Praktyki w szkole podstawowej – geografia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-PSZG-PED |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki w szkole podstawowej – geografia |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie. 3. rok (sem. zimowy) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Praktyki zawodowe są obowiązkowa w przypadku studentów realizujących Blok pedagogiczny na studiach I stopnia, na kierunku geografia. W ramach Bloku studenci zdobywają przygotowanie do zawodu nauczyciela geografii i przyrody w szkole podstawowej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem praktyk jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczną w zakresie nauczania geografii w szkole podstawowej, konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. |
Pełny opis: |
W trakcie praktyk następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych w zakresie nauczania-uczenia się geografii w szkole podstawowej poprzez: • zapoznanie się z realizowanymi przez szkołę zadaniami dydaktycznymi, organizacją pracy oraz prowadzoną dokumentacją; • obserwacje czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk: jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; • zaplanowanie i przeprowadzenie pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serii lekcji z geografii w szkole podstawowej oraz dokonanie analizy zaobserwowanych lub doświadczonych zdarzeń pedagogicznych. Podejmowane podczas praktyk aktywności i działania wymagają od studenta gotowości do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z innymi nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy i umiejętności. Nakład pracy studenta (3 ECT = 3 * 25h = 75 h), niezbędny do osiągnięcia założonych efektów uczenia się obejmuje: - rozmaite aktywności podejmowane przez studenta (praktykanta) podczas pobytu w szkole (60 h), tj.: obserwowanie i prowadzenie lekcji geografii, konsultacje z nauczycielem - szkolnym opiekunem praktyk, zapoznanie się z infrastrukturą szkoły (m.in. wyposażeniem pracowni geograficznej), konsultacje i rozmowy z innymi nauczycielami, w tym pedagogiem/psychologiem szkolnym , dyżury, opieka nad uczniami itp. - wkład własny studenta (10 h), tj. zapoznanie z dokumentacją szkoły, przygotowaniem do prowadzonych lekcji, w tym opracowanie scenariuszy lekcji, przygotowanie dokumentacji z praktyk. - konsultacje z opiekunem akademickim praktyk (5 h). |
Literatura: |
Student może skorzystać z literatury rekomendowanej do przedmiotów: Podstawy dydaktyki i Dydaktyka geografii w szkole podstawowej. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: D.2.W1; D.2.W2; D.2.W3; D.2.U1; D.2.U2; D.2.U3; D.2.K1. Praktyku służą zdobyciu przez studenta kompetencji w zakresie: 1) wiedzy dotyczącej specyfiki szkoły podstawowej, realizowanych przez nią zadań dydaktycznych w zakresie nauczania geografii, organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji; 2) umiejętności planowania i przeprowadzania lekcji geografii w oparciu o samodzielnie opracowane scenariusze, uwzględniając w nich cele lekcji, metody i form pracy dostosowywane do realizowanych treści, etapu edukacyjnego i dynamiki grupy; przygotowywania pomocy dydaktycznych oraz wykorzystywanie w toku lekcji środków multimedialnych i technologii informacyjnej; dostosowywania sposobu komunikacji do poziomu rozwoju uczniów; kontrolowania i oceniania uczniów; organizowania pracy uczniów w grupach zadaniowych; podejmowania indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi); podejmowania działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej, w miarę pojawiających się problemów, w sytuacjach: zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad; podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami; 3) postaw: uświadomienie roli i misji nauczyciela w społeczeństwie, odpowiedzialności za bezpieczeństwo uczniów podczas lekcji (w klasie i poza budynkiem szkoły), otwartości, życzliwości wobec uczniów oraz zaangażowania w realizowanie zadań dydaktycznych, wynikających z programu szkoły podstawowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie praktyk obejmuje: - ocenę dokumentacji sporządzonej przez studenta po zakończeniu praktyk - oraz indywidualną rozmowę praktykanta z Opiekunem uniwersyteckim praktyk dotyczącą realizacji praktyk w szkole. Na dokumentację składają się: dziennik praktyk wraz z konspektami lekcji prowadzonych przez studenta, ocena szkolnego opiekuna praktyk, sprawozdanie z praktyk. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Angiel, Alina Awramiuk-Godun | |
Prowadzący grup: | Joanna Angiel, Alina Awramiuk-Godun | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Angiel, Alina Awramiuk-Godun | |
Prowadzący grup: | Alina Awramiuk-Godun | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.