Europa 2050
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-5-N-EUR-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Europa 2050 |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru, dzienne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. zimowy Przedmioty humanistyczne Wydziału Geografii Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest dyskusja na temat przyszłości Europy, w szczególności przyszłości Unii Europejskiej. Ze względu na fakt, że zajęcia należą do grupy humanistycznych, kluczowy akcent będzie położony na operowanie słowem, obrazem w kontekście przyszłości. Zajęcia mają pomóc kształtować umiejętność posługiwania się językiem polskim w kształtowaniu obrazów przyszłości. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma na celu zwiększenie kompetencji studentów w zakresie tzw. futures literacy, która zgodnie z definicją UNESCO: „…pomaga ludziom zrozumieć, dlaczego i w jaki sposób wykorzystujemy przyszłość do przygotowywania, planowania i interakcji ze złożonością i nowością naszych społeczeństw”. Dyskusja na zajęciach będzie poświęcona wybranym zagadnieniom dotyczącym przyszłości Europy. Podstawą dyskusji będą fragmenty literatury (różne gatunki literackie: opowiadanie, powieść, hymn) a także obrazy – film i obrazy generowane przez sztuczną inteligencję. Definiowanie słów opisujących przyszłość Europy, będącą odzwierciedleniem pragnień i oczekiwań uczestników zajęć, będzie służyło formułowaniu „humanistycznych” scenariuszy przyszłości. W trakcie zajęć duży nacisk będzie położony na: - interakcje między uczestnikami zajęć; - kształtowanie elementów pracy grupowej; - doskonalenie umiejętności wyrażania opinii w trakcie wystąpień oraz w formie eseju. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą podzielone na kilka bloków tematycznych prowadzących do finalnej wizji Europy w 2050 roku, na podstawie której każdy z uczestników przygotuje krótki esej na temat jego sytuacji w 2050 roku. Bloki zajęć: 1. Spotkania zapoznawcze, podział na grupy, ćwiczenia wprowadzające do pracy grupowej, wyjaśnienie podejścia foresightowego oraz kompetencji future literacy; 2. Obrazy Europy w literaturze pięknej, literaturze faktu oraz w fantastyce naukowej; 3. Słowa i ich definicje – Europa dzisiejsza: jakie hasła odzwierciedlają dzisiejszy stan Europy, zagrożeń, obawy i tragedie mieszkańców, nadzieje na przyszłość. 4. Słowa i ich definicje – Europa przyszłości: jakie hasła odzwierciedlają oczekiwania uczestników zajęć wobec Europy przyszłości? 5. Formułowanie własnej / osobistej wizji przyszłości, jako obywatela/nie obywatela (?) Europy w 2050 roku. Nakład pracy studenta: 4 ECTS = 4 × 25h = 100h (w bezpośrednim kontakcie 4 ECTS) (N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, (S) – praca własna (samodzielna) studenta. Zajęcia (konwersatorium) = 30h (N) Konsultacje = 5h (N) Samodzielne przygotowanie do konwersatorium = 45h (S) Grupowa praca nad prezentacjami = 15h (S) Przygotowanie eseju zaliczeniowego = 5h (S) RAZEM = ok. 100h |
Literatura: |
Ze względu na elastyczne podejście do podejmowanych przez studentów tematów, literatura będzie przygotowywana i polecana sukcesywnie w czasie semestru. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W03; K_W06 / K_U04; K_U08; K_U12 / K_K01; K_K05 Po ukończeniu przedmiotu student: WIEDZA: 1. zna kluczowe pozycje literatury pięknej, faktu i fantastyki naukowej dotyczące przyszłości Europy; 2. zna słownictwo i definicje odnoszące się do procesów rozwojowe zachodzących w skali europejskiej; 3. wie jak wykorzystywać literaturę w dyskusji o procesach rozwojowych w różnych skalach przestrzennych; 4. wie, jak różne gatunki literatury oraz form sztuki wpływają na dyskurs o przyszłości Europy UMIEJĘTNOŚCI 1. umie posługiwać się różnymi argumentami w dyskusji o przyszłości – wykorzystując literaturę piękną, faktu oraz fantastykę naukową; 2. umie pracować w grupie w oparciu o otwartość na argumenty innych; 3. umie formułować definicje oraz interpretować definicje zjawisk związanych z przyszłością Europy; 4. umie planować swoją przyszłość w oparciu ocenę uwarunkowań zewnętrznych i własne aspiracje. KOMPETENCJE 1. jest przygotowany do pracy w różnych instytucjach, w których wykorzystuje się kompetencje futures literacy 2. cechuje go wysoki poziom krytycyzmy wobec informacji z różnych źródeł. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie: - obecności i aktywności na zajęciach (istotne będzie zaangażowanie studentów w dyskusje na temat omawianej literatury); - prezentacji grupowej wizji Europy w 2050 r.; - oceny eseju prezentującego indywidualną wizję przyszłości (ok. 2-3 znormalizowane strony tekstu). Eseje będą przygotowywane na dwa tygodnie przed zakończeniem zajęć, by oceny mogły być wystawione przed końcem semestru. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Dziemianowicz | |
Prowadzący grup: | Wojciech Dziemianowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.