Geografia polityczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-GPT |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Geografia polityczna |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) - sem. 2 Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) - sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagania wstępne: opanowana w stopniu co najmniej dostatecznym wiedza z zakresu antropogeografii, historii Polski i historii powszechnej oraz wiedzy o społeczeństwie przekazywana w szkołach średnich. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi polami, na których mają miejsce interakcje między polityką i przestrzenią. Szczególny nacisk położony jest na podstawowe zagadnienia z zakresu geografii politycznej (m.in. państwo, terytorium, granice) oraz na relacje polityka-przestrzeń w odniesieniu do przeszłości i teraźniejszości Polski. Studenci otrzymują też podstawy wiedzy w zakresie stosunków międzynarodowych, międzynarodowego prawa publicznego, nauki o wojnach i pokoju oraz geografii wyborczej. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami geografii politycznej. Szczególny nacisk położony jest na podstawowe zagadnienia z zakresu geografii politycznej (m.in. państwo, terytorium, granice) oraz na relacje polityka-przestrzeń w odniesieniu do przeszłości i teraźniejszości Polski. Studenci poznają mapę polityczną świata, uczą się ją interpretować i poznają genezę jej współczesnego kształtu. Zdobywają wiedzę na temat państwa - istoty, genezy, typów państw, granic, stolic, wpływu położenia geograficznego na los państw. Zdobywają wiedzę na temat organizacji i podziałów współczesnego świata. Zyskują wiedzę na temat głównych wyzwań geograficzno-politycznych stojących przed Polską. Poznają historię światowej i polskiej geografii politycznej, a także główne polskie narracje i spory geograficzno-polityczne. Poznają główne zagadnienia geografii politycznej Polski (m.in. uwarunkowania geograficzno-polityczne polskiej polityki zagranicznej; zmiany graniczne od X w. do dziś). Zapoznają się z takimi kierunkami badań współczesnej geografii politycznej jak m.in. geografia wyborcza, geografia konfliktów i wojen, geografia mniejszości narodowych, geografia 'języka politycznego przestrzeni publicznej'. Treść wykładu: - definicja i historia geografii politycznej, w tym polskiej, jej funkcje, zainteresowania i kierunki badawcze, wybrane teorie i koncepcje, znaczenie mapy w geografii politycznej, polityce i życiu społecznym; - definicja państwa, jego geneza i ich typologia, w tym z uwzględnieniem cech terytorium; - definicje terytorium i granicy, ich rodzaje, proces wytyczania granic, rodzaje obszarów morskich; - geneza kształtu współczesnej mapy politycznej świata, zmiany na mapie politycznej świata od okresu Wielkich Odkryć Geograficznych, w tym rodzaje zmian i ich przyczyny (ujęcie historyczne i problemowe); - najważniejsze zagadnienia, problemy i wyzwania geograficzno-polityczne związane z Polską i Polakami, w tym ewolucja granic Polski od X wieku do dziś, główne narracje i spory w ramach polskiej geografii politycznej. Ćwiczenia: 1. Granice jako bariery, źródła sporów, pomosty 2. Mniejszości narodowe, etniczne i regionalne, ze szczególnym uwzględnieniem Polski 3. Polityka w przestrzeni miast (nazewnictwo, pomniki, architektura) 4. Nazewnictwo geograficzne krytycznie (nierówności w nazewnictwie) 5. Podziały administracyjne w Polsce i na świecie 6. Geografia wyborcza 7. Stołeczność w kontekście geografii politycznej Nakład pracy studenta: 3 ECTS = 3 × 25h = 75h (w bezpośrednim kontakcie 2 ECTS). (N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, (S) – praca własna (samodzielna) studenta. • Zajęcia (wykład) = 30h (N) • ćwiczenia = 15h (N) • test z wykładu = 2h (N) • Przygotowanie (samodzielne) do egzaminu = 10h (S) • Prace analityczne = 8h (S) • przygotowanie do ćwiczeń = 10h (S) RAZEM = ok. 75h |
Literatura: |
Wybór literatury: - J. Barbag, Geografia polityczna ogólna, Warszawa 1987. - H. Dominiczak, Dzieje Kresów i granicy państwa polskiego na wschodzie, Toruń 2011. - P. Eberhardt, „Linia Odry i Nysy Łużyckiej, jako zachodnia granica Polski – postulaty i urzeczywistnienie”, w: P. Eberhardt (red.), Studia nad geopolityką XX wieku, Warszawa: IGiPZ PAN (Prace Geograficzne nr 242), 2013. - P. Eberhardt, Polska granica wschodnia 1939-1945, Warszawa bdw. - P. Eberhardt, Problematyka geopolityczna ziem polskich, „Prace Geograficzne” nr 218, Warszawa 2008. - D. Górecki (red.), Dziedzictwo pogranicza. Realizacja praw mniejszości polskiej na Litwie, Białorusi, Ukrainie i w Czechach oraz mniejszości białoruskiej, litewskiej, ukraińskiej i czeskiej w Polsce, Łódź 2013. - M. Kowalski, „Wileńszczyzna jako problem geopolityczny w XX wieku”, w: P. Eberhardt (red.), Problematyka geopolityczna ziem polskich, Warszawa: IGiPZ PAN (Prace Geograficzne nr 218), 2008. - S. Lencewicz, S. (1937) Polska. Wielka Geografia Powszechna, Warszawa 1937. - S. Leszczycki, Geograficzne podstawy Polski współczesnej, Poznań 1946. - T. Palmowski, Kaliningrad – szansa czy zagrożenie dla Europy Bałtyckiej? Monografia społeczno-gospodarcza, Gdańsk-Pelplin 2013. - M. Rościszewski, „Polska i jej uwarunkowania geograficzno-polityczne”, w: A. Stasiak (red.), Księga poświęcona pamięci profesora Marcina Marii Rościszewskiego, Warszawa: IGiPZ PAN (Geopolitical Studies t. 10), 2003. - M. Rościszewski, „Polska granica wschodnia”, w: A. Stasiak (red.), Księga poświęcona pamięci profesora Marcina Marii Rościszewskiego, Warszawa: IGiPZ PAN (Geopolitical Studies t. 10), 2003. - W. Sienkiewicz, Polska od roku 1944. Najnowsza historia, Warszawa 2012. - M.W. Solarz (red.), Geograficzno-polityczny atlas Polski. Polska w świecie współczesnym, Warszawa 2018. - M.W. Solarz (red.), Polska geografia polityczna wobec problemów i wyzwań współczesnej Polski i świata. Wybrane problemy, Toruń 2012. - M.W. Solarz, Przestrzeń polityczna Polski – granice i podziały, "Prace i Studia Geograficzne" nr 54/2014. - M.W. Solarz, Spór Wacława Nałkowskiego i Eugeniusza Romera o Polskę, „Geografia w szkole” 2012, nr 1. - M.W. Solarz, The Language of Global Development. A Misleading Geography, Routledge 2014. - M.W. Solarz, The Rise, Fall and Rebirth of Polish Political Geography, „Geopolitics” 19 (3) 2014. - M. Sobczyński, Państwa i terytoria zależne. Ujęcie geograficzno-polityczne, Toruń 2006. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W01, K_W04, K_W05, K_W08, K_W09, K_U01, K_U02, K_U03, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_U12,K_K01, K_K02, K_K05 Wiedza: Student zna i rozumie K_W01, K_W04, K_W05, K_W08, K_W09 - historię geografii politycznej, jej funkcje, zainteresowania i kierunki badawcze, wybrane teorie i koncepcje, znaczenie mapy w geografii politycznej, polityce i życiu społecznym; - definicję państwa, jego genezę i ich typologię, w tym z uwzględnieniem cech terytorium; - definicje terytorium i granicy, ich rodzaje, proces wytyczania granic, rodzaje obszarów morskich; - genezę kształtu współczesnej mapy politycznej świata, zmiany na mapie politycznej świata od okresu Wielkich Odkryć Geograficznych, w tym rodzaje zmian i ich przyczyny (ujęcie historyczne i problemowe); - podstawowe informacje z zakresu stosunków międzynarodowych, w tym współczesne konflikty i spory międzynarodowe, najważniejsze współczesne organizacje międzynarodowe; - pola i metody badawcze w geografii wyborczej; - najważniejsze zagadnienia, problemy i wyzwania geograficzno-polityczne związane z Polską i Polakami, w tym ewolucję granic Polski od X wieku do dziś, najważniejsze mniejszości narodowe, etniczne i regionalne w Polsce, główne narracje i spory w ramach polskiej geografii politycznej; - zależności między polityką a przestrzenią, także w przestrzeni publicznej i w architekturze. Umiejętności: student potrafi K_U01, K_U02, K_U03, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_U12 - wykonywać i analizować mapy wyborcze Polski; - uczestniczyć w dyskusji na tematy geograficzno-polityczne, w tym przedstawiać logiczną argumentację i wyciągać krytyczne wnioski; - zaprezentować wyniki samodzielnej analizy prostego problemu badawczego w formie pisemnej i ustnej; - samodzielnie wyodrębnić podstawowe tezy wysłuchanej prezentacji lub przeczytanego tekstu; - przygotować i przedstawić prezentację pisemną oraz ustną. Kompetencje społeczne: student jest gotów do K_K01,K_K02, K_K05 - uświadomienia sobie dynamicznego rozwoju i zmienności bytów, zjawisk i procesów o charakterze geograficzno-politycznym; - pracy w grupie, jak i realizowania planu pracy własnej, będącej wkładem w dane zajęcia; - uświadomienia sobie znaczenia problemów i wyzwań geograficzno-politycznych w historii, teraźniejszości i przyszłości Polski; - aktywnego uczestnictwa w dyskusji na tematy geograficzno-polityczne, szanując poglądy partnerów. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Zaliczenie ćwiczeń - warunki: - obecność (1 nieobecność dopuszczalna bez pytania o powody; w przypadku większej liczby usprawiedliwionych nieobecności zaliczenie na podstawie lektur, indywidualnych zaliczeń pisemnych i ćwiczeń domowych ustalonych z prowadzącym zajęcia); - zaliczenie kolokwium ze znajomości mapy politycznej świata (40 pkt.), konieczność zdobycia co najmniej 32/40 p. (80% punktów możliwych do zdobycia z kartkówek z mapy), aby uzyskać zaliczenie z ćwiczeń; - wykonanie ćwiczeń związanych z tematyką zajęć - po 5 p. na każdych zajęciach (w sumie 35 p.) Zaliczenie ćwiczeń zaczyna się od przekroczenia progu 60% (46/75 pkt.). 2. Zaliczenie wykładu (na wykładzie nie jest sprawdzana lista obecności): - test z zagadnień przedstawianych na wykładzie i ew. także z zadanej literatury; zaliczenie od 60%; zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do egzaminu. Egzamin poprawkowy jest analogiczny do egzaminu w pierwszym terminie (możliwe jest obniżenie progu do 50%). Możliwe jest jednak przeprowadzenie w obu terminach egzaminu ustnego. Decyzję podejmuje koordynator przedmiotu. Student otrzymuje co najmniej 3 pytania z zakresu wykładu. Osoby, które uzyskały z ćwiczeń oceny: 5! i 5 są zwolnione z egzaminu pod warunkiem rozmowy o zainteresowaniach naukowych z koordynatorem przedmiotu; jeśli nie zgłoszą się na rozmowę, przysługuje im prawo do egzaminu zerowego; 4+, 4 - mogą przystąpić do zerówki. Egzamin w terminie zerowym jest ustny. 3. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną oceny z ćwiczeń (waga 0,5) i wykładu (0,5). Koordynator zastrzega sobie prawo do podwyższenia oceny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Solarz | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Górny, Magdalena Skorupska, Marcin Solarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Solarz | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Górny, Piotr Kołpak, Marta Raczyńska-Kruk, Magdalena Skorupska, Marcin Solarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.