Dydaktyka geografii w szkole ponadpodstawowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-DGPP-PED |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.3
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka geografii w szkole ponadpodstawowej |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Studia stacjonarne. Warunek: zaliczony blok pedagogiczny na poziomie studiów licencjackich. Przedmiot obowiązkowy dla studentów I roku geografii, studiów magisterskich, którzy wyrazili chęć uczestnictwa w bloku zajęć przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela geografii w szkole ponadpodstawowej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest przeznaczony dla studentów uczestniczących w bloku pedagogicznym przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela geografii w szkole ponadpodstawowej. Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności niezbędne do planowania dydaktycznego procesu nauczania/uczenia się geografii oraz do prowadzenia zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w ramach edukacji geograficznej. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności niezbędnych do: - planowania dydaktycznego procesu nauczania/uczenia się geografii w szkole ponadpodstawowej, - realizacji przygotowanych planów, zwłaszcza w zakresie metod nauczania/uczenia się geografii, form pracy na lekcji, pomocy dydaktycznych, - ewaluacji realizowanych planów, zwłaszcza w zakresie sprawdzania i oceniania zdobytej przez uczniów wiedzy, umiejętności i postaw, Zakłada się, że studenci zdobędą wiedzę i umiejętności niezbędne nie tylko do planowania, realizowania i sprawdzania treści kształcenia w zakresie geografii na poziomie ponadpodstawowym, ale także niezbędne do prowadzenia samodzielnych badań nad procesem kształcenia geograficznego w celu podnoszenia efektywności realizowanych przez siebie projektów. |
Literatura: |
Podstawowa: - Sztuka nauczania, t. I Nauczyciel, t. II Szkoła, 2003: red. Kruszewski K., Konarzewski K., PWN, Warszawa Tywoński K.,1983: Pomoce dydaktyczne do geografii, WSiP, Warszawa - Zarys dydaktyki geografii, 2001: red. S. Piskorz, PWN, Warszawa. Uzupełniająca: - Augustyniak M., Zich M., 1994: Geografia w grach i zabawach, „Leksykon”, Będzin - Berne I., 1983: Zajęcia w terenie, PWN Warszawa - Ciżkowicz K., Ochenduszko J., 1986: Pomiar sprawdzający wielostopniowy. Poradnik konstruktora i analityka, T.I. WSP, Bydgoszcz. - Czaińska Z., Wojtkowicz Z., 1999: Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycja metodyczna do pracy z uczniem w gimnazjum. Część I, II. Stowarzyszenie oświatowców Polskich Oddział w Toruniu - Kupisiewicz Cz., 2002: Podstawy dydaktyki ogólnej. PWN. Warszawa - Łobocki M., 1994: Metody badań pedagogicznych. W-wa: WSiP - Niemierko B.,1990: Pomiar sprawdzający w dydaktyce.PWN,Warszawa - Okoń W., 1975: Nauczanie problemowe we współczesnej szkole, Wyd. PWN, Warszawa - Okoń W., 1987: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. PWN, Warszawa - Podgórski Z., 1997, Skrypt do ćwiczeń z dydaktyki geografii, Wyd. UMK, Toruń - Pulinowa M., 1996, Człowiek bliżej Ziemi, WSiP, Warszawa - Wybrane artykuły z „Geografii w Szkole” oraz inne zalecone przez prowadzących zajęcia. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Studenci po ukończeniu kursu potrafią: - wskazać cechy poprawnego programu nauczania geografii w szkole ponadpodstawowej, - scharakteryzować treści kształcenia zamieszczone w podstawach programowych geografii w szkole ponadpodstawowej na poziomie (w programie) podstawowym i rozszerzonym, - opisać metody, formy i typy lekcji geografii prowadzonych w szkołach ponadpodstawowej, - opisać źródła wiedzy geograficznej stosowanej na lekcjach geografii, - scharakteryzować cechy dobrego podręcznika do geografii w szkole ponadpodstawowej, - określić zasady i funkcje oceniania uczniów na lekcjach geografii w szkołach ponadpodstawowej na poziomie podstawowym i rozszerzającym, - scharakteryzować typy zadań testowych stosowanych w testach maturalnych, - opisać zasady pracy z uczniami zdolnymi, przygotowującymi się do olimpiad geograficznych i nautologicznych, - scharakteryzować metody i narzędzia służące nauczycielowi do ewaluacji realizowanych projektów, - określić istotę i cele lekcji przyrody prowadzonych w szkole ponadgimnazjalnej, - wyjaśnić na czym polegają dobre i słabe strony interdyscyplinarnego ujmowania zagadnień przez nauczycieli prowadzących zajęcia z przyrody, - wyjaśnić na czym polegają predyspozycje zawodowe nauczycieli geografii ułatwiające im prowadzenie lekcji przyrody, - przedstawić literaturę odnoszącą się do przedmiotu przyroda w szkole ponadgimnazjalnej, - opisać metody, formy, środki dydaktyczne możliwe do zastosowania na lekcjach przyrody w szkole ponadgimnazjalnej, Umiejętności: Studenci po ukończeniu kursu potrafią: - dokonać analizy podstaw programowych do geografii w szkole ponadgimnazjalnej na poziomie podstawowym i rozszerzającym, - dokonać analizy celów, materiału i wymagań do wybranej lekcji geografii w szkole ponadpodstawowej na poziomie podstawowym, - dobrać odpowiednie źródła wiedzy geograficznej do wybranej lekcji geografii w szkole ponadpodstawowej, na poziomie podstawowym, - wykonać plan kierunkowy i wynikowy procesu nauczania/uczenia się geografii w szkole ponadpodstawowej na poziomie podstawowym, - dobrać odpowiednią strategię, metodę, technikę nauczania-uczenia się do określonych tematów lekcji geografii, - dobrać odpowiednie do sprawdzenia realizacji celów poznawczych i motywacyjnych rodzaje oraz metody sprawdzania i oceniania uczniów, - zaplanować ewaluację prowadzonego przez siebie procesu kształcenia geograficznego, - analizować i oceniać wyniki ewaluacji, w tym testowania, - oceniać efektywność swoich działań dydaktycznych, - zaplanować pracę z uczniem zdolnym przygotowującym się do kolejnych etapów olimpiady geograficznej, - ocenić i wybrać odpowiadający własnym założeniom podręcznik do geografii na poziomie ponadpodstawowym, -prowadzić własną pracę badawczą, której celem jest podniesienie efektywności procesu kształcenia geograficznego, Postawy: Po ukończeniu przedmiotu studenci mają świadomość tego, że proces dydaktyczny w zakresie kształcenia geograficznego musi odbywać się planowo, zgodnie z poznanymi na zajęciach z dydaktyki geografii zasadami, że efektywność ich pracy dydaktycznej w dużej mierze zależy od nieustającego, własnego rozwoju zawodowego, są przeświadczeni o tym, że opis konkretnych efektów kształcenia na wszystkich etapach edukacyjnych stanowi podstawę planowania, realizowania oraz sprawdzania i oceniania zdobywanej wiedzy, umiejętności, a także postaw uczniów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana jest aktywność podczas zajęć. Portfolio (niezbędne jest wykonanie wszystkich prac na ocenę co najmniej dostateczną) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Angiel, Alina Awramiuk-Godun | |
Prowadzący grup: | Joanna Angiel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Angiel, Alina Awramiuk-Godun | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.