Indywidualny projekt foresightowy I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-7-IPF1-FRT |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Indywidualny projekt foresightowy I |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, spec. Foresight terytorialny - sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest przygotowanie studentów do zorganizowania i przeprowadzenia własnego indywidualnego projektu foresightowego, który będzie realizowany przez 4 semestry. W semestrze I następuje wprowadzenie do problematyki projektowej i zawężenie obszaru zainteresowań studentów do obszarów problemowych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są dwóm zagadnieniom: 1. Wykrystalizowanie pomysłu na indywidualny projekt foresightowy; 2. Konceptualizacja idei projektu z punktu widzenia potrzeb i aspiracji każdego ze studentów. Zajęcia mają charakter seminaryjno-warsztatowy. W każdych z nich oczekuje się aktywności studentów, dyskusji, udziału w zadaniach grupowych (np. burze mózgów). |
Pełny opis: |
Zajęcia są podporządkowane etapom w pracy projektowej. Celem zajęć jest przemyślany wybór tematyki projektu foresightowego, jak najlepiej odzwierciedlający zainteresowania studenta oraz wybór odpowiedniej instytucji, z którą projekt będzie współrealizowany. Kluczowe elementy zajęć, które są realizowane przez cały semestr w taki sposób, by każdy z uczestników zajęć pod koniec semestru był na tym samym etapie realizacji własnego projektu tj. wyboru tematu oraz ukierunkowania współpracy z otoczeniem: 1. "Aspiracje i zainteresowania, problemy, jakie chcemy rozwiązać - między marzeniami a rzeczywistością" - każdy ze studentów przygotowuje zagadnienia, którymi chciałby się zająć w ramach indywidualnego projektu foresightowego (IPF). Zagadnienia te są dyskutowane wspólnie z prowadzącymi oraz pozostałymi studentami. Do każdego z proponowanych i rokujących tematów dobierana jest indywidualnie literatura przedmiotu pozwalająca studentowi zgłębić interesującą go tematykę. 2. "Mój pomysł na IPF - w kierunku konceptualizacji" - w trakcie zajęć prowadzący omawiają ze studentami kluczowe - wstępne - elementy potencjalnego projektu foresightowego. Koncentrują się na odpowiedzi na pytania: - jaki problem projekt może rozwiązać? - co jest istotą tego problemu i w jaki sposób projekt może go praktycznie rozwiązać? - jakie instytucje mogą być zainteresowane danym tematem? - jaki nadać tytuł projektowi? Nakład pracy studenta: - zapoznawanie się z literaturą proponowaną przez prowadzących; - czynny udział w dyskusjach; - przygotowanie wstępnego tematu IPF; - analiza instytucji pod kątem możliwości zainteresowania danym tematem; - przygotowanie wniosków z przeglądu literatury; - przygotowanie prezentacji na zajęcia. |
Literatura: |
Zajęcia mają charakter spotkań z opiekunem/opiekunami naukowym(i). Literatura będzie dobierana w zależności od tematyki podjętej przez studentów. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W06; K_W11 / K_U01; K_U03; K_U05;K_U08; K_U04 / K_K06; K_K07; K_K08 / S3_W05; S3_W08 / S3_U01; S3U03 / S3_K02; S3_K03 WIEDZA: 1. S3_W05: Posiada pogłębioną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi stosowanych w ramach foresightu terytorialnego 2. S3_W08: Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju własnych projektów foresightowych UMIEJĘTNOŚCI: 1. S3_U01: Umie, bazując na krytycznym podejściu do różnych źródeł wiedzy, interpretować i analizować związki przyczynowo skutkowe dotyczące procesów, zjawisk, instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych w kontekście foresightu terytorialnego 2. S3_U03: Potrafi identyfikować, prognozować i modelować złożone zadania z zakresu foresightu terytorialnego, stosując podejście interdyscyplinarne, integrujące wiedzę pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 1. S3_K02: Mając świadomość swojej roli społecznej, jest gotów do samorozwoju i rozwijania sieci współpracy, a także formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących różnych aspektów foresightu terytorialnego 2. S3_K03: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie prezentacji semestralnej zawierającej kluczowe elementy wypracowane w trakcie całego semestru. Elementem dodatkowym oceny jest ocena zaangażowania studenta (jego aktywności) na spotkaniach - w tym dyskusji nad projektami koleżanek/kolegów. Wymagania dotyczące prezentacji: - sformułowany temat projektu; - charakterystyka problemu; - wnioski z przeglądu literatury; - identyfikacja instytucji potencjalnie zainteresowanych tematem IPF. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRO
CZ PT |
Typ zajęć: |
Projekt, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Dziemianowicz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Cybulska, Wojciech Dziemianowicz, Dorota Mantey, Piotr Werner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Projekt - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.