Regiony świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-RGS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Regiony świata |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) - sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Region, region społeczno-gospodarczy – główne zasady i kryteria delimitacyjne, polityczna mapa świata. Przyczyny i skutki społeczno-gospodarcze globalnych i regionalnych procesów demograficznych. Współczesne procesy integracyjne i dezintegracyjne o zasięgu regionalnym. Globalizacja życia społeczno-gospodarczego i jej przyczyny. Charakterystyki regionów świata - ich wewnętrzna spójność i zróżnicowanie oraz wyzwania rozwojowe. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Region, region społeczno-gospodarczy – definicje, sposoby delimitacji. Polityczna mapa świata. Regiony kulturowe. Międzynarodowa współpraca gospodarcza – organizacje regionalne i ponadregionalne. 2. Europa: Współczesne wyzwania (zmiany demograficzne, starzenie się społeczeństwa, migracje w i do Europy, miasta - obszary kurczenia się i dynamicznego wzrostu, sytuacja gospodarcza, polaryzacja społeczna w Europie, znaczenie Europy na arenie międzynarodowej, Europa wobec zmian klimatu) 3. Oceania - szczególne cechy społeczności i gospodarki wysp Oceanii, ze szczególnym uwzględnieniem ich przestrzennego zróżnicowania wynikającego z różnej genezy przyrodniczej, rozproszenia, izolacji i peryferyjnego położenia względem reszty świata. Ogólna charakterystyka będzie wzbogacona o przykłady z Polinezji Francuskiej. 4. Regiony wyspiarskie. Rozwój społeczno-ekonomiczny na obszarach wyspiarskich Pacyfiku, Oceanu Indyjskiego, Atlantyckiego oraz Karaibów (znaczenie rolnictwa, turystyki oraz funkcje rajów podatkowych). Przykłady europejskich obszarów wyspiarskich - Cypr oraz Malta. Znaczenie turystyki dla rozwoju gospodarczego obszarów wyspiarskich. 5. Azja Południowo-Wschodnia: - dlaczego Azja Południowo-Wschodnia jest uznawana za osobny region? Porównanie najważniejszych cech wszystkich państw Azji Południowo-Wschodniej połączone z rozważaniami na temat tego, ile regionu jest w regionie, co te kraje łączy, a co dzieli. - jak doszło do tego, że 17 tysięcy wysp stało się jednym państwem? Jak przyroda, ukształtowanie terenu, historia i kultury wpływają na kształt największego muzułmańskiego państwa świata. 6. Azja Wschodnia – Japonia - przemiany społeczno-demograficzne (starzenie się społeczeństwa, zmiany w strukturze narodowo-etnicznej, zmiany norm społecznych) i ekonomiczne (od cudu gospodarczego po stagnację w rozwoju, zmiany strukturalne w gospodarce i konsumpcyjne w społeczeństwie) w Japonii od II wojny światowej do współczesności. Japonia w międzynarodowych strukturach gospodarczych. Wpływ tsunami i katastrofy jądrowej w Fukushimie na funkcjonowanie społeczno-ekonomiczne kraju po 2011 roku. 7. Afryka na południe od Sahary – delimitacja regionu w różnych klasyfikacjach; podziały regionalne Afryki; charakterystyka środowiskowa, kulturowo-społeczna i gospodarcza państw regionu; obszary miejskie i wiejskie w Afryce; najważniejsze problemy XXI wieku. 8. Afryka Północna i Bliski Wschód – najważniejsze pojęcia i delimitacja regionu; cechy etniczno-kulturowe i demograficzne; specyfika społeczna i gospodarcza krajów Afryki Północnej i Półwyspu Arabskiego. 9. Ameryka Północna. Specyfika regionów społecznych i gospodarczych - wybrane regiony Stanów Zjednoczonych Ameryki i Kanady. Regiony problemowe, w tym: rolnicze i eksploatacji złóż. 10. Ameryka Łacińska - Kraje Andyjskie - położenie geograficzne, wspólne elementy historii, cechy demograficzne społeczeństwa i gospodarki. O specyfice krajów andyjskich w dużej mierze decyduje „trudne środowisko przyrodnicze” – wysokie góry, piętrowość klimatyczno-roślinna, w którą „wpisane” jest rolnictwo, związane z górami zasoby mineralne – głównie rudy metali kolorowych, których eksploatacja sprzyja wysokiej randze przemysłu wydobywczego oraz znaczący odsetek ludności indiańskiej. 11. Ameryka Łacińska: cechy społeczno-gospodarcze wyróżniające wielki region Jukatan (trzy, południowe stany Meksyku: Quintana Roo, Jukatan i Campeche). Kierunki rozwoju regionu a wylesienie i sytuacja ludności tubylczej. Szanse i zagrożenia wynikające z realizacji wielkiej inwestycji infrastrukturalnej - Tren Maya. Uwaga: powyższe zagadnienia to ogólny zakres tematyki a nie tytuły poszczególnych wykładów. Zagadnienia te mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach. Szacowana liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się: Wykład 2 ECTS, w tym: 1 ECTS (30 godz.) – godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącymi, tj. udział w zajęciach 1 ECTS (20 godz.) - wkład pracy własnej studenta, zapoznanie z literaturą, kwerenda biblioteczna (10 godz.), przygotowanie do zaliczenia pisemnego, praca własna studenta (10 godz.). |
Literatura: |
Makowski J., Wites T. (red.), 2020, Geografia świata. Regiony, PWN, Warszawa. Podhorodecka K., Wites T., 2024, Global Challenges - Social, Economic, Environmental, Political and Ethical, Spriger Geography Knox P. L., S. A. Marston, 2013, Human Geography. Places and Regions In Global Context., Prientice Hall, Upper Saddle River |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W02, K_W05, K_U01, K_U07, K_K05 Po ukończeniu przedmiotu student powinien: - znać definicje i różnorodność koncepcji regionu, regionu społeczno-gospodarczego - wskazywać podstawowe determinanty szans i barier rozwoju regionów na świecie, - posiadać wiedzę na temat metod delimitacji regionów i kryteriów warunkujących ich rozwój, - wiedzieć jaką rolę odgrywają procesy globalne w ujęciu regionalnym - wskazać miejsce i znaczenie światowych i regionalnych organizacji - posiadać wiedzę na temat współczesnych zmian demograficznych zachodzących w skali globalnej oraz regionalnej (regiony), wymienić ich przyczyny i skutki - scharakteryzować najważniejsze regiony społeczno-gospodarcze świata z ich cechami wyróżniającymi na tle innych wydzieleń przestrzennych Po ukończeniu przedmiotu student powinien zdobyć następujące umiejętności: - ocenić skutki różnorodnych procesów rozwojowych i ich wpływ na międzynarodowe organizacje regionalne - ocenić zależności między wzrostem liczby ludności na świecie a rozwojem gospodarczym - wykazać orientację w zakresie delimitacji regionów, w tym regionów społeczno-gospodarczych - zdobyć orientację w kierunku strategii i metod zapobiegania niekorzystnym przemianom gospodarczym; - rozumieć zależności w kształtowaniu się procesów globalizacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne testowe uwzględniające materiał realizowany podczas wykładu. Do zaliczenia testu wymagane jest uzyskanie 50% punktów. Zaliczenie poprawkowe odbywa się na tych samych zasadach jak zaliczenie w I terminie. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Podhorodecka | |
Prowadzący grup: | Anna Dudek, Maciej Jędrusik, Maciej Kałaska, Jerzy Makowski, Katarzyna Podhorodecka, Dorota Rucińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Podhorodecka | |
Prowadzący grup: | Anna Dudek, Maciej Kałaska, Katarzyna Podhorodecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.