Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka – warsztaty zintegrowane z praktykami w szkole podstawowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-1-DWZ-PED
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka – warsztaty zintegrowane z praktykami w szkole podstawowej
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii
Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie
Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie. 3. rok
Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie. 3. rok (sem. zimowy)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
uprawnienia pedagogiczne

Założenia (opisowo):

Studenci III roku studiów I stopnia (licencjackich) na kierunku geografia, realizujący Blok pedagogiczny, którzy zaliczyli zajęcia z Podstaw dydaktyki ogólne oraz Dydaktyki geografii w szkole podstawowej.


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia są zintegrowane z realizacją praktyk zawodowych w szkole podstawowej. Mają na celu przygotowanie studentów do odbycia praktyk zawodowych z geografii (w tym także z przyrody) w szkole podstawowej oraz umożliwienie studentom refleksji i oceny obserwowanych i doświadczanych sytuacji dydaktycznych.

Pełny opis:

Głównym celem zajęć jest ukazanie praktycznych aspektów pracy nauczyciela geografii w szkole podstawowej oraz kształtowanie u studentów umiejętności niezbędnych w tym zawodzie. Kurs obejmuje następujące zagadnienia:

- zapoznanie z podstawową dokumentacją szkoły podstawowej w zakresie jej zadań dydaktycznych (w tym np. statut szkoły, wewnątrzszkolny i przedmiotowy system oceniania);

- dostosowanie metod, technik i form pracy do potrzeb i możliwości uczniów o różnym potencjale i stylach uczenia się;

- planowanie działań dydaktycznych służących aktywności i samodzielności poznawczej uczniów oraz krytycznego wykorzystania różnych źródeł informacji (głownie internetowych);

- kształtowanie umiejętności współpracy uczniów a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;

- warsztat pracy nauczyciela – stosowanie zróżnicowanych metod i form nauczania oraz środków dydaktycznych; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; dostosowanie sposobu komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów;

- przeprowadzenie wstępnej diagnozy umiejętności uczniów oraz rozpoznanie typowych w nauczaniu-uczeniu się geografii błędów uczniowskich;

- podejmowanie skutecznej współpracy z rodzicami, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.

Podczas zajęć wskazana jest również obserwacja przez studentów lekcji pokazowej z geografii i przyrody w szkole podstawowej (szkole ćwiczeń) oraz samodzielne przygotowanie i przeprowadzenie przez studenta lekcji geografii na wskazany temat, opracowanie do niej konspektu lekcji; omówienie i ocena działań dydaktycznych podejmowanych przez nauczyciela oraz przez samego studenta; uwzględnienie w ocenie: sposobu komunikacji nauczyciela/studenta z uczniami, doboru metod, form pracy i środków dydaktycznych do realizowanych treści, właściwego wykorzystania czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela, atmosfery na lekcji, sposobów motywacji i aktywizacji uczniów.

Nakład pracy studenta niezbędny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się wynosi 2 ECTS = 2 * 25 h = 50 h , w tym:

- udział studenta w zajęciach oraz obserwacja lekcji geografii w szkole podstawowej (30 h);

- praca własna studenta obejmująca przygotowanie prac pisemnych związanych z omawianymi w czasie zajęć zagadnieniami (15 h);

- konsultacje (5 h).

Literatura:

Angiel J., Hibszer A., Szkurłat E., 2020, Zajęcia terenowe w kształceniu geograficznym, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań

Bereźnicki F., 2011, Podstawy dydaktyki, Impuls, Kraków,

Ciepły M., Głowacki A. i in., 2019, Geoinformacja w szkolnej edukacji geograficznej, Praktyczny poradnik dla nauczycieli, Bogucki Wyd. Naukowe

Łobożewicz T., 1990. Krajoznawstwo i turystyka w szkole, WSiP, Warszawa.

Kruszewski K., (red.) 2007, Sztuka nauczania. Podręcznik akademicki. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa,.

Kupisiewicz C., 2005. Podstawy dydaktyki, WSiP, Warszawa.

Pikorz S., 1997, Zarys dydaktyki geografii, Wyd. Naukowe PWN

Tywoński K., 1977. Nauczanie geografii regionalnej, WSiP, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się: D.1.W15; D.1.U4; D.1.U5; D1.U6, D.1.U7; D.1.U10; D.1.U11; D.1.K1; D.1.K2; D.1.K5; D.1.K7; D.1.K8

Wiedza: Student:

• omawia zadania dydaktyczne szkoły podstawowej na podstawie przykładowych dokumentów obowiązujących w szkołach (status, wewnątrzszkolnego systemu oceniania),

• omawia warsztat pracy nauczyciela geografii w szkole podstawowej, w tym wyposażenie pracowni geograficznej,

• wymienia i charakteryzuje strategie i metody nauczania oraz ocenia ich skuteczność w realizacji treści nauczania geografii w szkole podstawowej.

Umiejętności. Student potrafi:

• zaprojektować lekcję geografii i przyrody z wykorzystaniem różnych form, strategii i metod nauczania, szczególnie aktywizujących (np. metody projektów) dostosowanych do celów i treści edukacji geograficznej i przyrodniczej w szkole podstawowej ;

• dobierać metody oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresy technologii informacyjno-komunikacyjnych, aktywizujące uczniów i uwzgledniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne,

• rozpoznać typowe w nauczaniu geografii i przyrody błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym oraz przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia,

• planować działania dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy,

• podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym,

• dokonać oceny działań dydaktycznych podejmowanych przez nauczyciela podczas obserwowanej lekcji geografii (przyrody) w szkole podstawowej oraz własnych działań podejmowanych podczas przygotowania i prowadzenie lekcji, uwzględniając: sposób komunikacji z uczniami, przydatność zastosowanych form i technik pracy oraz środków dydaktycznych, wykorzystania czasu lekcji, sposobu motywowania i aktywizowania uczniów oraz atmosfery na lekcji.

Kompetencje społeczne. Student jest gotów do:

• dostosowania metod pracy do potrzeb i stylów uczenia się uczniów

• popularyzowania wiedzy geograficznej wśród uczniów szkoły podstawowej oraz rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;

• kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów;

• kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu

Metody i kryteria oceniania:

W tracie zajęć stosowane są zróżnicowane metody kształcenia: dyskusja, analiza materiałów źródłowych, (dokumentów szkolnych), projekt , prezentacja oraz różne formy pracy: zbiorowa, w grupach, indywidualna, obserwacja (hospitacja).

Zaliczenie zajęć obejmuje ocenę: a) aktywności studenta na zajęciach, b) wykonywanych przez niego prac związanych z realizowanym tematem oraz c) przygotowanie i zaprezentowanie projektu lekcji geografii/przyrody.

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa; dopuszcza się dwie usprawiedliwione nieobecności. W przypadku nieobecności student musi zrealizować założone cele efekty uczenia się i wykonać niezbędne zadania, zgodnie z instrukcją podaną przez wykładowcę. Przewidziany czas na uzupełnienie zaległości 2 tygodnie.

Praktyki zawodowe:

Zajęcia są zintegrowane z realizacją przez studentów praktyk w szkole podstawowej w zakresie nauczania geografii oraz przyrody, które są przewidziane w programie Bloku pedagogicznego na III roku studiów licencjackich.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Awramiuk-Godun
Prowadzący grup: Alina Awramiuk-Godun
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Awramiuk-Godun
Prowadzący grup: Alina Awramiuk-Godun
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)