Narzędzia pracy grupowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-7-NPG-FRT |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Narzędzia pracy grupowej |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, spec. Foresight terytorialny - sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć „Narzędzia pracy grupowej” jest rozwój w zakresie samopoznania i tak zwanych społecznych kompetencji miękkich, ze szczególnym nastawieniem na umiejętność pracy w grupie, poprzez umiejętne słuchanie i dawanie informacji zwrotnej a także wykorzystanie najnowszej wiedzy i narzędzi w organizacji pracy. Zajęcia składają się z części „Konwersatorium”, w trakcie której omawiane tematy będą przedmiotem dyskusji całej grupy oraz części „Projekt”, w której te tematy będą mogły być przećwiczone w toku pracy w mniejszych grupach. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest rozwinięcie kompetencji miękkich, komunikacyjnych oraz w zakresie skutecznej komunikacji w zespole oraz budowy efektywnego zespołu. W trakcie zajęć studenci będą mogli zastosować różne narzędzia diagnostyczne aby poznać swoje mocne i słabe strony oraz potencjalne role odgrywane w grupie, określą własne czynniki motywujące i demotywujące. Będą uczyć się budowy efektywnego zespołu w teorii i podczas zajęć praktycznych. Będzie można przećwiczyć udzielanie informacji zwrotnej, zachowania w zespole. Poznają dynamikę grupową i elementy procesu grupowego aspekty monitorowania zadań w zespole i przepływu informacji. Tematyka zajęć w trakcie semestru będzie obejmowała dwie grupy tematyczne: • Związaną z „miękkimi” kompetencjami społecznymi i pracą w grupie: wykorzystanie narzędzi służących do autodiagnozy. Asertywność i pewność siebie. Kreatywność, Wysokosprawczość. Aktywne słuchanie. Porozumienie bez przemocy. Role grupowe. Komunikacja w grupie. Dawanie informacji zwrotnej. • Związaną ze współczesnymi trendami w organizacji pracy i narzędziami, które ją ułatwiają: modele pracy grupowej, sposoby budowania i wzmacniania zespołu. Nowe trendy w organizacji pracy. Narzędzia organizacji i monitorowania postępów pracy. W trakcie „Konwersatorium” omawiane będą kolejne tematy natomiast w części „Projekt” będą one przećwiczone podczas pracy w mniejszych grupach. Po kilku (około 4) spotkaniach wstępnych uczestnicy będą proszeni o stworzenie grup, w których realizować będą systematycznie projekt na zaliczenie przedmiotu. W miarę możliwości zorganizowane zostaną zajęcia w terenie. Zajęcia zakładają również wkład pracy studentów poza zajęciami. |
Literatura: |
• Belbin R.M., 2013, Twoja rola w zespole. Wyd GWP. • Cakrt M., 2016, Typy osobowości dla managerów. Wyd. HELIOS. • Dulewicz T., 2017, Aktywne ćwiczenia i gry szkoleniowe, Tomasz Dulewicz& Sklep trenera.pl, Kraków. • Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, PROMAR, „Skuteczna współpraca w zespole”, skrypt • Manifest programowania zwinnego (Agile): (http://agilemanifesto.org/iso/pl/ manifesto.html). • Płuska, K., b.d. Twoje Kompetencje Miękkie. Soft Skills. ISBN 978-83-953976-4-6, e-book • Rosenberg, M., 2016. Porozumienie bez przemocy. Wydawnictwo Czarna Owca • Sutherland J., 2017. >>Scrum<<. Czyli jak robić dwa razy więcej, dwa razy szybciej, PWN. • Tucholski A., 2022, I co z tym zrobisz? Rozwiń swoją wysokosprawczość. Wydawnictwo Pełne Czasu Oraz inne lektury polecone i udostępnione przez prowadzącą |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W06; K_W11 / K_U02; K_U06; K_U07; K_U04 / K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K06; K_K07; K_K08 / S3_W05; S3_W08 / S3_U02; S3_U03 / S3_K01; S3_K02; S_K03 WIEDZA: 1. K_W06: Posiada pogłębioną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi stosowanych w ramach foresightu terytorialnego 2. K_W11: Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju własnych projektów foresightowych UMIEJĘTNOŚCI 1. K_U02: Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną (integrując różne dziedziny nauki) do tworzenia założeń i realizacji projektów foresightu terytorialnego, wykorzystujących różnorodne metody i narzędzia badawcze 2. K_U04: Potrafi identyfikować, prognozować i modelować złożone zadania z zakresu foresightu terytorialnego, stosując podejście interdyscyplinarne, integrujące wiedzę pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. K_K01: Jest gotów do pełnienia roli lidera oraz innych ról w projektach foresightowych, wykazując: kreatywność, umiejętność pracy w grupie, chęć ciągłego uczenia się, inspirowanie innych, wspieranie zespołu, rzetelność ocen ludzi i procesów, współodpowiedzialność 2. K_K06: Mając świadomość swojej roli społecznej, jest gotów do samorozwoju i rozwijania sieci współpracy, a także formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących różnych aspektów foresightu terytorialnego 3. K_K08: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Na końcową ocenę będzie składała się indywidualna aktywność i merytoryczny wkład w dyskusję na zajęciach studenta oraz praca (projekt) wykonywana w grupie systematycznie przez kilka tygodni. Rozkład wag poszczególnych składowych zostanie przedyskutowany i ustalony podczas pierwszego spotkania w semestrze. Możliwe są dwie nieobecności w semestrze. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PRO
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Projekt, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Biczyńska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Biczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.