Obserwatorium polityki lokalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-5-OPL-WW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Obserwatorium polityki lokalnej |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru, dzienne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. zimowy Przedmioty opcjonalne WGSR Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania samorządu w Polsce |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na przedmiot składa się cykl wykładów poświęconych współczesnym przekształceniom zachodzącym oraz rozważanym wobec samorządu terytorialnego w Polsce. |
Pełny opis: |
Lista tematów ulega corocznym modyfikacjom, zależnie od bieżących wydarzeń (np rok wyborczy) i publikacji analiz (np raporty dla rozmaitych instytucji). Zazwyczaj odnosimy się po następujących problemów: 1. Ograniczenie kadencyjności wójta/burmistrza/prezydenta + bezkonkurencyjność w wyborach lokalnych 2. Samorządy w prowadzeniu polityki regionalnej UE 3. Podatek katastralny 4. Centralne fundusze wspierające inwestycje lokalne 5. Stołeczność jako czynnik rozwoju - analiza na podstawie sytuacji byłych stolic wojewódzkich 6. Poszerzanie granic miasta centralnego 7. Tendencje do centralizacji zarządzania w UE i w Polsce w szczególności. 8. Jak pandemia Covid-19 wpłynęła na budżety samorządów 9. Polskie ustawy dla obszarów metropolitalnych (Śląsk, Trójmiasto, Warszawa) 10. Strategie rozwoju lokalnego (między innymi w kontekście angażowania różnych partnerów - w tym uczelni wyższych - w proces budowania i wdrażania strategii) 11. Rewitalizacja 12. wybory samorządowe 13. zmiany w podziale terytorialnym (np Potencjalny podział Mazowsza i jego reperkusje finansowe; bankructwo gminy; połączenie gmin) Nakład pracy studenta: 3 ECTS = 6 × 25h = 75h (w bezpośrednim kontakcie 1 ECTS) (N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, (S) – praca własna (samodzielna) studenta. Zajęcia (wykład) = 30h (N) • Zaliczenie - test = 2h (N) • Przygotowanie (samodzielne) do egzaminu =43h (S) |
Literatura: |
Spis literatury jest auktualniany w zależnosci od bieżącej tematyki. Dziemianowicz, W., Szmigiel-Rawska, K., Nowicka, P., Dąbrowska A. (2012), Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, s. 27-43 • Flis, J. (2009). Ograniczenie kadencji w samorządach. Blog. Salon24, http://jaroslawflis.salon24.pl, access July 2015. • Fonseca, L. (2019), Designing regional development? Exploring the University of Aveiro's role in the innovation policy process, Regional Studies, Regional Science, 6:1, pp. 186-202, doi: 10.1080/21681376.2019.1584050. • Gendźwiłł, A., Swianiewicz, P. (2017) Czy potrzebujemy limitu kadencji w samorządzie, Warszawa: Raport dla Fundacji Batorego. • Głuszak M., Marona B. (2015) Podatek katastralny. Ekonomiczne uwarunkowania reformy opodatkowania nieruchomości, Poltext, Warszawa • Gorzelak G., (2020) Samorząd terytorialny po 1990 r. – sukcesy i zagrożenia (podcast) https://wszechnica.org.pl/wyklad/samorzad-terytorialny-po-1990-r-sukcesy-i-zagrozenia/ • Heinelt H., Petzold w., (2020), The structural funds and EU cohesion policy, in Handbook of European Policies, Interpretive Approaches to the EU, Edward Elgar, Cheltenham UK, Northampton USA, p 134-155. • Izdebski, H., 2017, Konstytucyjna dopuszczalność ograniczenia liczby kadencji wójtów, burmistrzów, prezydentów miast ze skutkiem od najbliższych wyborów w odniesieniu do osób obecnie piastujących mandat, Warszawa: Raport dla Fundacji Batorego. • Jadach-Sepioło A. (red.) 2018, Gminny Program Rewitalizacji. Praktyczny poradnik dla mieszkańców i władz lokalnych, Warszawa, s. 21-78. • Kurniewicz, P. Swianiewicz (2016) Ból fantomowy czy realna strata? Wpływ utraty statusu stolicy województwa na rozwój gospodarczy i miejsce w hierarchii systemu osadniczego, Prace i Studia Geograficzne 2016/2 (t. 61): 25-50 • Mazuryk, M. , Wieczorek, I. red. (2017) Wybrane aspekty ograniczenia liczby kadencji organów wykonawczych gminy, Łódź. • Miros, M. (2015) Samorządowy samoregulator. Wspólnota. Pismo samorządu terytorialnego, 5/10, www.wspolnota.org.pl • Swianiewicz, P., Łukomska, J. (2009) Spowolnienie gospodarcze a sytuacja finansowa samorządów terytorialnych. Polska na tle krajów europejskich, Warszawa: Municipium • Swianiewicz P. (2016) Potencjalne skutki wydzielenia Warszawy z województwa mazowieckiego, Samorząd Terytorialny nr 7-8/2016, s. 84-95. • Swianiewicz P. (2020) Wpływ polityki partyjnej na rozdział dotacji celowych na przykładzie Funduszu Dróg Samorządowych, Wspólnota nr 1/2020, s. 44-53 • Swianiewicz, P., Szmigiel-Rawska, K. (2019). Niezwykłe rozszerzenie granic miasta. Przypadek Zielonej Góry w kontekście zjawiska jazdy na gapę. Studia Regionalne i Lokalne, 4, 54-74. • Szomburg J., Wandałowski M. (2020), Polskie regiony – Droga i przyszłość, Kongres Obywatelski, Wolność i Solidarność r. 86, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk, • Tselios V., Rodríguez-Pose A. (2020), Did Decentralisation Affect Citizens’ Perception of the European Union? The Impact during the Height of Decentralisation in Europe, MDPI Economies, Basel, • Youngsung Kim & Gang Chen (2020) Cutback management and path dependency: evidence from the two recent recessions, Local Government Studies, 46:2, 278-305 |
Efekty uczenia się: |
• Zna i rozumie współczesne doktryny, teorie i poglądy dotyczące samorządu terytorialnego i zarządzania strategicznego, a także podaje przykłady istotnych dla danej dyscypliny naukowej badań • Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w przestrzeni miasta i regionu miejskiego oraz wie, jakie generują one potrzeby w zakresie zarządzania i procesów politycznych, a także rozumie ich wpływ na koszty społeczne oraz ekonomiczne funkcjonowania przestrzeni • Zna i rozumie specyfikę obecnego kształtu samorządu terytorialnego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem poziomu rozwoju kapitału społecznego, ludzkiego oraz uwarunkowań prawno-ustrojowych oraz rozumie podstawowe różnice w tym zakresie w stosunku do innych krajów europejskich • Zna i rozumie metody i teorie z zakresu nauk społecznych niezbędnych w naukach o samorządzie terytorialnym • Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę do prognozowania, planowania, obserwacji i analiz zjawisk przestrzennych, a następnie wyjaśniać ich przyczyny oraz wzajemne powiązania • prawidłowo interpretuje kształtowane przez samorząd terytorialny procesy przestrzenne oraz społeczno-gospodarcze w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju oraz korzyści ogólnospołecznych • jest gotów do podjęcia odpowiedzialności związanej z realizacją zadań zarządczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie testu końcowego zawierającego pytania otwarte i zamknięte z zakresu wiedzy omawianej na poszczególnych wykładach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Lackowska | |
Prowadzący grup: | Anna Dąbrowska, Marta Lackowska, Piotr Żuber | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Lackowska | |
Prowadzący grup: | Marta Lackowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.