Dydaktyka geografii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-DG-PED |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka geografii |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie. 2. rok |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Wykład obowiązkowy dla studentów geografii realizujących Blok pedagogiczny, będących po wykładach z Podstaw dydaktyki, Psychologii i Pedagogiki |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie: a) teoretycznych i dydaktycznych podstaw nauczania przedmiotu geografia na poszczególnych etapach edukacyjnych, b) wpływu współczesnych idei pedagogicznych i geograficznych (w tym szczególnie dydaktycznych) oraz c) osiągnię nauk geograficznych (w szczególnie dydaktyki geografii) na szkolną edukację geograficzną. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują następujące zagadnienia: miejsce przedmiotu geografia w ramowych planach nauczania w szkole podstawowej i ponadpodstawowe; cele kształcenia i treści nauczania geografii ujęte w podstawach programowych tego przedmiotu; struktura wiedzy geograficznej; kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela geografii; autorytet nauczyciela geografii; zasady interakcji ucznia i nauczyciela podczas lekcji; popularyzowanie wiedzy geograficznej; metodyka realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie geografii; zastosowanie zróżnicowanych metod i technik nauczania oraz ich dostosowanie do możliwości poznawczych uczniów; metody aktywizujące; organizacja pracy uczniów na lekcjach geografii z zastosowaniem różnych form pracy; projektowanie i wyposażanie pracowni geograficznej w środki i pomoce dydaktyczne; wykorzystanie TIK i narzędzi GIS w nauczaniu geografii; diagnoza, kontrola i ocenianie w pracy nauczyciela geografii; różne rodzaje oceniania, funkcje oceny, znaczenie oceniania kształtującego w edukacji geograficznej; egzamin końcowy po szkole podstawowej i ponadpodstawowej; diagnoza wstępna uczniów; sposoby wspomagania rozwoju poznawczego ucznia; indywidualizacja nauczania – praca z uczniem zdolnym; kształtowanie pojęć, postaw i umiejętności w edukacji geograficznej; ocena jakości kształcenia; ewaluacja (analiza i ocena) własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej; własna ścieżka rozwoju. |
Literatura: |
• Angiel J., Hibszer A., Szkurłat E., Zajęcia terenowe w kształceniu geograficznym, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań, 2020. • Angiel J., Szkurłat E., (pr.zb.), Miejsce i przestrzeń. Edukacja geograficzna w ujęciu humanistycznym, Prace Monograficzne Komisji Edukacji Geograficznej, , Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań-Warszawa,2019 • Ciepły M., Głowacz A. i in. Geoinformacja w szkolnej edukacji geograficznej. Praktyczny poradnik dla nauczycieli, Bogucki Wyd. Nauk., Poznań 2019. • Dybska-Jakóbkiewicz I, Szkurłąt E., (pr.zb.), Edukacja geograficzna – ku kształceniu poszukującemu, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań-Warszawa, 2020, • Hibszer A., (red.) Polska dydaktyka geografii. Idee – Tradycje – Wyzwani, WNOZ, Sosnowiec, 2008 • Hibszer A., Szkurłat E. (red.), Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu geograficznym. Założenia teoretyczne, diagnoza wykorzystania, Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG, t. 4, Łódź, 2015. • Hibszer A., Szkurłat E. (red.), Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu geograficznym. Założenia teoretyczne, diagnoza wykorzystania, Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG, t. 5, Łódź, 2015. • Hibszer A., Szkurłat E. (red.), Nauczyciel geografii wobec wyzwań reformowanej szkoły, Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG, t.8, Sosnowiec, 2018. • Piotrowska I, Szkurłat E., (red.) Nowe problemy i metody badań procesu kształcenia geograficznego, Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG, t.6, Poznań, 2016. • Piskorz S. (1997) Zarys dydaktyki geografii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. • Rodzoś J., Szkurłat E., (red.), 2017, Edukacja geograficzna wobec problemów współczesnego świata, Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG, t.7, Lublin, 2017. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: D.1.W1; D.1.W2; D.1.W4; D.1.W5; D.1.W6; D.1.W7; D.1.W8; D.1.W10; D.1.W11; D.1.W12; D.1.W14; D.1.W15 Wiedza. Student: •określa miejsce przedmiotu geografia w ramowych planach nauczania w szkole podstawowej i ponadpodstawowej; •przedstawia główne cele kształcenia geograficznego i treści nauczania geografii ujęte w podstawach programowych tego przedmiotu; •przedstawia ogólną strukturę wiedzy geograficznej; •charakteryzuje kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela geografii; •określa, czym jest autorytet nauczyciela geografii, w jaki sposób się go buduje; •przedstawia główne zasady interakcji ucznia i nauczyciela podczas lekcji; •określa rolę nauczyciela w popularyzowaniu wiedzy geograficznej, •przedstawia przykłady różnych rozwiązań merytorycznych i metodycznych umożliwiających realizację poszczególnych treści kształcenia geograficznego; •podaje przykłady zastosowania różnych metod i technik nauczania oraz określa ich dostosowanie do możliwości poznawczych uczniów; •przedstawia specyfikę różnych metod aktywizujących, w tym metody projektów oraz możliwości ich zastosowania w uczeniu się geografii; •przedstawia organizację pracy uczniów na lekcjach geografii z zastosowaniem różnych form pracy •określa wyposażenie wzorowej pracowni geograficznej w rozmaite środki i pomoce dydaktyczne wspomagające proces nauczania-uczenia się geografii; •opisuje wykorzystanie TIK i narzędzi GIS w nauczaniu geografii; •prezentuje rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej nauczyciela geografii; •przedstawia różne rodzaje oceniania oraz funkcje oceny; •określa znaczenie oceniania kształtującego w nauczaniu geografii; •opisuje specyfikę egzaminów końcowych: po szkole podstawowej i ponadpodstawowej (egzamin maturalny); •wyjaśnia na czym polega diagnoza wstępna grupy uczniów i każdego ucznia; •wymienia sposoby wspomagania rozwoju poznawczego ucznia, możliwości indywidualizacji nauczania – (np.) pracy z uczniem zdolnym, przygotowującej go do konkursu przedmiotowego (np. olimpiady geograficznej); •wyjaśnia potrzebę i główne trudności w kształtowaniu pojęć, postaw i umiejętności praktycznych; •wyjaśnia na czym polega ocena jakości kształcenia; ewaluacja (analiza i ocena) własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz planowanie ścieżki rozwoju zawodowego. Umiejętności. Student wykazuje umiejętności: •formułowania prawidłowych celów kształcenia geograficznego, •dostrzegania i promowania wartości edukacji geograficznej w życiu człowieka, •dostrzegania wartości edukacyjnych środowiska geograficznego, •łączenia myślenia analitycznego i syntetyzującego, •popularyzowania wiedzy geograficznej, •do tworzenia właściwej atmosfery współpracy z uczniami podczas lekcji geografii. Kompetencje społeczne. Student (przyszły nauczyciel) jest gotów do: •aktywnej współpracy z uczniami wykorzystując ich indywidualne zdolności, umiejętności, zainteresowania itp. •korzystania z różnorodnych form, strategii nauczania oraz nowoczesnych metod i środków dydaktycznych; •dzielenia się wiedzą geograficzną, •porozumiewania się z uczniami w każdej kwestii dotyczącej edukacji geograficznej oraz ich rozwoju i potrzeb edukacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test (pytania zamknięte, półotwarte i otwarte), aktywność studenta. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszcza się jedną usprawiedliwioną nieobecność). W sytuacji nieobecności na zajęciach student musi zrealizować założone cele kształcenia i zapoznać się z treścią wykładu na podstawie wskazanej przez wykładowcę literatury. . |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Angiel | |
Prowadzący grup: | Joanna Angiel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Angiel | |
Prowadzący grup: | Joanna Angiel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.