Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologie komunikacyjne i informacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-1-TKI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0618) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Technologie komunikacyjne i informacyjne
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia)
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) - sem. 2
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) - sem. 2
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem wykładu jest przedstawienie podstawowych narzędzi i umiejętności niezbędnych w procesie studiów geograficznych oraz w późniejszej pracy geografa. Kurs ma za zadanie zapoznać studentów z wybranymi technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi oraz podstawowymi zasadami korzystania z nich. Celem kursu jest również uczyć krytycznego doboru narzędzi do własnych potrzeb.

Pełny opis:

Cele:

1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:

- istniejących technologii informacyjnych i komunikacyjnych,

- narzędzi umożliwiających wykorzystanie ww. technologii,

- zasad poruszania się w Internecie i korzystania z ww. technologii,

- zasad dotyczących formy pracy naukowej.

2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:

- swobodnego poruszania się w nowoczesnych technologiach,

- doboru narzędzi informacyjnych i komunikacyjnych do swoich potrzeb,

- oceny bezpieczeństwa i etyki podejmowanych w pracy naukowej działań.

Treści. Tematy zajęć:

1. Wprowadzenie. Zapoznanie z ofertą Uniwersytetu Warszawskiego i Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych. Strony internetowe UW i WGSR. Korzystanie z e-learningu. Najważniejsze informacje o studiowaniu.

2. Programy do prezentacji multimedialnych (prezi, power point), w tym programy wykorzystujące AI (Gamma app). Narzędzia graficzne (canva, Photoscape). Narzędzia aktywizujące (Mentimeter, Kahoot!). Zasady wystąpień publicznych i tworzenia prezentacji.

3. Zasady formatowania tekstów (w tym budowa artykułów naukowych i prac dyplomowych). Wtyczki do Microsoft Office, dostep i korzystanie z Microsoft 365. Menedżery bibliografii (Mendeley, Zotero). Poster naukowy - zasady tworzenia i potrzebne narzędzia.

4. ArcGIS Online i geoportale (w tym m.in. Google Earth, Geoportal).

5. Zasoby UW (bazy, biblioteki). Biblioteka Nauki. Infona. Biuro karier. Darmowe kursy i szkolenia: Inkubator UW, Navoica, BUW.

6. Geoparsowanie - automatyczne rozpoznawanie toponimów w tekście i przypisywanie im lokalizacji geograficznych.

7. Podstawy budowania stron www (domena, hosting, podstawy wordpressa, html-a, SEO, optymalizacja, Google Analytics, Google Search Console).

8. Bezpieczeństwo w sieci (fake newsy, trolling, boty, generatory haseł). Błędy wnioskowania, krytyczna analiza informacji naukowych.

9. Źródła wiedzy w Internecie. Wikipedia. Portale społecznościowe: Facebook i Instagram.

10. Generatywna sztuczna inteligencja i jej wykorzystanie: czaty (GPT 3.5 a GPT 4.0, Copilot, Gemini), generowanie tekstów i grafik. Aplikacje oparte na AI (plannery podróży, analiza tekstów źródłowych, pomoc w nauce, itp.). Zawody przyszłości.

Szacowany nakład pracy studenta: 30 godzin - udział w zajęciach (N), 15 godzin - zapoznanie się z literaturą i materiałami (S), 15 godzin - wypełnienie testów cząstkowych na platformie KAMPUS (S).

Literatura:

1. Platforma COME UW: https://kampus.come.uw.edu.pl/

2. Support dysku googla: https://support.google.com/drive/

3. Support pakietu offcie: https://support.office.com/pl-pl

4. Support prezi: https://support.prezi.com/hc/en-us

5. Tutoriale ArcGIS online: https://learn.arcgis.com/en/projects/get-started-with-arcgis-online/

6. Instruktaże EduEsri: http://edu.esri.pl/skarbnica-wiedzy/instruktaze

7. Strona BUW: https://www.buw.uw.edu.pl

8. Support wordpressa: https://pl.wordpress.org/support/

9. Bradshaw S., Howard P.N., Challenging Truth and Trust: A Global Inventory of Organized Social Media Manipulation, Oxford Internet Institute 2018, http://comprop.oii.ox.ac.uk/wp-content/uploads/sites/93/2018/07/ct2018.pdf

10. Kaźmierska A., Brzeziński W., Jak nas lepią demiurgowie?, Tygodnik Powszechny, nr 41 (3613), 2018, s. 12-16

11. Jemielniak D., Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii największego projektu współtworzonego przez ludzi, Warszawa 2013

12. Michalska J., Urbańczyk A., Obajtek K., 2023, Daj się zatrudnić: Jak zdobyć pracę przyszłości już dziś, Magazynol `05, ebook

13. H. Rosling, O. Rosling, A.Rosling Rönnlund, 2018, Factfulness. Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą, Media Rodzina, Poznań

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się: K_W10, K_U02, K_U03, K_U06, K_U10, K_U12, K_K01, K_K02,

WIEDZA

Student:

1. orientuje się w istniejących technologiach informacyjnych i komunikacyjnych niezbędnych w trakcie studiów;

2. posiada elementarną wiedzę dotyczącą narzędzi związanych z informacją i komunikacją w nauce;

3. posiada elementarną wiedzę dotyczącą zasad poruszania się w Internecie i korzystania z ww. technologii,

4. posiada podstawową wiedzę dotyczącą formy pracy naukowej;

.

UMIEJĘTNOŚCI

Student:

1. potrafi korzystać z poznanych na zajęciach narzędzi w swojej działalności studenckiej i pracy naukowej;

2. krytycznie ocenia i dobiera poznane narzędziach do swoich potrzeb i preferencji;

3. pisze teksty naukowe i projektuje prezentacje zgodnie z poznanymi zasadami;

4. dokonuje krytycznej oceny rzetelności źródeł wiedzy.

POSTAWY

Student:

1. dostrzega wielość i złożoność technologii we współczesnej nauce;

2. otwiera się nowe narzędzia pracy;

3. w swojej pracy naukowej i działalności studenckiej posługuje się zasadami etyki;

4. dba o bezpieczeństwo swoje i innych w sieci,

5. jest otwarty na rozwój własnych kompetencji zawodowych,

6. podejmuje działania mające na celu upowszechnianie dokonań naukowych.

Metody i kryteria oceniania:

Metody: wykład konwersatoryjny, spotkania z ekspertami, praca z omawianymi narzędziami na własnym sprzęcie.

Warunki zaliczenia:

Testy cząstkowe zaliczone na co najmniej 51% punktów (na platformie e-learningowej).

Obecność na zajęciach (dopuszczalne 4 nieobecności, 1 ekstra punkt za 100% obecność).

Aktywność (2 ekstra punkty).

Możliwe dodatkowe punkty za zadania ponad program.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Skorupska
Prowadzący grup: Magdalena Skorupska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia:

w sali

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Skorupska
Prowadzący grup: Maciej Kałaska, Magdalena Skorupska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia:

w sali

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)