Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyczne aspekty klęsk żywiołowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-5-EAK-WW
Kod Erasmus / ISCED: 07.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etyczne aspekty klęsk żywiołowych
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Poznanie współczesnych problemów etycznych towarzyszących klęskom żywiołowym.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Klęski żywiołowe to wciąż aktualny temat. Są one związane ze stratami o charakterze społecznych, dlatego ważną kwestią jest w tym obszarze etyka.

Pełny opis:

Klęski żywiołowe to wciąż aktualny temat. Są one wiązane ze stratami o charakterze społecznych w wyniku takich zagrożeń naturalnych, jak np. huragany, powodzie, trzęsienia ziemi i tsunami. Empatia. Działania będące przejawem wrażliwości i obojętności w sferze społecznej. Dualizm. Pokusa nadużycia. Korupcja. Uniwersalny charakter problemu. Pytania dotyczące moralnych zachowań związanych w obliczu tego typu katastrofy. Etyka, jako współczesne wyzwania dla działań zmniejszania ryzyka klęski żywiołowej.

Nakład pracy studenta: 30 godz. w tym: 15 godz. wykładów, 7 godz. studiowania literatury; 7 godz. przygotowania do egzaminu, 1 godz. konsultacji.

Literatura:

• Byrska J.M., Synowiec J. (Red.) 2017. Obojętność w życiu publicznym. Etyka i Życie publiczne; t. 9. UPJPII w Krakowie. Wydawnictwa Naukowe:

• Rucińska D., Klęska żywiołowa- przejawy wrażliwości i obojętności., pp. 187-206.

• Breczko J., Kilka zastosowań empatii w kwestiach filozoficznych, pp. 15-40.

• Żmuda-Frydychowska B., Obojętność ponowczesnego człowieka, pp. 61-79.

• Stecko K., Homo axiologius a obojętność moralna w życiu społecznym – spojrzenie z perspektywy etyki praktycznej, pp. 103-115.

• Bukowski P., Wrażliwość władzy na obywatelskość – zasada pomocniczości w ujęciu Chantal Delsol, pp. 150-171.

• Cikała-Kaszowska K., Obojętność moralna jako odpowiedź na pytane o wrażliwość jednostki, pp. 173-185.

• Sroka R., Zasada niepowodowania cierpienia w etyce biznesu, pp. 233-252.

• ChrobakT., Konteksty wrażliwości i obojętności w polityce, pp. 315-329.

• Lewis J., 2011, Corruption: The hidden perpetrator of under-development and vulnerability to natural hazards and disasters. JÀMBÁ: Journal of Disaster Risk Studies, 3(2):4640-475.

• Rucińska D. Lechowicz M., 29014, Natural Hazards and Disaster Toursim. Miscellanea Geographica - Regional Studies on Development, 18(1):17–25, DOI: 10.2478/mgrsd-2014-0002

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna kluczowe definicje terminów istotnych dla zagadnienia oraz paradygmaty;

Umiejętności:

Potrafi wskazać zachowania i działania powiązane z zagrożeniami naturalnymi i klęskami żywiołowymi wymagające stosowania zasad etycznych; umie powiązać działania ze skutkami społecznymi; zadaje konstruktywne pytania będące istotą poprawy zachowań moralnych w obliczu klęski żywiołowej; identyfikuje „słabe punkty” ograniczające zmniejszanie ryzyka klęsk żywiołowych w obszarze społecznym; potrafi wskazać dualizm zachowań i działań w obszarze społeczno-ekonomicznym.

Postawa: Postawa oparta na rozwoju moralnym wynikającym ze zrozumienia zagadnienia wyzwań etycznych XXI w. towarzyszących klęskom żywiołowym i zjawiskom pochodnym.

Kompetencje:

Rozumie złożoność problemu zachowań i działań podejmowanych w obliczu zagrożeń naturalnych i klęski żywiołowej; rozumie zasadność stosowania zasad etyki w różnych grupach społecznych w obliczu zagrożeń naturalnych i klęsk żywiołowych, rozumie rolę zasad etycznych w zmniejszaniu strat społecznych powstałych podczas klęski żywiołowej.

Nakład pracy studenta - 25 godz.:

w tym wykładów 15 godz. wykładów,

9 godz. studiowania literatury, przygotowania do egzaminu,

1 godz. konsultacji.

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

Metoda podawcza, prezentacja multimedialna.

Zaliczenie wykładów:

pisemne (odpowiedź na jedno pytanie z dwóch do wyboru); zalicza 60% poprawnej odpowiedzi.

UWAGA: W okresie epidemii, zaliczenie on-line.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)