Metody i techniki badań terenowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-MBT-GL |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Metody i techniki badań terenowych |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot stanowi przegląd wybranych metod i technik badawczych stosowanych w terenie, przydatnych geografom w badaniach społeczno-przyrodniczych. Zajęcia mają na celu uporządkowanie wiedzy nt. prowadzenia badania terenowego za pomocą sondażu diagnostycznego. |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest przejście pełnego procesu badawczego, od planowania badania naukowego, jego realizacji w terenie oraz podsumowania. Opierając się na podstawach teoretycznych badania sondażowego student wykona analizę wskazanego problemu badawczego. |
Pełny opis: |
Pojęcie wiedzy naukowej i zasady badania naukowego. Poznanie jako cel obserwacji. Przypomnienie etapów pracy badawczej od tworzenia projektu po publikację naukową. Specyfika badań terenowych - możliwości i ograniczenia (różnice badań fizycznych i społecznych). Techniki badawcze. Tworzenie projektu badawczego z wykorzystaniem sondażu diagnostycznego. Werbalizacja pytania i celu badania. Zasady dobrego badania ankietowego. Tworzenie kwestionariusza ankietowego i jego weryfikacja (badania pilotażowe w terenie). Badania sondażowe w terenie. Porządkowanie i kodowanie danych oraz analiza wyników badań z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego. Prezentacja wyników badań i wniosków. Konstrukcja artykułu naukowego. Wykonanie zadań wymaga pracy indywidualnej oraz pracy zespołowej. |
Literatura: |
Literatura wyjściowa: Chojnicki Z., 1999, Podstawy metodologiczne i teoretyczne w geogafii. Bogucki, Poznań. Dumanowski B., 1990, Wstęp do badań dla geografów, WGiSR UW, Warszawa. Iwańczak B., 2010, Wizualizacja komputerowa w Geografii, czyli poradnik z recepturami krok po kroku. Wyd. WGiSR UW, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W06, K_W08, K_W09, K_U02, K_K03 Efekty specjalnościowe: S2_W06, S2_W08, S2_W09, S2_U02, S2_K03 Wiedza: Student zna terenowe metody i techniki badawcze oraz ich zastosowanie, zna zasady pisania artykułu naukowego. Umiejętności: na podstawie wiedzy teoretycznej dobiera metodę i technikę do problemu badawczego; wykorzystuje podstawowe i zaawansowane techniki badawcze; potrafi wyliczyć próbę badaną w przypadku badania ilościowego; stosuje poprawne zasady tworzenia kwestionariusza ankietowego; dostosowuje techniki badawcze odpowiednie do zagadnienia; samodzielnie wysnuwa wnioski z przeprowadzonego badania; wykorzystuje własne rozwiązania na każdym etapie procesu badawczego; tworzy i realizuje projekt badawczy z zastosowaniem sondażu diagnostycznego. Postawa: student charakteryzuje się rzetelną postawą przy prowadzeniu badania sondażowego. Kompetencje: rozumie zasadność, korzyści i ograniczenia prowadzenia badań terenowych oraz wykorzystania wybranych technik. Praca własna studenta (poza uczestnictwem w zajęciach):15 godz. Nakład pracy studenta 30 godz., w tym 15 godz. ćwiczeń, 14 godz. pracy indywidualnej lub zespołowej, 1 godz. konsultacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
W ocenie brane są pod uwagę: prace cząstkowe (praca zespołowa, praca indywidualna, raport z pracy w terenie, draft artykułu zgodnie z ustalonymi zasadami). Możliwa nieobecność na jednych ćwiczeniach. Zaliczenie od 60% ; średnia z wykonanych prac na ocenę. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Cywiński | |
Prowadzący grup: | Paweł Cywiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot stanowi przegląd wybranych metod i technik badawczych stosowanych w terenie, przydatnych geografom w badaniach społeczno-przyrodniczych. Zajęcia mają na celu uporządkowanie wiedzy nt. prowadzenia badania sondażowego lub wywiadu (badania diagnostycznego). |
|
Pełny opis: |
Pojęcie wiedzy naukowej i zasady badania naukowego. Poznanie jako cel obserwacji. Przypomnienie etapów pracy badawczej od tworzenia projektu po publikację naukową. Specyfika badań terenowych - możliwości i ograniczenia; techniki badawcze. Studiowanie literatury tematycznej. Tworzenie projektu badawczego z wykorzystaniem sondażu diagnostycznego. Werbalizacja pytania i celu badania. Zasady dobrego badania sondażowego. Tworzenie kwestionariusza ankietowego i jego weryfikacja (badania pilotażowe w terenie). Badania sondażowe w terenie (gromadzenie danych pierwotnych). Porządkowanie i kodowanie danych oraz analiza wyników badań. Konstrukcja i struktura artykułu naukowego. Prezentacja wyników badań i wniosków. Wykonanie zadań wymaga pracy indywidualnej oraz/lub pracy zespołowej. |
|
Literatura: |
Babbie E., 2015, IThe basics of social research.. Babbie E., 2007, The practice of social research. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.