Demokracja lokalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-5-N-DML-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Demokracja lokalna |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru, dzienne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. zimowy Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Uczestnicy kursu powinni mieć podstawową wiedzę w zakresie ustroju politycznego i instytucji samorządowych, a także umiejętność pracy z tekstami źródłowymi, w tym w jęz. angielskim. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład (z elementami konwersatorium) porusza najważniejsze problemy demokracji przedstawicielskiej. Punktem wyjścia będzie analiza zasad ustrojowych i instytucji definiującej ramy funkcjonowania demokracji lokalnej w Polsce po 1989 r. Następnie przedyskutowane zostaną kwestie kluczowe dla toczącej się debaty publicznej o jakości i przyszłości demokracji lokalnej. |
Pełny opis: |
Wykład (z elementami konwersatorium) porusza najważniejsze problemy demokracji przedstawicielskiej, która jest ustrojem jednostek samorządu terytorialnego. Choć samorządność terytorialna jest mocno związana z rozwojem idei demokracji liberalnej, praktyki demokratyczne na szczeblu lokalnym są zróżnicowane - między krajami oraz między gminami. Punktem wyjścia będzie analiza zasad ustrojowych i instytucji definiującej ramy funkcjonowania demokracji lokalnej, a w szczególności demokracji lokalnej w Polsce po 1989 r. Na podstawie tekstów źródłowych przedyskutowane zostaną podstawowe różnice między demokracją na szczeblu lokalnym a demokracją na poziomie państwa narodowego. Następnie, omówione zostaną kwestie kluczowe dla toczącej się debaty publicznej o jakości i przyszłości demokracji lokalnej, w tym: autonomii lokalnej i tendencji re-centralizacyjnych, personalizacji i prezydencjalizacji władzy, zagrożenia korupcją i nepotyzmem, transparentności, nowych form mobilizacji społecznej i form uczestnictwa obywateli w sprawowaniu władzy. |
Literatura: |
Fragmenty: Andrysiak A. (2022) Lokalsi. Nieoficjalna historia pewnego samorządu. Warszawa: Wyd. Krytyki Politycznej. Oliver, J.E., Ha S.E., Callen Z. (2012), Local elections and the politics of small-scale democracy. Gendźwiłł A. (2020), Wybory lokalne w Polsce: Uczestnictwo, konkurencja i reprezentacja polityczna w demokracjach mniejszej skali. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar. Matyja, R. (2021), Miejski grunt. 250 lat polskiej gry z nowoczesnością. Warszawa: Karakter Regulski J. (2009), Samorządna Polska. Warszawa: Rosner i Wspólnicy Sellers, J., Lidstrom A., Bae Y. (2020) Multilevel Democracy: How Local Institutions and Civil Society Shape the Modern State. Cambridge: Cambridge University Press. Raporty dot. kondycji samorządu terytorialnego publikowane przez Fundację Batorego, Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej, a także artykuły publicystyczne z tygodników opinii i dwutygodnika samorządowego "Wspólnota" |
Efekty uczenia się: |
K_W03 K_W04 K_W09 K_U01 K_U08 K_K06 Studenci: - znają zasady ustrojowe określające zakres samorządności terytorialnej i najważniejsze elementy architektury instytucjonalnej samorządu terytorialnego w Polsce (na tle europejskim) - wiedzą, jakie są podstawowe wartości samorządu terytorialnego oraz demokracji lokalnej - potrafią omówić różnice między demokracją lokalną a demokracją na szczeblu państw narodowych, koncepcję demokracji wielopoziomowej, a także różnice między demokracją przedstawicielską, bezpośrednią, uczestniczącą (partycypacyjną) i deliberacyjną - umieją wskazać najważniejsze kryteria oceny jakości demokracji i zastosować je do oceny stanu demokracji lokalnej w Polsce - umieją wskazać najważniejsze dylematy rozwoju demokracji lokalnej w Polsce i inych krajach Europy, zająć stanowisko w dyskusji i uzasadnić własny pogląd na rozstrzygnięcie wybranych dylematów - umieją pracować z różnymi typami tekstów źródłowych, w tym literaturą akademicką, publicysytyką i raportami eksperckimi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: wykład, dyskusja punktowana Ocena końcowa będzie składała się z oceny z zaliczenia pisemnego (80%) oraz oceny aktywnego udziału w dyskusji (20%). Zaliczenie pisemne będzie sprawdzało znajomość literatury obowiązkowej i problematyki poruszanej na wykładzie oraz umiejętność formułowania i uzasadniania własnego stanowiska. Ocena aktywnego udziału w dyskusji będzie prowadzona na bieżąco, punktowane będą poprawne faktograficznie odpowiedzi prezentujące w sposób klarowny uzasadnione stanowisko. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Gendźwiłł | |
Prowadzący grup: | Adam Gendźwiłł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.