Etyczne aspekty klęsk żywiołowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-5-EAK-WW |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Etyczne aspekty klęsk żywiołowych |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Poznanie współczesnych problemów etycznych towarzyszących klęskom żywiołowym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Klęski żywiołowe to wciąż aktualny temat. Są one związane ze stratami o charakterze społecznych, dlatego ważną kwestią jest w tym obszarze etyka. |
Pełny opis: |
Klęski żywiołowe to wciąż aktualny temat. Są one wiązane ze stratami o charakterze społecznych w wyniku takich zagrożeń naturalnych, jak np. huragany, powodzie, trzęsienia ziemi i tsunami. Empatia. Działania będące przejawem wrażliwości i obojętności w sferze społecznej. Dualizm. Pokusa nadużycia. Korupcja. Uniwersalny charakter problemu. Pytania dotyczące moralnych zachowań związanych w obliczu tego typu katastrofy. Etyka, jako współczesne wyzwania dla działań zmniejszania ryzyka klęski żywiołowej. Nakład pracy studenta: 30 godz. w tym: 15 godz. wykładów, 7 godz. studiowania literatury; 7 godz. przygotowania do egzaminu, 1 godz. konsultacji. |
Literatura: |
• Byrska J.M., Synowiec J. (Red.) 2017. Obojętność w życiu publicznym. Etyka i Życie publiczne; t. 9. UPJPII w Krakowie. Wydawnictwa Naukowe: • Rucińska D., Klęska żywiołowa- przejawy wrażliwości i obojętności., pp. 187-206. • Breczko J., Kilka zastosowań empatii w kwestiach filozoficznych, pp. 15-40. • Żmuda-Frydychowska B., Obojętność ponowczesnego człowieka, pp. 61-79. • Stecko K., Homo axiologius a obojętność moralna w życiu społecznym – spojrzenie z perspektywy etyki praktycznej, pp. 103-115. • Bukowski P., Wrażliwość władzy na obywatelskość – zasada pomocniczości w ujęciu Chantal Delsol, pp. 150-171. • Cikała-Kaszowska K., Obojętność moralna jako odpowiedź na pytane o wrażliwość jednostki, pp. 173-185. • Sroka R., Zasada niepowodowania cierpienia w etyce biznesu, pp. 233-252. • ChrobakT., Konteksty wrażliwości i obojętności w polityce, pp. 315-329. • Lewis J., 2011, Corruption: The hidden perpetrator of under-development and vulnerability to natural hazards and disasters. JÀMBÁ: Journal of Disaster Risk Studies, 3(2):4640-475. • Rucińska D. Lechowicz M., 29014, Natural Hazards and Disaster Toursim. Miscellanea Geographica - Regional Studies on Development, 18(1):17–25, DOI: 10.2478/mgrsd-2014-0002 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna kluczowe definicje terminów istotnych dla zagadnienia oraz paradygmaty; Umiejętności: Potrafi wskazać zachowania i działania powiązane z zagrożeniami naturalnymi i klęskami żywiołowymi wymagające stosowania zasad etycznych; umie powiązać działania ze skutkami społecznymi; zadaje konstruktywne pytania będące istotą poprawy zachowań moralnych w obliczu klęski żywiołowej; identyfikuje „słabe punkty” ograniczające zmniejszanie ryzyka klęsk żywiołowych w obszarze społecznym; potrafi wskazać dualizm zachowań i działań w obszarze społeczno-ekonomicznym. Postawa: Postawa oparta na rozwoju moralnym wynikającym ze zrozumienia zagadnienia wyzwań etycznych XXI w. towarzyszących klęskom żywiołowym i zjawiskom pochodnym. Kompetencje: Rozumie złożoność problemu zachowań i działań podejmowanych w obliczu zagrożeń naturalnych i klęski żywiołowej; rozumie zasadność stosowania zasad etyki w różnych grupach społecznych w obliczu zagrożeń naturalnych i klęsk żywiołowych, rozumie rolę zasad etycznych w zmniejszaniu strat społecznych powstałych podczas klęski żywiołowej. Nakład pracy studenta - 25 godz.: w tym wykładów 15 godz. wykładów, 9 godz. studiowania literatury, przygotowania do egzaminu, 1 godz. konsultacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Metoda podawcza, prezentacja multimedialna. Zaliczenie wykładów: pisemne (odpowiedź na jedno pytanie z dwóch do wyboru); zalicza 60% poprawnej odpowiedzi. UWAGA: W okresie epidemii, zaliczenie on-line. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.