Migracje zarobkowe i ich skutki społeczno-gospodarcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-5-MGZ-WW |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Migracje zarobkowe i ich skutki społeczno-gospodarcze |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru, dzienne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. zimowy Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Przedmioty dotyczy szeroko pojętej tematyki migracji zarobkowych na świecie. Uwarunkowania, cechy charakterystyczne i wybrane skutki migracji w państwach wysyłających i przyjmujących są omawiane w ujęciu regionalnym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z tematyką migracji zarobkowych i ich skutków w krajach wysyłających i przyjmujących migrantów. Charakterystyka najważniejszych ruchów migracji oraz omówienie ich skutków społeczno-gospodarczych na świecie. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na zróżnicowanie regionalne migracji zarobkowych i konsekwencji ruchów migracyjnych dla obszarów emigracyjnych i imigracyjnych. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z tematyką migracji zarobkowych i ich skutków w krajach wysyłających i przyjmujących migrantów Wykład ma charakter wprowadzający, omówione zostaną następujące tematy: 1. Charakterystyka współczesnych migracji zarobkowych - wprowadzenie. 2. Tradycyjne kraje imigracyjne: Stany Zjednoczone Ameryki – Przykład państwa z największą liczbą międzynarodowych migrantów - ujęcie historyczne wskazujące najważniejsze etapy migracji i współczesną politykę migracyjną. 3. Tradycyjne kraje imigracyjne: Kanada – wielokulturowość i polityki integracji migrantów, tradycyjne dzielnice etniczne, ethnourbs. 4. Historia migracji do Europy - podział na Europę Zachodnią, Południową i Wschodnią, różnice w doświadczeniach migracyjnych. 5. Polityka migracyjna Unii Europejskiej i odpowiedzi UE na "kryzysy" pomocy humanitarnej. 6. Migracje zarobkowe Polaków i migracje do Polski. Polska jako przykład transformacji migracyjnej. 7. Specyfika migracji zarobkowych w krajach Zatoki Perskiej – gospodarki bazujące na pracy migrantów zarobkowych, przemysł migracyjny, handel pracownikami. 8 Charakterystyka współczesnych migracji ludności w i z Afryki - migracje warunkowane zmianami klimatu. 9. Specyfika migracji zarobkowych w krajach Azji Południowej i Południowo-Wschodniej – zmiany kierunków i natężenia migracji, migracje kobiet, migracje studentów. 10. Charakterystyka współczesnych migracji zarobkowych ludności w i z Ameryki Łacińskiej – zmiany kierunków i natężenia migracji, masowe migracje i integracja w stylu "lite". Nakład pracy studenta: 2 ECTS = 2 × 25h = 50h (w bezpośrednim kontakcie 1,3 ECTS) (N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, (S) – praca własna (samodzielna) studenta. Zajęcia (wykład) = 30h (N) Zaliczenie wykładu= 2 h (N) Przygotowanie (samodzielne) do egzaminu = 12h (S) Zapoznanie się z dodatkowymi materiałami = 6 (S) RAZEM = ok. 50h |
Literatura: |
Postawowa literatura: Lesińska M, Okólski M, (red.), 2018, 25 wykładów o migracjach, Wydawnictwo Scholar, Warszawa Castles S., Miller M.J., 2011, Migracje we współczesnym świecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Thiollet H., 2017, Migranci, migracje. O czym warto wiedzieć, by wyrobić sobie własne zdanie, Wydawnictwo Karakter, Kraków Duszczyk M., 2012, Polska polityka imigracyjna a rynek pracy, Instytut Polityki Społecznej, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa W czasie wykładów wykorzystywane są aktualne opracowania, raporty i artykuły: - Seria Working Papers Ośrodka Badań nad Migracjami UW dostępna on line: www.migracje.uw.edu.pl - Seria Studia Migracyjne- Przegląd Polonijny, Polska Akademia Nauk, Komitet Badań nad Migracjami Ludności i Polonią - Migration Policy Institute https://www.migrationpolicy.org/ -IMISCOE https://www.imiscoe.org/publications/introduction |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student zna i rozumie: - najważniejsze cechy współczesnej migracji i ich uwarunkowania - w jaki sposób migracji wpływają na różne obszary (zarówno obszary wysyłające jak i przyjmujące migrantów) Student potrafi: - interpretować zachodzące procesy migracji w świetle teorii migracji - wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego - przekazać wiedzę geograficzną różnym odbiorcom Kompetencje/postawy: Kurs kształtuje postawę otwartości wobec różnorodności kulturowej, zachowań migracyjnych oraz społeczno-kulturowych skutków migracji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie wyniku z testu pisemnego składającego się z pytań otwartych i zamkniętych. Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest 50% punktów. Egzamin poprawkowy odbywa się na takich samych zasadach jak zdanie egzaminu po raz pierwszy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Jaczewska | |
Prowadzący grup: | Barbara Jaczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Jaczewska | |
Prowadzący grup: | Barbara Jaczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.