Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy mieszkaniowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-7-PRM-UR
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy mieszkaniowe
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, spec. Urbanistyka i rewitalizacja - sem. 2
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

gospodarka przestrzenna

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Wiedza ogólna o gospodarce przestrzennej na poziomie studiów licencjackich.

Znajomość języka angielskiego.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład jest wprowadzeniem do najważniejszych zagadnień z zakresu housing studies i polityki mieszkaniowej.

Pełny opis:

Wykład jest wprowadzeniem do najważniejszych zagadnień z zakresu housing studies i polityki mieszkaniowej. Na wykładzie przedstawione są różnorodne podejścia do badania sfery zamieszkiwania. Perspektywa antropologiczna przedstawiona jest w ujęciu historii idei domu, kultury zamieszkiwania i społecznych praktyk zamieszkiwania. Podejście socjologiczne reprezentują zagadnienia dotyczące obszarów ubóstwa i ‘housing classes’, geograficzno-ekonomiczne aspekty omówione są na przykładzie segregacji mieszkaniowej oraz zjawisk suburbanizacji czy gentryfikacji. Część wykładu dotycząca polityki mieszkaniowej rozpoczyna się od omówienia wskaźników oceny sytuacji mieszkaniowej. Omawiane są następnie współczesne modele państw opiekuńczych (welfare regimes) i związane z nimi systemy mieszkaniowe (tenure regimes), dziedzictwo polityki mieszkaniowej PRL i transformacja rynku mieszkaniowego w Polsce po 1990. Funkcjonowanie sektora mieszkań socjalnych, spółdzielni mieszkaniowych, rewitalizacji wielkich osiedli mieszkaniowych, strategii przeciwdziałania bezdomności oraz strategii dekoncentracji ubóstwa omówione są na przykładach polityki mieszkaniowej państw UE i USA oraz strategii na poziomie lokalnym. Dyskutowane są teorie i założenia poszczególnych programów, a także badania ewaluacyjne i dowody empiryczne ich skuteczności.

Literatura:

1. Anderson, E., Streetwise. Race, Class, and Change in an Urban Community. The University of Chicago Press Chicago and London 1990.

2. Bailey, N. (2020) Poverty and the re-growth of private renting in the UK, 1994-2018

3. Basista, A., Betonowe dziedzictwo. Architektura w Polsce czasów komunizmu, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2001.

4. Brock, J. (2021) This Real Estate Bubble Won’t Pop

5. Canedo, J. and Andrade, L. (2021) Squatting as tactics for creative resistance and transformation: The experience of a Brazilian housing occupation, Radical Housing Journal

6. Christiane F. (1987) My, dzieci z dworca ZOO, przekład: R. Turczyn.

7. Clapham, D., The Meaning of Housing. A pathways approach, Policy Press, Bristol 2005.

8. Co znaczy mieszkać? Szkice antropologiczne. Grażyna Woroniecka (red.) Trio Warszawa 2007.

9. Culhane, D. (2008) The Costs of Homelessness: A Perspective from the United States, European Journal of Homelessness

10. Edgar, Bill, and Meert, Henk. 2004. Fourth Review of Statistics on Homelessness in Europe. The ETHOS Definition on Homelessness, Brussels: FEANTSA European Federation of National Organisations Working with the Homeless.

11. Elsinga, M. (2015) Changing housing systems and their potential impacts on homelessness, European Journal of Homelessness

12. Goetz, E.G., Desegregation in 3D: Displacement, Dispersal and Development
in American Public Housing, Housing Studies, Vol. 25, No. 2, 137–158.

13. Gullestad, M. (1984) Kitchen Table Society, Universitetsforlaget, Oslo.

14. Gullestad, M., Kitchen Table Society, Universitetsforlaget, Oslo 1984.

15. Hannerz, U., Odkrywanie miasta. Antropologia obszarów miejskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Kraków, 2006.

16. Jarosz, D., Mieszkanie się należy. Studium z peerelowskich praktyk społecznych, Oficyna Wydawnicza Aspra 2010.

17. Jewdokimow, M., Zmiany społecznych praktyk zamieszkiwania. UKSW Warszawa 2011.

18. Kemeny, J., Housing and Social Theory, Routledge, London, 1992.

19. Labus, A. (2019) Zróżnicowane formy zamieszkania pod kątem najmu społecznego z punktu widzenia potrzeb osób starszych

20. McKee, K., Adriana Mihaela Soaita & Jennifer Hoolachan (2020) ‘Generation rent’ and the emotions of private renting: self-worth, status and insecurity amongst low-income renters, Housing Studies

21. Mieszkanie. Analiza socjologiczna, E. Kaltenberg-Kwiatkowska (red.), PWE, Warszawa 1982.

22. Mumford, E., The CIAM Discourse on Urbanism, 1928-1960, The MIT Press Cambridge, Massachusetts London, England 2000.

23. Ostendorf, W., Musterd, S., De Vos, S. (2001) Social Mix and the Neighbourhood Effect. Policy Ambitions and Empirical Evidence. Housing Studies, Vol. 16, No. 3, 371–380.

24. Ruonavaara, H. (2020) Rethinking the Concept of ‘Housing Regime”, Critical Housing Analysis

25. Rybczyński, W., Dom: Krótka historia idei, Marabut Warszawa 1996

26. Saunders, P., 'Beyond housing classes: the sociological significance of private property rights in means of consumption' International journal of urban and regional research vol.9, 1984.

27. Skowrońska, M. (2014) Przyjmowanie gości w przestrzeni domowej jako problem granicy między publicznym a prywatnym

28. Smith, N. The New Urban Frontier. Gentrification and the Revanchist City. Routledge: New York and London, 1996.

29. Snow, D. and Anderson, L., Down on their luck. A study of homeless street people. University of California Press 1993.

30. Social Housing in Europe, Christine Whitehead and Kathleen Scanlon (eds.), London School of Economics and Political Science, July 2007.

31. Springer, F. (2015) 13 pięter.

32. The Great Estate: The Rise and Fall of the British Council House. BBC documentary (2011) Michael Collins.

33. Tocchioni, V. et al (2021) The Changing Association Between Homeownership and the Transition to Parenthood

34. Trautsolt-Kleyff, K., Mieszkanie. Zróżnicowanie potrzeb na przykładzie rodzin robotniczych i inteligenckich, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa 1985.

35. Venkatesh, S., The American Project. The Rise and Fall of the Modern Ghetto, Harvard University Press 2000.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się (kody): K_W02, K_W03, K_W04, K_W05 / K_U01, K_U05, K_U07, K_U11, K_U12 / K_K01, K_K05 / S2_W02, S2_W03, S2_W04, S2_W05, S2_W11 / S2_U01, S2_U05, S2_U07 / S2_K01, S2_K06, S2_K07

S2_W02, S2_W03, S2_W04, S2_W07, S2_W11: Po ukończeniu zajęć w ramach przedmiotu - Problemy mieszkaniowe - studenci i studentki znają i rozumieją różne perspektywy teoretyczne w badaniach nad mieszkalnictwem i wpływ systemu polityczno-administracyjnego na politykę mieszkaniową;

S2_U01, S2_U05, S2_U07: potrafią dokonać krytycznej analizy raportów z badań i raportów ewaluacyjnych polityki mieszkaniowej, wyszukać wskaźniki oceny sytuacji mieszkaniowej, dokonać ich porównania i interpretacji, wskazać wady i zalety różnych rozwiązań w polityce mieszkaniowej;

S2_K01, S2_K06, S2_K07 są gotowi do interpretacji założeń stojących za wdrażaniem programów mieszkaniowych, potrafią ocenić skutki społeczne i przestrzenne wprowadzania konkretnych rozwiązań w polityce mieszkaniowej.

WIEDZA

K_W02, K_W03, K_W04, K_W05: Po ukończeniu wykładu studenci i studentki mają wiedzę o różnych perspektywach teoretycznych w badaniach nad mieszkalnictwem; znają i potrafią znaleźć podstawowe wskaźniki oceny sytuacji mieszkaniowej, dokonać ich porównania i interpretacji; mają podstawową wiedzę o wpływie systemu polityczno-administracyjnego na politykę mieszkaniową; rozumieją zmiany jakie zachodzą na rynku mieszkaniowym pod wpływem zmian społeczno-gospodarczych, w tym w okresie budowania państw opiekuńczych w Europie po Drugiej Wojnie Światowej i ich obecnych przekształceń, oraz w okresie transformacji ustrojowej w Polsce.

Studentki i studenci zdają sobie sprawę z różnorodności koncepcji subsydiowania sektora mieszkaniowego, znają różne systemy mieszkalnictwa socjalnego stosowane w Europie, potrafią wskazać ich wady i zalety.

Studentki i studenci zdają sobie sprawę i rozumieją podstawowe przyczyny i konsekwencje problemów mieszkaniowych: deficytu mieszkań, obszarów ubóstwa, bezdomności, wielkich osiedli mieszkaniowych, osiedli zamkniętych, suburbanizacji i gentryfikacji; rozumieją rolę różnych instytucji i organizacji w polityce mieszkaniowej i ich powiązania z systemem planowania przestrzennego; potrafią zinterpretować założenia stojące za wdrażaniem programów mieszkaniowych, umieją wyszukać badania ewaluacyjne i ocenić skuteczność danych strategii.

UMIEJĘTNOŚCI

K_U01, K_U05, K_U07, K_U11, K_U12: Studentki i studenci doskonalą swoje umiejętności czytania ze zrozumieniem i analizowania treści artykułów naukowych w języku angielskim; dokonują krytycznej analizy raportów z badań i raportów ewaluacyjnych polityki mieszkaniowej, interpretują dane statystyczne. W ramach przygotowań do wykładu i egaminu samodzielnie wyciągają wnioski dotyczące skutków społecznych i przestrzennych wprowadzania konkretnych rozwiązań w polityce mieszkaniowej.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_K01, K_K05: W związku ze zmieniającą się polityką mieszkaniową studentki i studenci dostrzegają konieczność ciągłego uczenia się, poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia własnych umiejętności, mają świadomość interdyscyplinarności badań nad mieszkalnictwem i konieczności współpracy z przedstawicielami innych dyscyplin, instytucji państwowych i organizacji społecznych w tej dziedzinie.

Metody i kryteria oceniania:

Nakład pracy studenta/ki: 3 ECTS = 3 × 25h = 75h (w bezpośrednim kontakcie 2 ECTS)

(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem/ką

(S) – praca własna (samodzielna) studenta/ki

Zajęcia (wykład) = 30h (N)

• Samodzielne przygotowanie do wykładu (2h/tyg) = 30h (S)

• Samodzielne przygotowanie do egzaminu = 13h (S)

• Egzamin = 2h (N)

RAZEM = ok. 125h

Zadanie do wykonania w trakcie semestru - opisanie rodzinnej ścieżki mieszkaniowej.

Egzamin pisemny.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Mostowska
Prowadzący grup: Magdalena Mostowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Mostowska
Prowadzący grup: Magdalena Mostowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)