np. pogoda itp.), przewidziany jest również czas na prace kameralne obejmujące porządkowanie zebranego materiału terenowego, proste oznaczenia półlaboratoryjne, sporządzanie raportów i map, spotkania z przedstawicielami lokalnych władz i instytucji. Celem ćwiczeń terenowych jest: - Poszerzenie wiedzy o charakterze regionalnym dotyczącej badanego terenu - Ugruntowanie wiedzy i umiejętności poznanych wcześniej metodami badań terenowych i laboratoryjnych i zaznajomienie się z nowymi. - Wartościowanie źródeł informacji o przyrodzie (szczególne miejsce nowopozyskanych informacji terenowych). - Nabycie i rozwinięcie umiejętności planowania pracy w terenie, organizacji pracy w grupie, wykonania podstawowych pomiarów i obserwacji terenowych. - Rozwinięcie umiejętności sporządzania prawidłowych notatek terenowych, pracy z mapami tematycznymi w formie tradycyjnej i cyfrowej, sporządzania raportu z badań, syntezy i interpretacji wyników badań oraz ich prezentacji i dyskusji. Studenci kształtują właściwe postaw wobec otoczenia społecznego miejsca prowadzenia badań. Stosowane metody dydaktyczne: 1. Metody podające: wkład, opis, objaśnienie 2. Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna 3. Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe i półlaboratoryjne, metoda projektów; seminarium. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Gutry-Korycka M., Werner-Więckowska H., 1989, Przewodnik do hydrograficznych badań terenowych. PWN, Warszawa. 3. Wałdykowski P., Zgorzelski M., 2007. Kartowanie rzeźby powierzchni terenu, [w:] A. Richling (red.), Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa. 2. Wyszkowski A., 2008, Przewodnik do ćwiczeń terenowych z meteorologii i klimatologii. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. - mapy topograficzne i tematyczne obszaru opracowania |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W03, K_W07, K_U01, K_U05, K_U06, K_U09, K_K01, K_K02, K_K04, K_K06 WIEDZA (K_W03, K_W07): Student zna i rozumie: - złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach terytorialnych, - zaawansowane kategorie pojęciowe w zakresie geografii. UMIEJĘTNOSCI (K_U01, K_U05, K_U06, K_U09) Student potrafi: - wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego, - opracować diagnozę stanu komponentów środowiska oraz oceniać skutki oddziaływań na środowisko, - prognozować zmiany procesów społecznych, - przekazać wiedzę geograficzną różnym odbiorcom. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (K_K01, K_K02, K_K04, K_K06): Student jest gotów do: - poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geograficznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny oraz ich krytycznej oceny, - oceny różnorodności kulturowej i akceptuje zasady zachowania wynikające z szacunku i życzliwości wobec mieszkańców danego terenu i przedstawicieli innych kultur, - oceny zagrożenia wynikającego z warunków pracy, wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz za realizację podjętych prac i zobowiązań, - upowszechniania dokonań naukowych w kontekście społecznej roli nauki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: A) 50% oceny końcowej, na które składa się (ocenianie ciągłe): 1. Analiza dostępnych źródeł informacji o terenie ćwiczeń. 2. Praca w terenie: indywidualna i zespołowa (wykonywanie pomiarów bezpośrednich, ankiet itp.) 3. Sporządzanie notatek terenowych. 4. Sporządzanie raportów cząstkowych i syntetycznych. 5. Przygotowanie obrazów kartograficznych prezentujących wyniki prowadzonych badań. B) 50% oceny końcowej, na który składa się prezentacja i dyskusja wyników badań (seminarium końcowe) Wymiar zajęć: 80 godzin Nakład pracy studenta obejmuje m.in. analizę dostępnych danych o terenie, zapoznanie z oprogramowaniem, pracę w terenie, konsultacje, opracowanie i numeryczne przetwarzanie danych, przygotowanie do prezentacji i prezentacja wyników badań, dyskusja wyników). Szczegółowe kryteria i metody oceniania zostaną przedstawione na początku zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs terenowy, 80 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Suchożebrski | |
Prowadzący grup: | Dorota Giriat, Krzysztof Jarzyna, Maciej Lenartowicz, Martyna Poławska, Jarosław Suchożebrski, Iwona Szumacher | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs terenowy, 80 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Suchożebrski | |
Prowadzący grup: | Dorota Giriat, Krzysztof Jarzyna, Maciej Lenartowicz, Jarosław Suchożebrski, Iwona Szumacher | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.