Historia społeczna w przestrzeni miasta
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-5-N-HSP-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia społeczna w przestrzeni miasta |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru, dzienne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. zimowy Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy na temat historii kształtowania przestrzeni miast oraz przeanalizowanie sposobów odczytywania zależności relacji społecznych i przestrzeni. Zagadnienia będą dotyczyć innowacji technologicznych, przemian społecznych i gospodarczych oraz podejścia do materialnego i niematerialnego dziedzictwa. Lektury i omówione przykłady pozwolą na bardziej świadome i krytyczne spojrzenie na sposoby zagospodarowania, tkankę urbanistyczną, budynki, miejsca upamiętnień. |
Pełny opis: |
Konwersatorium ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy na temat historii kształtowania przestrzeni miast oraz przeanalizowanie sposobów odczytywania zależności relacji społecznych i przestrzeni. Zagadnienia będą dotyczyć innowacji technologicznych, przemian społecznych i gospodarczych oraz podejścia do materialnego i niematerialnego dziedzictwa. Lektury i omówione przykłady pozwolą na bardziej świadome i krytyczne spojrzenie na sposoby zagospodarowania, tkankę urbanistyczną, budynki, miejsca upamiętnień. Tematy: Wynalazki, które stworzyły (po)nowoczesne społeczeństwo – metro, wieżowiec i roller coaster Z czego budujemy i jakie znaczenie ma to, że z żelbetu? Czas i przestrzeń – co sprawiło, że w 1864 roku czas stał się ważniejszy niż odległość i tak już zostało? Kto jest właścicielem ziemi, kapitału, pracy – od osiedli robotniczych do współczesnego miasta Kto wynalazł rodzinę nuklearną i gender w mieście? I po co? Czy budka z frytkami może być zabytkiem? Jak chronić ulotne i niematerialne dziedzictwo Budujemy pomniki, obalamy pomniki – dziedzictwo niechciane i dissonant heritage 2 ECTS = 2 x 25h = 50h (w bezpośrednim kontakcie 20h = 1 ECTS) (N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem/ką (S) – praca własna (samodzielna) studenta/ki Zajęcia (konwersatorium) = 15h (N) Konsultacje eseju = 5h (N) Samodzielne przygotowanie do konserwatorium (2h/tyg) = 16h (S) Samodzielne wyszukiwanie źródeł i przygotowanie eseju = 14h (S) RAZEM = ok. 50h |
Literatura: |
Wybrana literatura: Calder, B. Raw Concrete: A Field Guide to British Brutalism, 2016. Chomątowska, B. Stacja Muranów, 2016. Cronon, W. Nature’s Metropolis. Chicago and the Great West,1993. Czyżewski, A. Trzewia Lewiatana. Antropologiczna interpretacja utopii miasta-ogrodu, 2001. Hayden, D. The Grand Domestic Revolution, 1981. Jordan, P. De Fietsrepubliek, 2013 (In the City of Bikes). Koolhaas, R. Deliryczny Nowy Jork, 2013. Mumford, L. The City in History its Origins, Its Transformations, and Its Prospects, 1961. Ostrowski, W. Wprowadzenie do historii budowy miast. Ludzie i środowisko, 1996. Potz, P., Scheffler, N. Integrated Approaches to 20th Century Dissonant Heritage in Europe. Multi-vocal perspectives and strategies explored in the Urban Agenda, 2023. Purchla, J., Komar, Ż. Dissonant heritage? The architecture of the Third Reich in Poland, 2020. Rose, G. Feminism & Geography: The Limits of Geographical Knowledge, 1993. Rybczyński, W. Dom. Krótka historia idei, 1996. Shorto, R. Amsterdam. A History of the Most Liberal City in the World, 2013. |
Efekty uczenia się: |
Efakty uczenia się (kody): K_W01, K_W03/K_U01, K_U11, K_U12/K_K05 Wiedza. Studentki i studenci rozumieją związki pomiędzy przestrzenią a relacjami społecznymi; potrafią dostrzegać ich przejawy w przestrzeni miasta i krytycznie wyszukiwać źródła na ten temat. (K_W01, K_W03) Umiejętności. Studentki i studenci potrafią krytycznie oceniać przestrzeń wokół siebie i dostrzegać zmienne relacje władzy kształtujące przestrzeń; mają umiejętność samodzielnego zaproponowania tematu do zbadania i wyszukania źródeł na ten temat. (K_U01, K_U11, K_U12) Kompetencje społeczne. Studenci i studentki rozumieją potrzebę ciągłego kształcenia się i nabywania nowych umiejętności; potrafią krytycznie analizować opracowania i źródła historyczne badań, stawiać pytania i kwestionować dotychczasowe przekonania; dostrzegają konieczność współpracy ze specjalistami innych dyscyplin oraz instytucji. (K_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z konwersatorium: Obecność (maksymalnie jedna nieusprawiedliwiona nieobecność). Udział w dyskusji na zajęciach. Konspekt eseju z listą samodzielnie znalezionych źródeł. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Mostowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Mostowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.