Geografia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-GSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Geografia społeczna |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) - sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot wprowadzający w zakres badań współczesnej geografii społecznej, prezentujący najważniejsze podejścia teoretyczno-metodologiczne; wskazujący na rolę geografii społecznej w wyjaśnianiu problemów współczesnego świata. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadzający w zakres badań współczesnej geografii społecznej, prezentujący najważniejsze podejścia teoretyczno-metodologiczne; wskazujący na rolę geografii społecznej w wyjaśnianiu problemów współczesnego świata. |
Pełny opis: |
Zajęcia składają się z wykładów (30h) oraz ćwiczeń (15h). Wykład ma na celu zapoznanie studentów z przedmiotem i zakresem badań współczesnej geografii społecznej. Istotnym elementem jest wskazanie roli, jaką może pełnić geografia w wyjaśnianiu zjawisk i procesów zachodzących we współczesnym świecie. W czasie wykładu są omawiane następujące zagadnienia: 1. Geografia społeczna - przedmiot i zakres badań - wprowadzenie. 2. Zróżnicowane podejścia badawcze. Rozwój geografii społecznej w Polsce. 3. Relacje człowiek- środowisko w ujęciu geografii społecznej (społecznie i kulturowo uwarunkowane podejście człowieka do środowiska i potrzeby jego ochrony, postrzeganie zagrożeń środowiskowych). 4. Społecznie uwarunkowana podatność na żagrożenia środowiskowe. Budowanie postaw proekologicznych (podatność społeczna na zagrożenia środowiskowe, modele odporności społecznej i adaptacyjnej, wymiary świadomości ekologicznej). 5. Wymiar społeczny zmian demograficznych (dane demograficzne jako zmienna wyjaśniająca i wyjaśniana, charakterystyka współczesnych procesów demograficznych, znaczenie zachodzących zmian). 6. Mobilność (mobilność i migracje wewnętrzne, (nie)mobilność i wykluczenie, życie tu i tam: wielolokalność). 7. Migracje. Transformacja migracyjna w Polsce (imigranci i uchodźcy jako nowe grupy społeczne). 8. i 9. Wymiary zróżnicowania społecznego (wykształcenie i zróżnicowanie w dostępie do wiedzy, ubóstwo, bezrobocie i wykluczenie społeczne, socjogeograficzne aspekty mieszkalnictwa). 10. Różnicowanie społeczne, integracja społeczna i ruchy społeczne (społeczeństwo a społeczność, zmiany struktury społecznej w Polsce, nowe klasy i podziały społeczne, wykluczenie społeczne, zaangażowanie społeczne). 11. Zwrot kulturowy w badaniach w geografii społecznej („tradycyjna” vs „nowa” geografia kultury, reinterpretacja podziałów społecznych związanych z religią, językiem, narodowością; płeć kulturowa). 12. Globalizacja a tożsamość przestrzenna (zmiany wywołane przez globalizację i deglobalizację, kategorie tożsamości przestrzennej, znaczenie „zakorzenienia” i „genius loci”). 13. Geografia społeczna miast (klasyczne badania zróżnicowań społeczno-przestrzennych szkoły chicagowskiej, analiza obszarów społecznych, segregacja, polaryzacja, gentryfikacja, prywatyzacja). 14. Miasto i miejskość (krajobraz miejski i street art, miejski styl życia, reprezentacja w przestrzeni grup społecznych: między Zbawixem a Mordorem, ruchy miejskie). 15. Geograficzne badania nad rozwojem („nierówne światy”, podział na globalną północ i południe, koncepcje rozwoju zrównoważonego oraz „degrowth”). Ćwiczenia mają na celu wzmocnienie umiejętności interpretowania zjawisk i procesów obserwowanych w bezpośrednim otoczeniu studenta. Techniki warsztatowe i samodzielnie przeprowadzane proste zadania badawcze w ramach ćwiczeń stwarzają możliwość aktywnego poznawania wybranych problemów społecznych. Szacowana liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się. Wykład i ćwiczenia: 3 ECTS = 3x25h= 75h (w bezpośrednim kontakcie 2 ECTS) (N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, (S) – praca własna (samodzielna) studenta. Zajęcia (wykład) = 30h (N) Zajęcia (ćwiczenia) = 15h (N) • Przygotowanie (samodzielne) do egzaminu = 15h (S) • Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń – 1h/tyg. = 7h (S) • Prace analityczne i projektowe = 4h (S) • Zaliczenie ćwiczeń, test z wykładu, egzamin = 4h (N) Razem około 75 h |
Literatura: |
Literatura podstawowa: The Newcastle Social Geographies Collective (2020) Social Geographies: An Introduction, Rowman & Littlefield International. Węcławowicz G. (2018) Geografia społeczna Polski, PWN, Warszawa. Knoxa, Pinch, (2014) Urban Social Geography, Pearson Del Casino, (2009) Social Geography, Critical Introduction to Geography, Wiley-Blackwell Artykuły polecane przez wykładowcę podczas zajęć |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W01,K_W04, K_W05, K_W09,K_W14,K_U01, K_U04, K_U07, K_K01,K_K02, K_K05 WIEDZA: Student zna i rozumie K_W01, K_W04, K_W05, K_W09, K_W14 - główne kierunki badawcze i osiągnięcia współczesnej geografii społecznej - główne koncepcje wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów społecznych na świecie - podziały współczesnego świata w perspektywie geograficznej, płaszczyzny podziałów społecznych - czynniki kształtujące zróżnicowanie struktur społeczno-przestrzennych UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi K_U01, K_U04, K_U07 - prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na różnych obszarach, - wykorzystywać krytycznie literaturę naukową i inne źródła także w języku obcym w zakresie geografii społecznej -zaplanować i przeprowadzić proste badania związane z geografią społeczną, zarówno indywidualne jak i zespołowe KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student jest gotów do: K_K01, K_K02, K_K05 - poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geograficznej - krytycznej oceny zachodzących procesów i działania z poczuciem odpowiedzialności za stan ekosystemów i zasobów Ziemi - współdziałania i pracy w grupie |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu: test z pytaniami otwartymi i test wielokrotnego wyboru z pytaniami zamkniętymi z zagadnień przedstawianych na wykładzie i z zadanej literatury; Zaliczenie egzaminu od 50%; Egzamin poprawkowy jest analogiczny do egzaminu w pierwszym terminie (w uzasadnionych przypadkach może mieć formę ustną). Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do egzaminu, ale ocena z ćwiczeń nie wpływa na wynik egazaminu. Ćwiczenia: oceniane są na podstawie aktywności studentów na ćwiczeniach (przygotowywanie się do ćwiczeń, znajomość zalecanych lektur, ocena zadań wykonywanych indywidualnie i w grupie, udział w dyskusjach). Obecność na ćwiczeniach obowiązkowa. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Jaczewska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Biczyńska, Paweł Cywiński, Barbara Jaczewska, Katarzyna Podhorodecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Jaczewska | |
Prowadzący grup: | Paweł Cywiński, Barbara Jaczewska, Katarzyna Podhorodecka, Marta Raczyńska-Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.