Technologie informacyjne i komunikacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-5-TIK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0618) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi
|
Nazwa przedmiotu: | Technologie informacyjne i komunikacyjne |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. 1 Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zachęcam do przychodzenia na zajęcia z własnym komputerem lub tabletem (ew. smartfonem) |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie podstawowych narzędzi i umiejętności niezbędnych w procesie studiów geograficznych oraz w późniejszej pracy geografa. Kurs ma za zadanie zapoznać studentów z wybranymi technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi oraz podstawowymi zasadami korzystania z nich. Celem kursu jest również uczyć krytycznego doboru narzędzi do własnych potrzeb. |
Pełny opis: |
Cele: 1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej: - istniejących technologii informacyjnych i komunikacyjnych, - narzędzi umożliwiających wykorzystanie ww. technologii, - zasad poruszania się w Internecie i korzystania z ww. technologii, - zasad dotyczących formy pracy naukowej. 2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do: - swobodnego poruszania się w nowoczesnych technologiach, - doboru narzędzi informacyjnych i komunikacyjnych do swoich potrzeb, - oceny bezpieczeństwa i etyki podejmowanych w pracy naukowej działań. Treści. Tematy zajęć: 1. Wprowadzenie. Zapoznanie z ofertą Uniwersytetu Warszawskiego i Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych. Strony internetowe UW i WGSR. Korzystanie z e-learningu. Najważniejsze informacje o studiowaniu. 2. Programy do prezentacji multimedialnych (prezi, power point), w tym programy wykorzystujące AI (Gamma app). Narzędzia graficzne (canva, Photoscape). Narzędzia aktywizujące (Mentimeter, Kahoot!). Zasady wystąpień publicznych i tworzenia prezentacji. 3. Zasady formatowania tekstów (w tym budowa artykułów naukowych i prac dyplomowych). Wtyczki do Microsoft Office, dostep i korzystanie z Microsoft 365. Poster naukowy - zasady tworzenia i potrzebne narzędzia. 4. ArcGIS Online i geoportale (w tym m.in. Google Earth, Geoportal). 5. Zasoby UW (bazy, biblioteki). Biblioteka Nauki. Infona. Biuro karier. Darmowe kursy i szkolenia: Inkubator UW, Navoica, BUW. 6. Menedżery bibliografii (Mendeley). 7. Podstawy budowania stron www (domena, hosting, podstawy wordpressa, html-a, SEO, optymalizacja, Google Analytics, Google Search Console). 8. Bezpieczeństwo w sieci (fake newsy, trolling, boty, generatory haseł). Błędy wnioskowania, krytyczna analiza informacji naukowych. 9. Źródła wiedzy w Internecie. Wikipedia. Portale społecznościowe: Facebook i Instagram. 10. Generatywna sztuczna inteligencja i jej wykorzystanie: czaty (GPT 3.5 a GPT 4.0, Copilot, Gemini), generowanie tekstów i grafik. Aplikacje oparte na AI (plannery podróży, analiza tekstów źródłowych, pomoc w nauce, itp.). Zawody przyszłości. Szacowany nakład pracy studenta: 30 godzin - udział w zajęciach (N), 15 godzin - zapoznanie się z literaturą i materiałami (S), 15 godzin - wypełnienie testów cząstkowych na platformie KAMPUS (S). |
Literatura: |
1. Platforma COME UW: https://kampus.come.uw.edu.pl/ 2. Support dysku googla: https://support.google.com/drive/ 3. Support pakietu offcie: https://support.office.com/pl-pl 4. Support prezi: https://support.prezi.com/hc/en-us 5. Tutoriale ArcGIS online: https://learn.arcgis.com/en/projects/get-started-with-arcgis-online/ 6. Instruktaże EduEsri: http://edu.esri.pl/skarbnica-wiedzy/instruktaze 7. Strona BUW: https://www.buw.uw.edu.pl 8. Support wordpressa: https://pl.wordpress.org/support/ 9. Bradshaw S., Howard P.N., Challenging Truth and Trust: A Global Inventory of Organized Social Media Manipulation, Oxford Internet Institute 2018, http://comprop.oii.ox.ac.uk/wp-content/uploads/sites/93/2018/07/ct2018.pdf 10. Kaźmierska A., Brzeziński W., Jak nas lepią demiurgowie?, Tygodnik Powszechny, nr 41 (3613), 2018, s. 12-16 11. Jemielniak D., Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii największego projektu współtworzonego przez ludzi, Warszawa 2013 12. Michalska J., Urbańczyk A., Obajtek K., 2023, Daj się zatrudnić: Jak zdobyć pracę przyszłości już dziś, Magazynol `05, ebook 13. H. Rosling, O. Rosling, A.Rosling Rönnlund, 2018, Factfulness. Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą, Media Rodzina, Poznań |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W10, K_U02, K_U03, K_U06, K_U10, K_U12, K_K01, K_K02 WIEDZA Student: 1. orientuje się w istniejących technologiach informacyjnych i komunikacyjnych niezbędnych w trakcie studiów; 2. posiada elementarną wiedzę dotyczącą narzędzi związanych z informacją i komunikacją w nauce; 3. posiada elementarną wiedzę dotyczącą zasad poruszania się w Internecie i korzystania z ww. technologii, 4. posiada podstawową wiedzę dotyczącą formy pracy naukowej; . UMIEJĘTNOŚCI Student: 1. potrafi korzystać z poznanych na zajęciach narzędzi w swojej działalności studenckiej i pracy naukowej; 2. krytycznie ocenia i dobiera poznane narzędziach do swoich potrzeb i preferencji; 3. pisze teksty naukowe i projektuje prezentacje zgodnie z poznanymi zasadami; 4. dokonuje krytycznej oceny rzetelności źródeł wiedzy. POSTAWY Student: 1. dostrzega wielość i złożoność technologii we współczesnej nauce; 2. otwiera się nowe narzędzia pracy; 3. w swojej pracy naukowej i działalności studenckiej posługuje się zasadami etyki; 4. dba o bezpieczeństwo swoje i innych w sieci, 5. jest otwarty na rozwój własnych kompetencji zawodowych, 6. podejmuje działania mające na celu upowszechnianie dokonań naukowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: wykład konwersatoryjny, spotkania z ekspertami, praca z omawianymi narzędziami na własnym sprzęcie. Warunki zaliczenia: Testy cząstkowe zaliczone na co najmniej 51% punktów (na platformie e-learningowej). Obecność na zajęciach (dopuszczalne 4 nieobecności, 1 ekstra punkt za 100% obecność). Aktywność (2 ekstra punkty). Możliwe dodatkowe punkty za zadania ponad program. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Skorupska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Skorupska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Skorupska | |
Prowadzący grup: | Maciej Kałaska, Magdalena Skorupska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie podstawowych narzędzi i umiejętności niezbędnych w procesie studiów geograficznych oraz w późniejszej pracy geografa. Kurs ma za zadanie zapoznać studentów z wybranymi technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi oraz podstawowymi zasadami korzystania z nich. Celem kursu jest również uczyć krytycznego doboru narzędzi do własnych potrzeb. |
|
Pełny opis: |
Cele: 1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej: - istniejących technologii informacyjnych i komunikacyjnych, - narzędzi umożliwiających wykorzystanie ww. technologii, - zasad poruszania się w Internecie i korzystania z ww. technologii, - zasad dotyczących formy pracy naukowej. 2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do: - swobodnego poruszania się w nowoczesnych technologiach, - doboru narzędzi informacyjnych i komunikacyjnych do swoich potrzeb, - oceny bezpieczeństwa i etyki podejmowanych w pracy naukowej działań. Treści. Tematy zajęć: 1. Wprowadzenie. Zapoznanie z ofertą Uniwersytetu Warszawskiego i Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych. Strony internetowe UW i WGSR. Korzystanie z e-learningu. Najważniejsze informacje o studiowaniu. 2. Programy do prezentacji multimedialnych (prezi, power point), w tym programy wykorzystujące AI (Gamma app). Narzędzia graficzne (canva, Photoscape). Narzędzia aktywizujące (Mentimeter, Kahoot!). Zasady wystąpień publicznych i tworzenia prezentacji. 3. Zasady formatowania tekstów (w tym budowa artykułów naukowych i prac dyplomowych). Wtyczki do Microsoft Office, dostep i korzystanie z Microsoft 365. Poster naukowy - zasady tworzenia i potrzebne narzędzia. 4. ArcGIS Online i geoportale (w tym m.in. Google Earth, Geoportal). 5. Zasoby UW (bazy, biblioteki). Biblioteka Nauki. Infona. Biuro karier. Darmowe kursy i szkolenia: Inkubator UW, Navoica, BUW. 6. Menedżery bibliografii (Mendeley). 7. Podstawy budowania stron www (domena, hosting, podstawy wordpressa, html-a, SEO, optymalizacja, Google Analytics, Google Search Console). 8. Bezpieczeństwo w sieci (fake newsy, trolling, boty, generatory haseł). Błędy wnioskowania, krytyczna analiza informacji naukowych. 9. Źródła wiedzy w Internecie. Wikipedia. Portale społecznościowe: Facebook i Instagram. 10. Generatywna sztuczna inteligencja i jej wykorzystanie: czaty (GPT 3.5 a GPT 4.0, Copilot, Gemini), generowanie tekstów i grafik. Aplikacje oparte na AI (plannery podróży, analiza tekstów źródłowych, pomoc w nauce, itp.). Zawody przyszłości. Szacowany nakład pracy studenta: 30 godzin - udział w zajęciach (N), 15 godzin - zapoznanie się z literaturą i materiałami (S), 15 godzin - wypełnienie testów cząstkowych na platformie KAMPUS (S). |
|
Literatura: |
1. Platforma COME UW: https://kampus.come.uw.edu.pl/ 2. Support dysku googla: https://support.google.com/drive/ 3. Support pakietu offcie: https://support.office.com/pl-pl 4. Support prezi: https://support.prezi.com/hc/en-us 5. Tutoriale ArcGIS online: https://learn.arcgis.com/en/projects/get-started-with-arcgis-online/ 6. Instruktaże EduEsri: http://edu.esri.pl/skarbnica-wiedzy/instruktaze 7. Strona BUW: https://www.buw.uw.edu.pl 8. Support wordpressa: https://pl.wordpress.org/support/ 9. Bradshaw S., Howard P.N., Challenging Truth and Trust: A Global Inventory of Organized Social Media Manipulation, Oxford Internet Institute 2018, http://comprop.oii.ox.ac.uk/wp-content/uploads/sites/93/2018/07/ct2018.pdf 10. Kaźmierska A., Brzeziński W., Jak nas lepią demiurgowie?, Tygodnik Powszechny, nr 41 (3613), 2018, s. 12-16 11. Jemielniak D., Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii największego projektu współtworzonego przez ludzi, Warszawa 2013 12. Michalska J., Urbańczyk A., Obajtek K., 2023, Daj się zatrudnić: Jak zdobyć pracę przyszłości już dziś, Magazynol `05, ebook 13. H. Rosling, O. Rosling, A.Rosling Rönnlund, 2018, Factfulness. Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą, Media Rodzina, Poznań |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.