Procesy rozwoju miast
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-7-PROM-UR |
Kod Erasmus / ISCED: |
01.0
|
Nazwa przedmiotu: | Procesy rozwoju miast |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, spec. Urbanistyka i rewitalizacja - sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zakłada się, że student pozna historycznie uwarunkowane procesy rozwoju miast - zarówno na poziomie teoretycznym, jak i praktycznym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematyka przedmiotu dotyczy historycznie uwarunkowanych procesów rozwoju miast, pełnionych przez nie funkcji oraz roli przestrzeni miejskiej w życiu społecznym. W trakcie zajęć omówione zostaną podstawowe zagadnienia z zakresu geografii miast i przybliżone zostaną rozwiązania urbanistyczne i architektoniczne charakterystyczne dla określonej epoki, dominującego paradygmatu rozwoju, idei i ideologii. |
Pełny opis: |
Tematyka przedmiotu dotyczy historycznie uwarunkowanych procesów rozwoju miast, pełnionych przez nie funkcji oraz roli przestrzeni miejskiej w życiu społecznym. Na zajęciach przedstawiona zostanie ewolucja roli i funkcji miast ze szczególnym uwzględnieniem miast preindustrialnych, przemysłowych (w tym miast fordyzmu i neo-fordyzmu), miast neoliberalnej gospodarki globalnej (w tym technopolii). Co więcej, w trakcie zajęć omówione zostaną główne procesy, jakie kształtowały rozwój miast pozaeuropejskich (zwłaszcza w Ameryce Łacińskiej i Afryce) od okresu dominacji kolonialnej do dzisiaj. Krytycznej analizie poddana zostanie współczesna kondycja miast oraz aktualne wyzwania dla ich zrównoważonego rozwoju. |
Literatura: |
- Pacione, M. (2013). Urban geography: A global perspective. Routledge. - Knox, P., & Pinch, S. (2014). Urban social geography: an introduction. Routledge. - Graham, W. (2016). Miasta wyśnione. Siedem wizji urbanistycznych, które kształtują nasz świat, Wyd. Karakter, Kraków. - Knox, P. L. (Ed.). (2014). Atlas of cities. Princeton University Press. - Hall P., 1999, Cities in Civilization, Phoenix, Londyn. - Harvey D., Bunt miast, 2012, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa. - Jacobs J., 2014, Śmierć i życie wielkich miast Ameryki, Fundacja Centrum Architektury, Warszawa. - Chen X., Orum A., Paulsen K., 2013, Introduction to Cities. How Place and Space Shape Human Experience, Wiley-Blackwell. - Davies M, 2009, Planeta slumsów, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa. - Florida R., 2005, Cities and the Creative Class, Routledge, Nowy Jork. - Gehl J., 2009, Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, Wydawnictwo RAM, Kraków. - Gehl J., 2014, Miasta dla ludzi, Wydawnictwo RAM, Kraków. - Lasocki M. (red.), 2015, Miasto jako miejsce, cel i przedmiot ludzkiej pracy, Nowak-Jarocin Wydawnictwo, Warszawa. - Le Corbusier, 2015, Urbanistyka, Fundacja Centrum Architektury, Warszawa. - Nawratek K., 2012, Dziury w całym. Wstęp do miejskich rewolucji, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa. - Scott A.J., Agnew J., Soja E.W., Storper M., 2001, Global City-Regions. Trends, Theory, Policy, Oxford University Press, Nowy Jork. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W01, K_W02, K_W05 / K_U01, K_U03, K_U07 / K_K02 / S2_W01, S2_W02, S2_W05 / S2_U01, S2_U03, S2_U07 / S2_K02 Studenci: • znają proces ewolucji miast oraz ich historyczne umocowanie w dominującym paradygmacie rozwoju i dominującej ideologii (S1_W01, S1_W02, S1_W07), • znają cechy wspólne charakterystyczne dla miast zachodnich wynikające z uwarunkowań historycznych, jak i ich zróżnicowanie wynikające z różnic kulturowych (S1_W01, S1_W02, S1_W07), • rozumieją wpływ ekspansji kolonialnej na miasta pozaeuropejskie oraz znają współczesne wyzwania stojące przed miastami krajów Globalnego Południa i Globalnej Północy (S1_W01, S1_W02, S1_W07), • potrafią opisać wybrane rozwiązania architektoniczne i urbanistyczne charakterystyczne dla określonej epoki, funkcji lub idei (S1_U01, S1_U03, S1_U07), • są gotowi do krytycznej analizy procesów rozwoju miast i ich powiązań z dominującymi ideami i wyzwaniami rozwojowymi (S1_K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność obowiązkowa, dopuszczalne 2 nieobecności usprawiedliwione. Na ocenę składają się: 1. Projekt dotyczący procesów rozwoju wybranego miasta świata. 2. Kolokwium zaliczeniowe z materiałów omawianych na konwersatorium (50% oceny). 3. Aktywność na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ada Górna | |
Prowadzący grup: | Ada Górna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ada Górna | |
Prowadzący grup: | Ada Górna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.