Szkolenia terenowe - FIZ
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-FSTER |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Szkolenia terenowe - FIZ |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) - sem. 2 Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) - sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z zakresu geologii, geomorfologii, hydrologii, klimatologii, geoekologii i kartografii. |
Tryb prowadzenia: | w terenie |
Skrócony opis: |
Ocena z przedmiotu jest brana pod uwagę przy wyborze specjalności GEOGRAFIA FIZYCZNA STOSOWANA. Głównym celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z metodami badań terenowych stosowanych w geografii fizycznej (geologiczne, geomorfologiczne, hydrologiczne, klimatyczne, glebowe, geoekologiczne). |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują swoim zakresem następujące zagadnienia: Wykonanie odwiertu geologicznego, rozpoznawanie i opis form rzeźby oraz osadów czwartorzędowych; terenowe pomiary wybranych elementów klimatu, charakterystyka ich zmienności w zależności od warunków lokalnych; pomiary wybranych fizycznych i chemicznych cech wody oraz charakterystyka ich zmienności, charakterystyka obiektów i zjawisk hydrograficznych; opis odkrywki glebowej, charakterystyka wybranych procesów glebotwórcze i miejscowych zbiorowisk roślinnych. Próba przeprowadzenia rekonstrukcji paleogeograficznej na podstawie zmienności wykształcenia osadów w profilu geologicznym. Odczytywanie naturalnych i antropogenicznych elementów w krajobrazie. |
Literatura: |
Lindner L. (red.), 1992, Czwartorzęd. Osady, metody badań, stratygrafia. Wydawnictwo PAE, Warszawa. Richling A. (red.), 2006, Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W02, K_W04, K_W05, K_W06, K_W13, K_U01, K_U06, K_U07, K_K01, K_K05 Najważniejsze kierunkowe efekty kształcenia: Wiedza: K_W02 rozumie i charakteryzuje złożone procesy litosfery, atmosfery, hydrosfery, pedosfery i biosfery K_W04 zna rolę i znaczenie zasobów przyrody dla funkcjonowania człowieka oraz rozumie wzajemne związki przyroda-społeczeństwo K_W05 zna koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów na powierzchni Ziemi K_W06 ma rozszerzoną wiedzę o najważniejszych problemach przyrodniczych i społecznych współczesności w skali lokalnej, regionalnej, globalnej oraz wyjaśnia ich genezę oraz konsekwencje K_W13 ma wiedzę o najnowszych trendach w rozwoju badań naukowych w Polsce i za granicą oraz zastosowaniach osiągnięć naukowych w praktyce Umiejętności: K_U01 potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego K_U06 Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na różnych obszarach K_U07 potrafi opracować diagnozę stanu komponentów środowiska oraz oceniać skutki oddziaływań na środowisko Kompetencje społeczne: K_K01 rozumie potrzebę poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geograficznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny K_K05 rozumie wartość różnorodności geosfery oraz postępuje z poczuciem odpowiedzialności za stan ekosystemów i zasobów Ziemi Najważniejsze, przedmiotowe efekty kształcenia: WIEDZA 1. ma podstawowe wiadomości z zakresu terenowych metod badań stosowanych w geografii fizycznej. 2. zna podstawowe metody badawcze stosowane w geomorfologii, hydrologii, klimatologii i geoekologii. UMIEJĘTNOŚCI 1. potrafi na podstawie wybranych danych określić tempo procesów geomorfologicznych, zachodzących np. na stokach i w dolinach rzecznych 2. potrafi ogólnie zinterpretować dane z pomiarów bezpośrednich (stosowanych w geomorfologii, hydrologii, klimatologii i geoekologii). 3. potrafi powiązać gospodarczą działalność człowieka w przeszłości (np. wylesienia) ze skutkami morfologicznymi. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych z zakresu zastosowania interdyscyplinarnych metod badawczych w geografii fizycznej. 2. rozumie znaczenie szczegółowych badań z zakresu różnych dyscyplin geografii fizycznej w ocenie dynamiki zmian środowiska przyrodniczego. Nakład pracy studenta: Udział w ćwiczeniach terenowych - 24 godz. Opracowanie materiałów terenowych i przygotowanie sprawozdania - 12 godz. Łącznie – 36 godzin. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z przedmiotu jest brana pod uwagę przy wyborze specjalności GEOGRAFIA FIZYCZNA STOSOWANA. Ocenie podlegają indywidualnie wykonane w terenie ćwiczenia i załączone do nich opisy. Zaliczenie na ocenę |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs terenowy, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Szwarczewski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Harasimiuk, Monika Lisowska, Maksym Łaszewski, Piotr Szwarczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs terenowy, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Szwarczewski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Harasimiuk, Monika Lisowska, Maksym Łaszewski, Piotr Szwarczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.