Programowanie i modelowanie danych przestrzennych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-PMDP-GKT |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.3
|
Nazwa przedmiotu: | Programowanie i modelowanie danych przestrzennych |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II st. (Geoinformatyka, kartografia, teledetekcja) - sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać znajomość obsługi komputera oraz oprogramowania teledetekcyjnego i GIS. W celu pełnego zrozumienia omawianych zagadnień student musi być zaznajomiony z podstawami teledetekcji lotniczej i satelitarnej, geostatystyki i analiz GIS |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot składa się z trzech części: I- wprowadzenie do analizy i opisu danych przestrzennych z wykorzystaniem oprogramowania Statistica, R oraz ArcGIS. Dotyczy zarówno teoretycznych jak i praktycznych elementów statystyki klasycznej, modelowania i estymacji struktury danych. II- poznanie wybranych funkcji języka Python i ModelBuilder z wykorzystaniem oprogramowania ArcGIS, ArcGIS Pro III- poznanie zaawansowanych metod klasyfikacji obrazów rastrowych ze szczególnym uwzględnieniem wysokorozdzielczych danych rastrowych. |
Pełny opis: |
I- Głównym celem jest przyswojenie wiedzy o podstawach wnioskowania statystycznego, zapoznanie z metodami analizy geostatystycznej, a także zaznajomienie się z technikami i zastosowaniami danych metod do analiz przestrzennych. Program przedmiotu będzie obejmował następujące zagadnienia: statystyki opisowe oraz skale pomiarowe, graficzna prezentacja danych, podstawy testowania statystycznego, przedziały ufności, rozkłady zmiennych, analiza wariancji, korelacja, regresja, analiza wieloczynnikowa, metody interpolacji, kriging, semiwariogram. Programy: Statistica 12, R, ArcGIS II- Głównym celem jest zapoznanie studenta z wybranymi funkcjami języka Python oraz aplikacją ModelBuilder, używaną do tworzenia, edytowania i zarządzania modelami. Student pozna metody tworzenia modeli w MB (ArcGIS i ArcGIS Pro) oraz wizualny język programowania do tworzenia przepływów pracy: jeden proces lub sekwencja połączonych procesów tworzonych w ModelBuilder. III- Głównym celem jest zapoznanie studenta z wykorzystaniem danych wysokorozdzielczych w klasyfikacji obrazów a także z nowoczesnymi algorytmami klasyfikacji obrazów. Student pozna metody przygotowania danych do wykonania klasyfikacji, kompresji danych, opracowania wzorców do klasyfikacji (pozyskiwanie charakterystyk spektralnych, biblioteki spektralne) oraz zaawansowane algorytmy klasyfikacji – sztuczne sieci neuronowe, Support Vector Machines, Specral Angle Mapper, Spectral Unmixing i inne. W czasie zajęć wykorzystywane będzie oprogramowania firmy Exelis – ENVI (w języku angielskim). W ramach samodzielnej nauki student będzie wykonywał ćwiczenia oraz studiował literaturę w języku polskim i angielskim. Stosowane metody dydaktyczne: - wykład - wspólne wykonywanie ćwiczeń w oprogramowaniu razem z prowadzącym - ćwiczenia wykonywane przed komputerem indywidualnie w ramach zajęć i poza nimi - wykonanie projektu w grupach - wspólne rozwiązywanie problemu - prezentacja projektu i wspólna dyskusja nad problemem - dyskusja Nakład pracy studenta: 10 ECTS = 10 × 25 h = 250 h (w bezpośrednim kontakcie 0,5 ECTS) (N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, (S) – praca własna (samodzielna) studenta. Zajęcia: wykład 40 h (N) ćwiczenia 45 h (N) projekt 20 h (N) konsultacje 15 h (N) Praca własna studentów: Przygotowanie do egzaminu 40 h (S) wykonanie ćwiczeń 40 h (S) wykonanie projektu 40 h (S) analiza literatury 10 h (S) |
Literatura: |
Łomnicki A. 2006. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników (wyd. 3). - Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Urbański J. 2010. GIS w badaniach przyrodniczych. - Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Namysłowska-Wilczyńska B. 2006. Geostatystyka: teoria i zastosowania. - Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. Rabiej M. 2012. Statystyka z programem STATISTICA. Wydawca: Helion, Gliwice. Help programu ArcGIS Help programu Statistica: www.statsoft.pl/textbook/stathome.html Gągolewski M., 2014 Programowanie w języku R : analiza danych, obliczenia, symulacje. Dokumentacja programu R: https://cran.r-project.org/manuals.html Zagajewski B., Sobczak M., (red.) 2005. Imaging spectroscopy. New quality in environmental studies. EARSeL, Uniwersytet Warszawski WGiSR, Warszawa ERDAS Field Guide, przewodnik geoinformatyczny, 1998. GEOSYSTEMS Polska, Warszawa Jensen J.R., 1996. Introductory digital image precessing – a remote sensing perspective. 2ed ed. Prentice Hall. „Zanurkuj w Pythonie” – 2012, Wikibooks. Dowolne podręczniki z zakresu programowania w Pytonie. Dokumentacja ArcPy i ArcGIS. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W06, KW_09, K_W10, K_U02, K_K02, K_K03 Efekty specjalnościowe: S5_W06, S5_W10, S5_W15, S5_U02, S5_K02 Student: - wie jak wprowadzić dane zgodnie z wymogami konkretnej analizy statystycznej, - potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę statystyczną z wykorzystaniem omawianych testów w poznanym oprogramowaniu, - potrafi zinterpretować, opisać i zilustrować wynik przeprowadzonych analiz w poznanym oprogramowaniu, - rozumie w czytanych tekstach naukowych analizy statystyczne opisywane na zajęciach, - potrafi krytycznie wnioskować, analizować wyniki badań, - ma umiejętność myślenia statystyczno-metodologicznego - posiada wiedzę teoretyczną niezbędną do modelowania w GIS - zna kluczowe zasady tworzenia modeli w MB - wie, w jaki sposób wykorzystać możliwości oprogramowania ArGIS z poziomu skryptów Python - potrafi korzystać z aplikacji Model Builder - potrafi zaplanować i wykonać modelowanie w MB oraz zinterpretować jego wyniki. - potrafi określić, jaki rodzaj danych należy zastosować do konkretnego algorytmu klasyfikacji - potrafi zdefiniować etapy przetwarzania danych do klasyfikacji - wyjaśnić zasadę działania algorytmów klasyfikacyjnych - wyjaśnić sposób pobierania, budowę i wykorzystanie bibliotek spektralnych do klasyfikacji - wyznaczyć wzorce do klasyfikacji - wyznaczyć schemat przetwarzania obrazów do wykonania klasyfikacji - opisać procedurę korekcji atmosferycznej, geometrycznej obrazów wysokorozdzielczych - przeprowadzić klasyfikację danych rastrowych przy użyciu przedstawionych algorytmów - ocenić dokładność wykonanych klasyfikacji - wymienić zastosowania wybranych algorytmów klasyfikacji w badaniach środowiska |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot składa się z trzech modułów. Ćwiczenia. Zaliczenie każdego z modułów ćwiczeń jest podstawą do dopuszczenia do egzaminu końcowego. Ocena z ćwiczeń składa się ze średniej arytmetycznej ocen z trzech modułów: oceniana będzie dokładność wykonanych ćwiczeń i projektów, aktywność na zajęciach i terminowość oddawania prac oraz kolokwia. Skala ocen będzie dopasowana do punktacji. Nieobecność na danym ćwiczeniu wymaga indywidualnego umówienia się z prowadzącym i wykonania zaległego ćwiczenia zgodnie ze wskazówkami prowadzącego. W ramach ćwiczeń zaliczany jest także projekt. W przypadku braku zaliczenia ćwiczeń, student nie jest dopuszczony do egzaminu, co skutkuje brakiem zaliczenia całego przedmiotu. W takiej sytuacji niezbędne jest powtórzenie całego przedmiotu w kolejnym cyklu zajęć. Wykład. Część wykładowa kończy się egzaminem ustnym, gdzie egzaminatorzy zadają po jednym pytaniu z każdego modułu. Ocena końcowa z wykładu to średnia arytmetyczna z trzech pytań. Skala ocen będzie dopasowana do punktacji. Końcowa ocena z przedmiotu jest średnią z ćwiczeń i egzaminu. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PRO
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Projekt, 20 godzin
Wykład, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zmarz | |
Prowadzący grup: | Anna Jarocińska, Marlena Kycko, Anna Zmarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PRO
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Projekt, 20 godzin
Wykład, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Jarocińska | |
Prowadzący grup: | Anna Jarocińska, Marlena Kycko, Anna Zmarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.