Teledetekcja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-TDT-GKT |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Teledetekcja |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II st. (Geoinformatyka, kartografia, teledetekcja) - sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
11.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać znajomość obsługi komputera oraz systemu operacyjnego Windows. W celu pełnego zrozumienia omawianych zagadnień student musi być zaznajomiony z podstawami teledetekcji lotniczej i satelitarnej, pozyskiwania informacji teledetekcyjnej oraz powinien posiadać umiejętności w zakresie interpretacji wizualnej zdjęć. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot składa się z dwóch części 1. Metod pozyskiwania informacji teledetekcyjnej oraz przetwarzanie danych rastrowych. Przedstawiane są informacje na temat współczesnych, planowanych misji satelitarnych do obserwacji Ziemi, wizualizacji danych rastrowych, korekcji, operacji algebraicznych, filtrowania, łączenia danych, podstaw klasyfikacji danych, analizy zmian. 3. Skaningu laserowego. Podczas kursu zostaną omówione zagadnienia związane z pozyskiwaniem oraz przetwarzaniem danych ze skaningu laserowego. |
Pełny opis: |
Zakres tematów dotyczący pozyskiwania przetwarzania danych rastrowych: - Informacje dotyczące możliwości pozyskiwania teledetekcyjnych danych do obserwacji Ziemi. - Metody obrazowania w zakresie widzialnym, podczerwieni i podczerwieni termalnej; satelity wysokorozdzielcze; techniki wielospektralne i hiperspektralne; podstawy obrazowania w zakresie mikrofalowym. - Planowane misje satelitarne, kierunki rozwoju teledetekcji satelitarnej oraz metod pozyskiwania informacji teledetekcyjnej. - Formaty danych satelitarnych. - Pozyskiwanie satelitarnych obrazów rastrowych. - wizualizacja danych, - korekcje danych rastrowych, - operacje algebraiczne na obrazach, - filtracja obrazów, - mozaikowanie obrazów, - podstawy klasyfikacji, - analiza roślinności, - analiza zmian na obrazach. Zakres tematów części skaningu laserowego: uczestnicy kursu zostaną zaznajomieni z historią rozwoju technologii skaningu laserowego oraz z technikami pozyskiwania danych LiDAR. Zaprezentowane zostaną źródła danych 3D oraz metody przetwarzania danych w celu ekstrakcji informacji. Zajęcia będą prowadzone w oprogramowaniu LAStools oraz ArcGIS. - budowa skanerów laserowych, - parametry nalotu, - sposoby wizualizacji danych, - ocena jakości danych, - filtracja danych, - klasyfikacja chmury punktów, - tworzenie rastrowych produktów pochodnych, - tworzenie wektorowych produktów pochodnych, - formaty zapisu i wymiany danych, - zastosowania danych LiDAR. Stosowane metody dydaktyczne: - wykład - wspólne wykonywanie ćwiczeń w oprogramowaniu razem z prowadzącym - ćwiczenia wykonywane przed komputerem indywidualnie w ramach zajęć i poza nimi - wykonanie projektu w grupach - wspólne rozwiązywanie problemu - prezentacja projektu i wspólna dyskusja nad problemem - dyskusja Nakład pracy studenta: 11 ECTS = 1 × 25 h = 275 h (w bezpośrednim kontakcie 0,5 ECTS) (N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, (S) – praca własna (samodzielna) studenta. Zajęcia: wykład 45 h (N) ćwiczenia 45 h (N) projekt 30 h (N) konsultacje 20 h (N) Praca własna studentów: Przygotowanie do egzaminu 40 h (S) wykonanie ćwiczeń 40 h (S) wykonanie projektu 40 h (S) analiza literatury 15 h (S) |
Literatura: |
Haritage G. L. (Red.), Large A. R. G. (Red.), 2009, Laser scanning for the environmental sciences, Chichester, Wielka Brytania, Wiley-Blackwell. Wężyk P. (Red), 2014, Podręcznik dla uczestników szkoleń z wykorzystania produktów LiDAR, Warszawa. Jensen J.R., 1996. Introductory digital image precessing – a remote sensing perspective. 2ed ed. Prentice Hall. Lillesand M.T., Kiefer R.W., Chipman J.W., 2004. Remote sensing and image interpretation, 5th edition. Wiley. Adamczyk J., Będkowski K., 2005. Metody cyfrowe w teledetekcji. Wyd. SGGW, Warszawa. ERDAS Field Guide, przewodnik geoinformatyczny, 1998. GEOSYSTEMS Polska, Warszawa. Sanecki Józef (2006), Teledetekcja. Pozyskiwanie danych, Warszawa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Strony internetowe: http://eospso.gsfc.nasa.gov/index.php http://www.jaxa.jp/index_e.html http://www.esa.int/esaEO/index.html http://www.cnes.fr/web/455-cnes-en.php http://www.space.gc.ca/asc/eng/default.asp https://directory.eoportal.org/web/eoportal |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W06, K_W07, K_W08, K_W09, K_U02, K_U03, K_K05, K_K08 Efekty specjalnościowe: S5_W06, S5_W07, S5_W09, S5_W15, S5_U02, S5_U03, S5_K06 Student zna i rozumie: - zaawansowane metody i techniki pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał środowiska przyrodniczego (metody pozyskiwania danych satelitarnych, korekcji danych, wstępnego przetwarzania oraz pozyskiwania informacji tematycznej) - podstawowe zagadnienia z zakresu teorii informacji geograficznej (pojęcia dotyczące sensorów lotniczych i satelitarnych, pozyskiwania danych teledetekcyjnych, przetwarzania danych) - podstawy działania infrastruktur informacji przestrzennej oraz zastosowania narzędzi geoinformatycznych (algorytmy używane w teledetekcyjnym przetwarzaniu danych rastrowych oraz LiDAR) - podstawy działania infrastruktur informacji przestrzennej oraz zastosowania narzędzi geoinformatycznych (algorytmy używane w teledetekcyjnym przetwarzaniu danych rastrowych oraz LiDAR) - zaawansowane metody przetwarzania, analizowania i archiwizowania danych przestrzennych (korekcję danych rastrowych, filtrowanie, analizy ilościowe i jakościowe) Student potrafi: - wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych, w tym zaawansowanych technik informacyjno‐komunikacyjnych (potrafi wybrać odpowiednią metodę wstępnego przetwarzania, analizy tematycznej danych teledetekcyjnych i opracować wynik oraz przeprowadzić proces w oprogramowaniu dedykowanym do przetwarzania danych teledetekcyjnych) - wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych (potrafi wybrać odpowiednią metodę wstępnego przetwarzania, analizy tematycznej danych teledetekcyjnych i opracować wynik oraz przeprowadzić proces w oprogramowaniu dedykowanym do przetwarzania danych teledetekcyjnych) - wykonać prezentację kartograficzną i wizualizację danych przestrzennych (potrafi opracować wizualizację wyników uzyskanych w oprogramowaniu dedykowanym do przetwarzania danych teledetekcyjnych) Student jest gotów do: - działania w sposób przedsiębiorczy w przygotowywaniu i realizacji projektów społecznych, ekologicznych i gospodarczych (wspólnej dyskusji nad rozwiązaniem problemu) - działania w sposób przedsiębiorczy w przygotowywaniu i realizacji geoinformatycznych projektów społecznych, ekologicznych i gospodarczych (wspólnej dyskusji nad rozwiązaniem problemu, wspólnej realizacji projektów geoinformatycznych). |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot składa się z trzech modułów. Ćwiczenia. Zaliczenie obu modułów ćwiczeń jest podstawą do dopuszczenia do egzaminu końcowego. Ocena z ćwiczeń składa się ze średniej arytmetycznej ocen z 2 modułów: oceniana będzie dokładność wykonanych ćwiczeń i projektów, aktywność na zajęciach i terminowość oddawania prac oraz kolokwia. Skala ocen będzie dopasowana do punktacji. Nieobecność na danym ćwiczeniu wymaga indywidualnego umówienia się z prowadzącym i wykonania zaległego ćwiczenia zgodnie ze wskazówkami prowadzącego. W przypadku braku zaliczenia ćwiczeń, student nie jest dopuszczony do egzaminu, co skutkuje brakiem zaliczenia całego przedmiotu. W takiej sytuacji niezbędne jest powtórzenie całego przedmiotu w kolejnym cyklu zajęć. Wykład. Część wykładowa kończy się egzaminem ustnym, gdzie egzaminatorzy zadają po dwa pytania z każdego modułu. Ocena końcowa z wykładu to średnia arytmetyczna z czterech pytań. Skala ocen będzie dopasowana do punktacji. Końcowa ocena z przedmiotu jest składową: 2/5 z oceny uzyskanej z ćwiczeń oraz 3/5 z egzaminu. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PRO
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 75 godzin
Projekt, 30 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Jarocińska, Adrian Ochtyra | |
Prowadzący grup: | Anna Jarocińska, Adrian Ochtyra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone zdalnie za pomocą narzędzi Google. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PRO
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 75 godzin
Projekt, 30 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Jarocińska, Adrian Ochtyra | |
Prowadzący grup: | Anna Jarocińska, Adrian Ochtyra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.