Biologiczne przywracanie terenów zdegradowanych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-7-BPTZ-UIR |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Biologiczne przywracanie terenów zdegradowanych |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, spec. Urbanistyka i rewitalizacja - sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami związanymi z: - fitoremediacją oraz wykorzystaniem roślin w rekultywacji i przywracaniu terenów zdegradowanych - inżynierią ekologiczną - kształtowaniem przestrzeni przyjaznej florze i faunie |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci w grupach opracowują projekty zagospodarowania różnych typów terenów zdegradowanych. Mają za zadanie wybranie kierunku rekultywacji i stworzenie projektu obszaru o wysokich walorach przyrodniczych, sprzyjających bytowaniu roślin i zwierząt (niezależnie od wybranego kierunku rekultywacji), który jednocześnie odpowiada na potrzeby społeczne. Podczas zajęć zapoznają się z zagadnieniami dotyczącymi fitoremediacji, sposobami wykorzystania roślin w rekultywacji terenów zdegradowanych, przykładami inżynierii ekologicznej a także sposobami na kształtowanie przestrzeni przyjaznej faunie i florze. Tworząc (w zespołach) projekt rekultywacji/rewitalizacji obszarów zdegradowanych, studenci mają za zadanie wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce, proponując konkretne rozwiązania oraz zalecenia pielęgnacyjne (np. jakie gatunki roślin stosować, jak pielęgnować zieleń, jakie rozwiązania techniczne, przyjazne środowisku zastosować, jak wzbogacić faunę danego terenu) a także uwzględniając w projektach aspekt społeczny. Nakład pracy studenta: 15h - obecność na zajęciach ok. 15h (mniej lub więcej w zależności od cech indywidualnych studenta) - zapoznanie się z literaturą, przygotowanie się do testu zaliczeniowego oraz quizów podczas zajęć, przygotowanie (w zespole) projektu przywrócenia biologicznych funkcji obszaru zdegradowanego, poszukiwanie przykładów złych i dobrych praktyk w swoim najbliższym otoczeniu (lub/i w Internecie) |
Literatura: |
Begemann W., Schiechtl H.M. (1999) Inżynieria ekologiczna w budownictwie wodnym i ziemnym, Wydawnictwo Arkady Kacprzak M. (2013) Fitoremediacja gleb skażonych metalami ciężkimi, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej Karczewska A. (2012) Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu Maciak F. (2003) Ochrona i rekultywacja środowiska, Wydawnictwo SGGW Zdjęcia i artykuły z prasy, mediów społecznościowych, blogów i innych źródeł przedstawiające dobre i złe praktyki. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W02 / K_U01, K_U02, K_U06, K_U12 / K_K01, K_K04 / S2_W02, S2_W13 / S2_U01, S2_U02, S2_U06, S2_U12 / S2_K01, S2_K04 Absolwent zna i rozumie: - znaczenie stosowania metod rekultywacji , renaturalizacji i fitoremediacji dla przywrócenia funkcji biologicznych terenów zdegradowanych. - uwarunkowania przemian terenów zdegradowanych w kierunku obszarów pełniących funkcje przyrodnicze - znaczenie bioróżnorodności i zielonej infrastruktury w otoczeniu człowieka z punktu widzenia społecznego i ekonomicznego - powiązania struktur społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych i politycznych w procesie przywracania biologicznych funkcji terenów zdegradowanych (S2_W02, S2_W09, S2_W13) Absolwent potrafi: - wybierać odpowiednie metody oraz kierunki rekultywacji terenu, w zależności od uwarunkowań fizjograficznych obszarów oraz potrzeb społecznych. - wybrać i zaprojektować elementy zagospodarowania sprzyjające bytności fauny i flory. - stworzyć projekt przywrócenia funkcji biologicznych obszaru zdegradowanego przy wykorzystaniu narzędzi informatycznych, proponując odpowiednie metody i procedury jego realizacji oraz utrzymania, dostosowane do specyfiki terenu. (S2_U01, S2_U02, S2_U06, S2_U12) Absolwent jest gotów do: - uczestnictwa w pracach związanych z przywracaniem potencjału biologicznego na terenach zdegradowanych, mając świadomość wagi podejmowanych decyzji w kontekście skutków m.in. przyrodniczych i społecznych. - współdziałania i pracy w zespole ze świadomością konsekwencji podejmowanych decyzji i zobowiązań. (S2_K01, S2_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: - obecność obowiązkowa (dopuszczalna jedna nieobecność); - aktywność podczas ćwiczeń, wykonywanie zadań indywidualnych; - przygotowanie projektu (wraz z opisem) zagospodarowania wybranego terenu zdegradowanego (praca w zespole); - zaliczenie testu końcowego. Ocena końcowa z przedmiotu: 50% - ocena z projektu zespołowego i 50% - ocena z zaliczenia pisemnego (obie oceny muszą być pozytywne) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Gerlée | |
Prowadzący grup: | Alina Gerlée | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Gerlée | |
Prowadzący grup: | Alina Gerlée | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.