Geografia czasu wolnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-GCW-GSE-OW |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Geografia czasu wolnego |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru WGSR, dzienne studia II stopnia - sem. zimowy Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (GSE, spec. geografia człowieka) - sem. 1 Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (GSE, spec. geografia turystyki) - sem. 1 Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia kierunek Geografia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Problematyka zajęć dotyczy czasu wolnego - jego form, funkcji i możliwości wypełniania przez człowieka. Z perspektywy geograficznej czas wolny wyodrębniany obok czasu pracy i czasu operacyjnego (np. przeznaczonego na przemieszczanie się niebędące celem samym w sobie) daje się analizować m.in. pod kątem podażowym (właściwości miejsc), popytowym (zachowań ludzi), funkcjonalnym (znaczenie społeczne, gospodarcze i kulturowe zachowań z zakresu czasu wolnego) czy przestrzennym (zróżnicowanie obyczajowości podróżnych i turystów, skala wizyt w danej lokalizacji, interakcje między miejscami wykorzystywanymi przez ludzi w nich niepracujących). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą różnych aspektów problematyki czasu wolnego w ujęciu geograficznym. Studenci zapoznają się z ich merytoryczną analizą, następnie w formule dyskusji na podstawie przygotowywanych przez nich prezentacji pogłębiają wiedzę. |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą różnych aspektów problematyki czasu wolnego w ujęciu geograficznym. Studenci zapoznają się z ich merytoryczną analizą (wykłady wprowadzające), następnie w formule dyskusji na kanwie przygotowywanych przez nich prezentacji pogłębiają wiedzę. Poruszanymi tematami podczas zajęć są m.in. geografia podróży, geografia savoir-vivre'u, turystyka literacka, zwyczaje zakupowe i rozrywkowe na świecie, turystyka genealogiczna, turystyka kulinarna, turystyka religijna. |
Literatura: |
W. Czapińska, 2002, Magiczne miejsca literackiej Europy, Wyd. Europa, Wrocław J. Kaczmarek, 2004, Dublin – labirynt nad rzeką [w:] D. Jędrzejczyk (red.), Humanistyczne oblicze miasta, Wyd. WGiSR UW, Warszawa (s. 301-347) A. Kowalczyk, 2004, Praga przełomu XIX i XX wieku w przekazie literackim i w rzeczywistości [w:] D. Jędrzejczyk (red.), Humanistyczne oblicze miasta, Wyd. WGiSR UW, Warszawa (s. 247-276) A. Chwalba, 2005, Obyczaje w Polsce. Od średniowiecza do czasów współczesnych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa C. Ikanowicz, J.W. Piekarski, 2007, Protokół dyplomatyczny i dobre obyczaje, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa L. Jabłonowska, G. Myśliwiec, 2006, Współczesna etykieta pracy, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa Z. Długosz, 2001, Historia odkryć geograficznych i poznania Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa A. Kowalczyk, 2001, Geografia turyzmu, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa D. MacCannell, 2005, Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, MUZA, Warszawa K. Podemski, 2005, Socjologia podróży, Wyd. Nauk. UAM, Poznań G. Shaw, A.M. Williams, 2004, Critical Issues in Tourism: a Geographical Perspective, Blackwell Publishers, Maiden J. Urry, 2007, Spojrzenie turysty, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W04, K_W18, K_U04, K_U06, K_K01, K_K07 Efekty specjalnościowe: S1_W03, S1_U04, S1_U06, S1_K01, S1_K07 Efekty kierunkowe: Wiedza: Absolwent zna i rozumie: Znaczenie zasobów przyrodniczych dla gospodarki oraz rozumie wzajemne związki przyroda‐społeczeństwo Umiejętności: Absolwent potrafi: Prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na obszarach zurbanizowanych lub turystycznych; Prognozować zmiany procesów społecznych na terenach zurbanizowanych lub turystycznych Kompetencje: Absolwent jest gotów do: Poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy w dziedzinie geografii społeczno‐ekonomicznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny; Postępowania zgodnie z zasadami etyki, rozumiejąc szczególną odpowiedzialność geografa społeczno‐ekonomicznego za rozwój obszarów miejskich i turystycznych Efekty specjalnościowe Wiedza: Absolwent zna i rozumie: Złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach miejskich oraz regionach turystycznych; Znaczenie zasobów przyrodniczych dla gospodarki oraz rozumie wzajemne związki przyroda‐społeczeństwo; Koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów wpływających na zróżnicowanie przestrzeni miejskiej oraz turystycznej Umiejętności: Absolwent potrafi: Prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na obszarach zurbanizowanych lub turystycznych Kompetencje: Absolwent jest gotów do: Poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy w dziedzinie geografii społeczno‐ekonomicznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny; Postępowania zgodnie z zasadami etyki, rozumiejąc szczególną odpowiedzialność geografa społeczno‐ekonomicznego za rozwój obszarów miejskich i turystycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza studentów jest weryfikowana w formie końcowego zaliczenia (pisemnego - w przypadku grupy uczestników zajęć przekraczającej 10 osób, ustnego - w przypadku grupy uczestników zajęć nieprzekraczającej 10 osób), uczestnicy zajęć opcjonalnie przygotowują również prezentację nt. wybranego aspektu merytorycznego. Ci, którzy przygotują referat z wybranego zakresu tematycznego, otrzymują dwie oceny: z prezentacji i z zaliczenia, natomiast ci, którzy nie wygłoszą referatu, oceniani są jedynie na podstawie zaliczenia. Zaliczenie obejmuje materiał omówiony podczas wprowadzających wykładów oraz prezentacji studenckich. Dla referujących osób warunkiem uzyskania sumarycznej oceny pozytywnej jest otrzymanie dwóch ocen pozytywnych (średnia arytmetyczna). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mikołaj Madurowicz | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Korpysz-Wiśniewska, Mikołaj Madurowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.