Historia odkryć geograficznych I
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 1900-5-HOG1-WH |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Historia odkryć geograficznych I |
| Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
| Grupy: |
Przedmioty do wyboru, dzienne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. zimowy Przedmioty humanistyczne Wydziału Geografii Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
| Tryb prowadzenia: | w sali |
| Skrócony opis: |
Na wykładzie prezentowane są zagadnienia związane z postępującym poszerzaniem horyzontu geograficznego: od starożytności do końca epoki wielkich odkryć geograficznych. |
| Pełny opis: |
Wykład ma na celu pokazanie etapów, kierunków i sposobów poznawania świata. Ukazane są zmiany (poszerzanie) horyzontu geograficznego różnych narodów od starożytności do XV wieku. Omawiane są czynniki stymulujące poznawanie świata, prezentowane są konkretne wyprawy oraz sylwetki odkrywców ( w układzie chronologicznym). Charakterystyka każdego etapu poznania świata rozpoczyna się krótkim wprowadzeniem - przypomnieniem podstawowych informacji o stopniu poznania świata (w danym momencie), układzie sił politycznych, rozwoju cywilizacyjnym (możliwościach technicznych) oraz stopniu uniezależnienia się od sił przyrody. Przy prezentowaniu wypraw cytowane są fragmenty zachowanych opisów podróży, mapy i szkice, ale także omawiane są reakcje współczesnych na informacje o nowo odkrytej ziemi, czy odkryciu innej cywilizacji. W trakcie wykładów przedstawiane są także przeszkody jakie musiał pokonać podróżnik - odkrywca wyruszający w nieznane - poza granice poznanego świat |
| Literatura: |
1. D.J. Boorstin, Odkrywcy dzieje ludzkich odkryć i wynalazków; 2001. 2. K. Farrington, Największe podboje i wyprawy świata; 3. L. Bergreen, Poza krawędź świata; 2005. 4. P. Małyszko, Wielkie podróże; 2007. 5.T. Słabczyński, Encyklopedia odkryć i odkrywców; 2004. |
| Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: WIEDZA 1. zna najważniejsze etapy poszerzania horyzontu geograficznego 2. zna sylwetki głównych odkrywców - podróżników 3. zna zachowane materialy kartograficzne dokumentujące poznanie świata UMIEJĘTNOŚCI 1. umie wyjaśnić przyczyny i skutki głównych wypraw POSTAWY 1. ocenia cechy charakteru podróżników 2. ocenia znaczenie wiarygodności, bezstronności i rzetelności w opisach nowoodkrytych terenów. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Obecność na wykładach (można mieć 5 nieobecności) Przygotowanie pracy pisemnej - eseju - na podany temat. W eseju przy ocenie brana jest także pod uwagę strona ilustracyjna (mapy). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Maria Korotaj-Kokoszczyńska | |
| Prowadzący grup: | Maria Korotaj-Kokoszczyńska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Maria Korotaj-Kokoszczyńska | |
| Prowadzący grup: | Maria Korotaj-Kokoszczyńska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
