Człowiek i środowisko - wybrane zagadnienia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1ACS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Człowiek i środowisko - wybrane zagadnienia |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru/specjalizacyjne na kierunku MSOŚ oferowane przez Wydział Geografii i SR Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Geografii |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Student powinien mieć ogólną wiedzę geograficzną. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie różnych aspektów wpływu środowiska na działalność człowieka oraz wpływu działalności człowieka na środowisko. Niektóre z omawianych zagadnień dotyczą czasów historycznych, inne – współczesnych, w niektórych wypadkach uwzględniane są także prognozy na najbliższe dekady. |
Pełny opis: |
Najważniejsze tematy zajęć 1. Wpływ zmian klimatu na funkcjonowanie społeczeństw oraz wpływ pogody na niektóre wydarzenia historyczne. 2. Współczesne i prognozowane zmiany klimatu oraz ich skutki w przyrodzie i gospodarce. 3. Rola warunków środowiska w kształtowaniu sieci osadniczej w czasach historycznych. Wpływ warunków hydrologicznych oraz rzeźby terenu na lokalizację miast i ich dalszy rozwój. Zmiany warunków funkcjonowania miast w zależności od zmian środowiska. 4. Przyczyny oszczędzania lub ochrony tworów przyrody w czasach historycznych. Wybrane problemy związane ze współczesną ochroną środowiska. 5. Rola terenów naturalnych w kształtowaniu warunków panujących we współczesnych miastach. Nowoczesne technologie wykorzystujące błękitno-zieloną infrastrukturę w miastach. 6. Zanieczyszczenie światłem – nowy problem środowiskowy. 7. Wpływ na ludzi i środowisko niektórych odkryć i wynalazków, których właściwości nie były początkowo dostatecznie rozpoznane. 8. Przekształcenia środowiska w starożytnym Rzymie. 9. Zmiany systemu energetycznego w ostatnich 300 latach; wpływ różnych rodzajów energetyki na środowisko, możliwości utrzymania się obecnego systemu w przyszłości. 10. Wpływ trzęsień ziemi na rozwój sejsmologii i lepsze przygotowanie do życia na obszarach aktywnych sejsmicznie. |
Literatura: |
Brown L., 2003, Gospodarka ekologiczna. Na miarę Ziemi. Książka i Wiedza Warszawa. Cameron R., 1999, Historia gospodarcza świata. Od paleolitu do czasów najnowszych, Książka i Wiedza Warszawa. Dobrzański G., Dobrzańska B., Kiełczewski D., 1997, Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko Białystok Fry C., 2008, Świat. Największe wyzwania ekologiczne, Publicat S.A., Poznań Kundzewicz Z. W., 2000, Gdyby mała wody miarka ..., Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa. Lean G., Hinrichsen D., 1992, Atlas of the Environment, Helicon Publishing Ltd. Mannion A.M., 1992, Zmiany środowiska Ziemi. Historia środowiska przyrodniczego i kulturowego. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa. Ostrowski W., 2001, Wprowadzenie do historii budowy miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Schőnwiese C.D., 1997, Klimat i człowiek, Prószyński i S-ka Warszawa. Wiąckowski S.K., 2000, Przyrodnicze podstawy inżynierii środowiska, Stanisław K. Wiąckowski Kielce. Wiąckowski S., Wiąckowska I., 1999, Globalne zagrożenia środowiska, Katedra Ekologii i Ochrony Środowiska WSP Kielce |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna wybrane aspekty uwarunkowań funkcjonowania człowieka w środowisku w czasach historycznych oraz współcześnie. Student rozumie wybrane współczesne globalne problemy środowiskowe. Student zna wybrane prognozy dotyczące związków człowiek – środowisko w najbliższych dekadach i rozumie ich uwarunkowania. Umiejętności Student potrafi zauważyć konkretne przykłady wpływu warunków środowiskowych na działalność człowieka. Student potrafi zauważyć konkretne przykłady wpływu działalności człowieka na środowisko. Kompetencje społeczne Student docenia rolę środowiska w funkcjonowaniu człowieka. Student zauważa wpływ człowieka na środowisko. Student rozumie potrzebę ochrony środowiska i umiejętnego jego wykorzystywania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem pisemnym. Jest to test zamknięty. W każdym zadaniu podane są cztery odpowiedzi do wyboru, należy wśród nich wskazać prawidłową. Za każdą prawidłową odpowiedź student zdobywa 1 punkt. Maksymalna możliwa do zdobycia suma punktów to 40, aby uzyskać ocenę pozytywną należy zdobyć do najmniej 21 punktów. Sprawy organizacyjne Obecność na wykładach nie jest bezwzględnie wymagana, jednak student opuszczający bez usprawiedliwienia zajęcia nie może liczyć na indywidualne rozszerzone konsultacje służące tym samym celom, którym służył pominięty przez niego wykład (może na to liczyć student, który usprawiedliwił swą nieobecność). Usprawiedliwienie powinno być przedstawione bezpośrednio po wykładzie, na którym student był nieobecny. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.