Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-PODD-PED |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie. 2. rok (sem. zimowy) |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Studia stacjonarne. Przedmiot obowiązkowy dla studentów II roku geografii, którzy wyrazili wolę uczestnictwa w bloku pedagogicznym przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela geografii i przyrody. Wiedza ogólna dotycząca współczesnej szkoły jako instytucji, roli i pracy nauczyciela w procesie kształcenia oraz etapów rozwoju ucznia warunkujących ten proces. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykłady skierowane są do studentów Bloku pedagogicznego. Celem głównym wykładów jest przekazanie podstaw dydaktycznych, w tym zaznajomienie z polskim systemem oświaty, szkołą jako instytucją, klasą jako środowiskiem społecznym, zaprezentowanie procesu nauczania – uczenia się, jego form, metod i środków. Zajęcia mają umożliwić studentowi dostrzeżenie własnej roli w tym procesie, m.in. poprzez właściwe planowanie pracy, diagnozę, kontrolę wyników kształcenia. Mają ułatwić mu pierwsze kroki w pracy poprzez refleksje nad istotą, celami i sposobami komunikowania się z uczniami, rodzicami, innymi nauczycielami. Treści wykładów ilustrowane są licznymi przykładami – studiami przypadków, opisami zdarzeń i towarzyszącymi im refleksjami dydaktycznymi. |
Pełny opis: |
Wykłady poświęcone są zagadnieniom dydaktyki ogólnej jako subdyscypliny pedagogicznej. Mają one na celu: • umożliwienie studentom poznania szkoły jako instytucji wspomagającej rozwój ucznia oraz miejsca pracy (rozwoju zawodowego) nauczyciela, • poznanie polskiego systemu oświaty, podstaw programowych, programów i treści nauczania, • poznanie współczesnych koncepcji nauczania – uczenia się, • uzmysłowienie studentom zadań dydaktycznych stojących przez nauczycielem (w tym - wychowawcą) • zaprezentowanie podstawowych zasad etyki zawodowej nauczyciela oraz modelowej sylwetki odpowiedzialnego nauczyciela, • poznanie procesu nauczania – uczenia się, podstawowych zasad i metod dydaktycznych, • poznanie przez studentów różnych stylów nauczania-uczenia się, • poznanie różnorodnych form i metod pracy nauczyciela oraz ucznia, • zainspirowanie studentów do planowania lekcji w klasie i poza klasą – poznanie narzędzi planistycznych, • przygotowanie studentów do planowania krótko i długookresowej pracy dydaktycznej oraz procesu jej ewaluacji, • uzmysłowienie konieczności tworzenia własnego warsztatu pracy, w tym – środków dydaktycznych, • poznanie narzędzi diagnostycznych umożliwiających ocenianie skuteczności procesu nauczania-uczenia się, • uświadomienie roli języka (w tym jego kultury) jako niezbędnego narzędzia pracy nauczyciela, • poznanie kierunków i zasad skutecznej komunikacji interpersonalnej. Nakład pracy studenta. W celu osiągnięcia planowanych efektów uczenia się konieczne jest: • uczestnictwo (w części - aktywne) na wykładach , • wkład własny: przygotowanie się do zaliczenia (testu) lub samodzielna praca dotycząca opracowania projektu edukacyjnego związanego z tematyką wykładów. |
Literatura: |
Literatura wymagana: - Franciszek Bereźnicki, 2011, Podstawy dydaktyki, Impuls, Kraków. - Kruszewski K. (red.), 2007, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. - Półturzycki J., 2000, Dydaktyka dla nauczycieli, Wyd. A. Marszałek, Toruń. - Żegnałek K., Gutkowska_Wyrzykowska E., 2016, Nauczyciel – misja czy zawód? (w) Pedagogika, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas, nr 13, Sosnowiec. Literatura zalecana: - Angiel J., 2018, Osobowość i autorytet nauczycieli geografii - wpływ na życie uczniów, obecnych studentów geografii, Prace KEG PTG, t. 8, Sosnowiec. - Arends R. I., 1998, Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa. - Denek K., 2015, Edukacja jutra. Drogowskazy - aksjologia - osobowość, Oficyna Wyd. "Humanitas", Sosnowiec. - Fenstermacher G.D., Soltis J.F., 2000, Style nauczania, WSiP, Warszawa. - Homplewicz J., 2000, Etyka pedagogiczna, Wyd. Salezjańskie, Warszawa. - Klus-Stańska D., 2015, Szkolna klasa-miejsce (nie)przyjazne dziecku (w:) Miejsce, przestrzeń, krajobraz. Edukacyjne znaki (red. T. Sadoń-Osowiecka, Wyd. UG, Gdańsk. - Klus-Stańska, 2010, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa. - Paris S.G., Ayers L., 1997, Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, WSiP, Warszawa. - Pawelski L., Urbanek B., 2014, Twórczość - Kreatywność - Nauczyciel, Polskie Stow. Nauczycieli Twórczych, Szczecinek. - Perrot E., 1995, Efektywne nauczanie, WSiP, Warszawa. - Robertson J., 1998, Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSiP, Warszawa. - Żylińska M., 2013, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wyd. Nauk. UMK, Toruń. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: C.W1; C.W2; C.W3; C.W4; C.W5; C.W6; C.W7; C.U1; C.U2; C.U3; C.U4; C.U5; C.U6; C.U8; C.K1; C.K2. Po ukończeniu przedmiotu student: - określa rolę szkoły jako instytucji wspomagającej rozwój ucznia i rozwój zawodowy nauczyciela, - charakteryzuje strukturę i funkcje systemu edukacji w Polsce, określa rolę podstaw programowych, programów nauczania, przedstawia ich koncepcje w nawiązaniu do treści nauczania, - wymienia i charakteryzuje podstawowe teorie dotyczące procesów edukacji, przedstawia uwarunkowania tych procesów, - charakteryzuje współczesne koncepcje nauczania-uczenia się, - wymienia i charakteryzuje podstawowe zasady etyki zawodowej nauczyciela, - przedstawia modelową sylwetkę odpowiedzialnego nauczyciela, - opisuje podstawowe zasady i metody dydaktyczne, - charakteryzuje różne style nauczania-uczenia się, - charakteryzuje różne formy i metody nauczania-uczenia się, - opisuje etapy planowania lekcji kameralnych i terenowych, - określa zasady i etapy planowania i ewaluacji pracy nauczyciela, - przedstawia główne zadania dydaktyczne nauczyciela-wychowawcy, - uzasadnia konieczność permanentnego rozwoju zawodowego, - opisuje, czym jest warsztat pracy nauczyciela, uzasadnia konieczność jego ustawicznego tworzenia, - charakteryzuje różne kategorie środków dydaktycznych, - opisuje proces projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych dotyczących skuteczności procesu nauczania-uczenia się, - określa prawidłowości i sposoby komunikowania interpersonalnego oraz opisuje rodzaje trudności i sposoby przeciwdziałania, - przedstawia cechy uczenia się "przyjaznego mózgowi", - określa, czym jest edukacja komplementarna. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładzie (obowiązkowa), aktywność w fazie podsumowującej (nawiązania, refleksje, doświadczenia własne, konkluzje itp.). Zaliczenie pisemne: a) test lub b) studencki projekt edukacyjny a) Test: pięć zagadnień ujętych jako wiązka pytań otwartych. Uzyskanie 60% - ocena dostateczna lub b) Projekt edukacyjny na podstawie treści wybranych wykładów. Kryteria ogólne oceniania: poprawność merytoryczna, zgodność z planem i założeniami podanymi przez wykładowcę, logiczność, spójność, planowość, krytycyzm, oryginalność, poprawność językowa. |
Praktyki zawodowe: |
Uwaga: praktyki pedagogiczne stanowią oddzielny przedmiot w bloku pedagogicznym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Angiel | |
Prowadzący grup: | Joanna Angiel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Angiel | |
Prowadzący grup: | Joanna Angiel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.