Metody badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-MBS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metody badań społecznych |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) - sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Geografia społeczna 1900-1-GSP |
Założenia (lista przedmiotów): | Geografia ekonomiczna 1900-1-GEKON |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej oraz z zakresu podejmowanych badań w tej dziedzinie. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć studenci zostaną zapoznani z: - podstawowymi zasadami przygotowywania badań w geografii społeczno-ekonomicznej - sposobem przygotowywania badań ankietowych, - z podstawowymi pojęciami i metodami analizy statystycznej, oraz - pozyskiwaniem danych zastanych Zajęcia odbywają się zdalnie przy wykorzystaniu Google Classroom i Google Meet. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci zostaną zapoznani z: - podstawowymi zasadami przygotowywania badań w geografii (podejścia badawcze, metody), - sposobem przygotowywania badań ankietowych (rodzaje pytań, przygotowywanie kwestionariusza, unikanie błędów w kwestionariuszach) - z podstawowymi pojęciami i metodami analizy statystycznej (analiza danych jakościowych, analiza danych ilościowych, przygotowanie elektronicznej bazy danych). Podczas ćwiczeń student: - uczy się opracowywać temat badawczy, formułuje problem i pytania badawcze - dowiaduje się o źródłach informacji, danych oraz wyników innych badań - buduje narzędzie badawcze i krytycznie je weryfikuje, rozpoznaje możliwe do zastosowania rodzaj pytań w badaniach kwestionariuszowych i potrafi dobrać odpowiednią ich formę - poznaje podstawowe funkcjonalności programu SPSS. Pozamerytorycznym celem zajęć jest: - nauka pracy indywidualnej - nauka pracy grupowej (podział prac, obowiązków i odpowiedzialności) - umiejętność przygotowania wypowiedzi ustnej i prezentacji multimedialnej (także od strony technicznej). Naklad pracy: ćwiczenia = 2,5 ECTS (przygotowanie prac po każdych zajęciach, praca grupowa i indywidualna) wykład = 0,5 ECTS (przygotowanie do testu) |
Literatura: |
Babbie E., 2001, Badania społeczne w praktyce, PWN Francuz P., Mackiewicz, R., Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów Wieczorkowska G., Wierzbiński J., 2011, Statystyka. Od teorii do praktyki, SCHOLAR Dodatkowa literatura zostanie podana na ćwiczeniach po sformułowaniu tematu badań. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W04, K_W10, K_W11, K_U03, K_U04, K_U09, K_U10, K_K02, K_K06 Student potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy i dobrać metody badawcze oraz je zastosować - zarówno w odniesieniu do analizy danych przestrzennych, jak również danych pochodzących z badań kwestionariuszowych. WIEDZA - student zna: 1. zastosowanie wiedzy teoretycznej z zakresu geografii oraz geoinformatyki 2. podstawy matematyki i statystyki oraz metody analizy przestrzennej na poziomie pozwalającym opisać zjawiska w przestrzeni geograficznej UMIEJĘTNOŚCI - student potrafi: 1. wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych 2. zaplanować i przeprowadzić proste badanie naukowe lub projekty 3. współdziałać, zorganizować pracę w grupie, pełniąc w niej różne role i przewidywać skutki swojej działalności 4. komunikować się z otoczeniem z wykorzystaniem odpowiednich technik informacyjno‐komunikacyjnych KOMPETENCJE - student jest gotów do: 1. odpowiedzialności za realizację podjętych zobowiązań, bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej 2. działania w sposób przedsiębiorczy w przygotowywaniu i realizacji projektów ekologicznych, społecznych i gospodarczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa, dopuszczalne są dwie nieobecności. Co do zasady praca odbywa się w małych zespołach. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się po przygotowaniu zadanych prac i uzyskaniu z nich więcej niż 50% punktów. Szczegółowe zasady przygotowywania i punktacji prac omówione zostaną na zajęciach. Cykl wykładów kończy egzamin pisemny, w postaci testu składającego się z pytań otwartych i zamkniętych technicznie. Zaliczenie egzaminu przysługuje po uzyskaniu ponad 50% punktów. Zaliczenie całego przedmiotu wymaga uzyskania ponad 50% z ćwiczeń i egzaminu. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mikołaj Madurowicz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Fuhrmann, Mikołaj Madurowicz, Dorota Mantey, Marta Szczepańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
W ramach zajęć studenci zostaną zapoznani z: - podstawowymi zasadami przygotowywania badań w geografii społeczno-ekonomicznej - sposobem przygotowywania badań ankietowych, - z podstawowymi pojęciami i metodami analizy statystycznej, oraz - pozyskiwaniem danych zastanych Zajęcia odbywają się zdalnie przy wykorzystaniu Google Classroom i Google Meet. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci zostaną zapoznani z podstawowymi zasadami przygotowywania badań w geografii, omówione zostana podejścia badawcze oraz podstawowe metody ilościowe i jakościowe, także metody analizy materiału wizualnego. Drugą cześć zajęć poświęcono nauce sposobów organizacji badań ankietowych, szczegółowo zostaną omówione sposoby przygotowywania kwestionariusza ankiety, w tym m. in. rodzaje pytań technicznie i logicznie otwartych i zamkniętych. Studenci zostaną zapoznani z podstawowymi pojęciami i metodami analizy statystycznej (analiza danych jakościowych, analiza danych ilościowych, przygotowanie elektronicznej bazy danych). Podczas zajęć (ćwiczenia) studenci uczą się obsługi programu SPSS. |
|
Literatura: |
Babbie E., 2001, Badania społeczne w praktyce, PWN Francuz P., Mackiewicz, R., Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów Wieczorkowska G., Wierzbiński J., 2011, Statystyka. Od teorii do praktyki, SCHOLAR |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mikołaj Madurowicz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Fuhrmann, Mikołaj Madurowicz, Dorota Mantey, Marta Szczepańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
W ramach zajęć studenci zostaną zapoznani z: - podstawowymi zasadami przygotowywania badań w geografii społeczno-ekonomicznej - sposobem przygotowywania badań ankietowych, - z podstawowymi pojęciami i metodami analizy statystycznej, oraz - pozyskiwaniem danych zastanych Zajęcia odbywają się zdalnie przy wykorzystaniu Google Classroom i Google Meet. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci zostaną zapoznani z podstawowymi zasadami przygotowywania badań w geografii, omówione zostana podejścia badawcze oraz podstawowe metody ilościowe i jakościowe, także metody analizy materiału wizualnego. Drugą cześć zajęć poświęcono nauce sposobów organizacji badań ankietowych, szczegółowo zostaną omówione sposoby przygotowywania kwestionariusza ankiety, w tym m. in. rodzaje pytań technicznie i logicznie otwartych i zamkniętych. Studenci zostaną zapoznani z podstawowymi pojęciami i metodami analizy statystycznej (analiza danych jakościowych, analiza danych ilościowych, przygotowanie elektronicznej bazy danych). Podczas zajęć (ćwiczenia) studenci uczą się obsługi programu SPSS. |
|
Literatura: |
Babbie E., 2001, Badania społeczne w praktyce, PWN Francuz P., Mackiewicz, R., Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów Wieczorkowska G., Wierzbiński J., 2011, Statystyka. Od teorii do praktyki, SCHOLAR |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.