Prowadzenie projektów foresightowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-7-PPF-FRT |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Prowadzenie projektów foresightowych |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, spec. Foresight terytorialny - sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zdobyta wiedza, umiejętności i komptencje społeczne mają umożliwić studentom organizację procesów Foresight dla przedsięwzięć realizowanych w instytucjach i przedsiębiorstwach zajmujących się realizacją zadań z wykorzystaniem informacji przestrzennej (terytorialnej) lub planistycznych w skali lokalnej, regionalnej i krajowej. Celem jest ukształtowanie zdolności stosowania metod foresight’u z wykorzystaniem nowych technologii i mediów w procesie podejmowania decyzji i formułowania strategii w perspektywie długoterminowej. |
Pełny opis: |
Zdobyta wiedza, umiejętności i komptencje społeczne mają umożliwić studentom organizację procesów Foresight dla przedsięwzięć realizowanych w instytucjach i przedsiębiorstwach zajmujących się realizacją zadań z wykorzystaniem informacji przestrzennej (terytorialnej) lub planistycznych w skali lokalnej, regionalnej i krajowej. Celem jest ukształtowanie zdolności stosowania w metod foresight’u z wykorzystaniem nowych technologii i mediów w procesie podejmowania decyzji i formułowania strategii w perspektywie długoterminowej), łącząc wiedzę przyrodniczą, geograficzną, z zakresu gospodarki przestrzennej i nauk społecznych, wiedzę na temat metod statystyki oraz informatyki dla kształtowania przyszłości. Po ukończeniu kursu przedmiotu student powinien posiadać wiedzę niezbędną do zastosowania metod foresightu adekwatnie do zjawisk przestrzennych w środowisku geograficznym (w szczególności na obszarach urbanizacji, suburbanizacji i wiejskich) i umiejętności gromadzenia, przetwarzania, wizualizacji, analizowania i interpretacji danych przestrzennych w celu samodzielnego lub zespołowego konstruowania różnych scenariuszy predykcyjnych z wykorzystaniem nowych technologii i mediów. Powinien, przy tym, rozumieć i stosować zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej. Fazy metodyczne Foresightu: Preforesight: Inicjacja (Initiation), Foresight: Intelligence, Imagination, Integration, Interpretation, Intervention, Impact, Interaction /interakcje w trakcie realizacji foresightu/. Wybrane metody szczegółowe foresightu: STEEPV, Environmetal & Horizon Scanning, mapy myśli (mind maps), analiza bibliometryczna, analiza semantyczna, analiza sieciowa, metoda delficka, metodyka opracowania scenariuszy i prognozowanie, przykłady modelowania ilościowego i jakościowego, przykłady opracowania map drogowych (road maps). ĆWICZENIA: Zakres tematów • Narzędzia planowania projektów • Zarządzenie sobą w czasie • Przegląd foresightowych metod badawczych • Desk Research i bogactwo źródeł do wykorzystania • Gry kreatywne, design eksperymentalny PROJEKT: Zakres tematów • Warsztat jako metoda badawcza, burza mózgów • Ankieta Delphi w praktyce • Narzędzia badawcze ilościowe – ankieta • Narzędzia badawcze jakościowe – scenariusz wywiadu pogłębionego, scenariusz grupy fokusowej • Techniki projekcyjne w badaniach jakościowych • Prezentacje biznesowe |
Literatura: |
Miles, I., Saritas, O., & Sokolov, A. (2016). Foresight for science, technology and innovation. Switzerland: Springer International Publishing. UNIDO Technology Foresight Manual, (2005) Organization and Methods, Vol.1, UNIDO, Vienna Churski, P., Perdał, R., Konecka-Szydłowska, B., & Herodowicz, T. (2018). Redefinicja czynników rozwoju regionalnego w świetle megatrendów społeczno-gospodarczych [Redefining regional development factors in the light of socio-economic megatrends]. Studia Regionalne i Lokalne, (3 (73)), 70–98. https://doi.org/10.7366/1509499537304 Klasa, A., & Kuźnik, F. (2018). Badanie i kreowanie przyszłości regionów miejskich. Trzy ścieżki metodologiczne. Studia KPZK. Kleiber, M., Kleer, J., Wierzbicki, A., Galwas, B., Kuźnicki, L., Sadowski, Z., & Strzelecki, Z. (2000). Raport Polska 2050. Polska Akademia Nauk–Komitet Prognoz „Polska. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W06; K_W11 / K_U04 / K_K08 / S3_W05; S3_W08 / S3_U03 / S3_K03 WIEDZA: 1. S3_W05 : Posiada pogłębioną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi stosowanych w ramach foresightu terytorialnego 2. S3_W08 Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju projektów foresightowych UMIEJĘTNOŚCI: 1. S3_U0: Umie, bazując na krytycznym podejściu do różnych źródeł wiedzy, interpretować i analizować związki przyczynowo skutkowe dotyczące procesów, zjawisk, instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych w kontekście foresightu terytorialnego 2. S3_U03: Potrafi identyfikować, prognozować i modelować złożone zadania z zakresu foresightu terytorialnego, stosując podejście interdyscyplinarne, integrujące wiedzę pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 1. S3_K02: Mając świadomość swojej roli społecznej, jest gotów do samorozwoju i rozwijania sieci współpracy, a także formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących różnych aspektów foresightu terytorialnego 2. S3_K03: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe Ćwiczenia: Efekty uczenia się: WIEDZA: 1. S3_W05 : Posiada pogłębioną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi stosowanych w ramach foresightu terytorialnego UMIEJĘTNOŚCI: 1. S3_U0: Umie, bazując na krytycznym podejściu do różnych źródeł wiedzy, interpretować i analizować związki przyczynowo skutkowe dotyczące procesów, zjawisk, instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych w kontekście foresightu terytorialnego KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 1. S3_K02: Mając świadomość swojej roli społecznej, jest gotów do samorozwoju i rozwijania sieci współpracy, a także formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących różnych aspektów foresightu terytorialnego 2. S3_K03: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe. PROJEKT: WIEDZA: 1. S3_W08 Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju projektów foresightowych UMIEJĘTNOŚCI: 1. S3_U0: Umie, bazując na krytycznym podejściu do różnych źródeł wiedzy, interpretować i analizować związki przyczynowo skutkowe dotyczące procesów, zjawisk, instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych w kontekście foresightu terytorialnego KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 1. S3_K02: Mając świadomość swojej roli społecznej, jest gotów do samorozwoju i rozwijania sieci współpracy, a także formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących różnych aspektów foresightu terytorialnego 2. S3_K03: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe |
Metody i kryteria oceniania: |
- Opracowanie (w formie pisemnej) zasad przeprowadzenia wybranego etapu foresightu na zadany (wybrany) temat przy zastosowaniu uprzednio założonych metod foresightu; Próba praktycznej symulacji zaprezentowanego w opisie etapu foresightu z wykorzystaniem wybranej metody w czasie rzeczywistym (w trakcie zajęć) lub ze wspomaganiem narzędzi ICT i internetu. Alternatywne formy zaliczenia (do wyboru): - Semestralna praca zaliczeniowa dot. wybranych przykładów metodyki i tematyki foresightu terytorialnego na podstawie literatury przedmiotu. - Konstrukcja i symulacja realizacji ankiety (metody delfickiej) na zadany (wybrany) temat foresightu terytorialnego. - Test sprawdzający wiedzę. ĆWICZENIA: Podstawą zaliczenia ćwiczeń „Prowadzenie Projektów Foresightowych” jest krótki esej na zadany temat oraz merytoryczny wkład w dyskusję na zajęciach. PROJEKT: Podstawą zaliczenia projektu „Prowadzenie Projektów Foresightowych” jest stworzenie narzędzia badawczego jak na przykład plan warsztatu, scenariusz wywiadu lub badania focusowego, ankiety ilościowej lub Delphi oraz merytoryczny wkład w dyskusję na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
PRO
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Projekt, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Werner | |
Prowadzący grup: | Ewelina Biczyńska, Piotr Werner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.