Mapa w interaktywnych narzędziach wspomagających podejmowanie decyzji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-MINW-GKT-WW |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.6
|
Nazwa przedmiotu: | Mapa w interaktywnych narzędziach wspomagających podejmowanie decyzji |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru, dzienne studia II st. (Geoinformatyka, kartografia, teledetekcja) - s. zimowy Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien mieć podstawową wiedzę z zakresu kartografii ogólnej, systemów informacji geograficznej (GIS) oraz technologii internetowych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy oraz umiejętności praktycznych w zakresie roli i funkcji map, oraz ich wykorzystania w szeroko pojętych interaktywnych narzędziach wspomagających podejmowanie decyzji. Uczestnicy zajęć stosują technologie internetowe do zaprojektowania oraz przygotowania przykładowych narzędzi, w których łączą mapy z innymi technikami prezentacji danych w celu wspomagania wybranych procesów decyzyjnych. |
Pełny opis: |
Interaktywne narzędzia łączące mapy z innymi technikami prezentacji danych takimi jak wykresy czy diagramy, są szeroko stosowane do wspomagania procesów decyzyjnych dotyczących, np., zarządzania kryzysowego czy planowania przestrzennego. Powszechne wykorzystanie takich narzędzi wynika z możliwości szybkiego dostosowania zakresu oraz formy wyświetlanych treści, jak również, formułowania zapytań przestrzennych, jak i atrybutowych, tak aby udzielić odpowiedzi na pytania definiowanie w ramach procesów decyzyjnych. Celem zajęć jest przekazanie wiedzy teoretycznej dotyczącej roli i funkcji map w narzędziach wspomagających podejmowanie decyzji oraz nabycie umiejętności praktycznych w zakresie opracowania takich narzędzi ze szczególnym naciskiem na implementację w nich map. Zajęcia odbywają się w pracowni komputerowej. W początkowej ich części, uczestnicy nabywają umiejętności warsztatowe z zakresu współczesnych technologii internetowych tak, aby opanować umiejętności niezbędne do przygotowania prototypów narzędzi. Następnie, wykonują zadania projektowe; początkiem każdego zadania projektowego jest zdefiniowanie pytań właściwych dla określonych procesów decyzyjnych. Następnie, techniki wizualizacji i interakcji są dobierane tak, aby ich implementacja pomagała udzielić odpowiedzi na zdefiniowane pytania. WYMIAR ZAJĘĆ: Nakład pracy studenta: 3 ECTS = 3 × 25h = 75h (w bezpośrednim kontakcie 1,5 ECTS) (N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, (S) – praca własna (samodzielna) studenta. Zajęcia wprowadzające i podsumowujące – 5h (N) Zajęcia projektowe – 25h (N) • Konsultacje – 5h (N) • Samodzielne prace projektowe – 2,5-3h/tyg. = 40h (S) RAZEM: ok. 75h METODY NAUCZANIA: prace i dyskusje nad projektem, laboratoria komputerowe. |
Literatura: |
Scott M. (2014). Interaktywna wizualizacja danych. Helion. Slocum, T. A., McMaster, R. B., Kessler, F. C., Howard, H. H. (2022). Thematic Cartography and Geovisualization. 4th Edition. CRC Press. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W04, K_W08, K_W10 Student potrafi zastosować w praktyce wiedzę teoretyczną z zakresu przedmiotu. Rozumie role map w narzędziach wspomagających podejmowanie decyzji oraz potrafi wskazać cechy określające ich efektywność. Umiejętności: K_U02, K_U03, K_U06, K_U09 Student potrafi zaprojektować, przygotować i opublikować w internecie prototyp narzędzia wspomagającego podejmowanie decyzji. Umie dobrać właściwe techniki wizualizacji i interakcji oraz dokonać oceny ich poprawności i przydatności. Kompetencje społeczne: K_K03 Student swoje procesy decyzyjne potrafi wspomagać narzędziami interaktywnymi łączącymi mapy z innymi technikami wizualizacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia mają charakter projektowy. Rozpoczynają się wprowadzeniem, po którym następuje część praktyczna – albo opracowywanie narzędzi interaktywnych, albo ich wybranych elementów. Zajęcia kończą się seminarium podsumowującym wykonane projekty. Zajęcia projektowe zaliczane są na ocenę na podstawie wykonanych prac, ich prezentacji oraz aktywności na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Opach | |
Prowadzący grup: | Tomasz Opach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.