Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Planowanie zintegrowane I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-7-PZ1-FRT
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Planowanie zintegrowane I
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, spec. Foresight terytorialny - sem. 1
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot, prowadzony w formule konwersatorium i ćwiczeń, poświęcony jest poznaniu problematyki planowania zintegrowanego, które w Polsce, pomimo licznych prób, jest wciąż stosowane w ograniczonym stopniu na różnych szczeblach administracji publicznej. Studenci powinni rozumieć i krytycznie oceniać różne punkty widzenia odmiennych grup interesu uczestniczących w planowaniu rozwoju. Omawiane będą bariery i czynniki ułatwiające stosowanie planowania zintegrowanego w praktyce.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają charakter cyklu całorocznego. W pierwszej części zajęć studenci będą poznawali kluczowe zagadnienia i problemy związane z planowaniem zintegrowanym na bazie przykładów z prac nad programowaniem rozwoju w Polsce, a także w innych krajach Unii Europejskiej. W trakcie zajęć charakteryzowane będą punkty widzenia trzech sektorów (sektora publicznego - trzy poziomy administracji), sektora prywatnego oraz sektora organizacji pozarządowych. Wyróżnione podejścia będą charakteryzowane w kontekście problematyki planowania strategicznego, przestrzennego i finansowego.

Pełny opis:

W trakcie konwersatoriów i ćwiczeń będą podjęte następujące zagadnienia:

- Co to jest planowanie zintegrowane? Podstawowe definicje i pojęcia.

- Różnorodność dokumentów planistyczno-strategicznych na poziomie administracji publicznej.

- Zarządzanie rozwojem kraju

- Umowa Partnerstwa i Polityki UE

- Koncepcja Rozwoju Kraju 2050

- Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, jako najważniejszy dokument strategiczny kraju?

- Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju a silosy w administracji publicznej;

- Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju a głos samorządów regionalnych i lokalnych i wymiar terytorialny;

- Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - wdrażane i finansowanie rozwoju;

- Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego - ile jest w niej "polski sektorowej"?

- Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego a głos samorządów regionalnych i lokalnych i wymiar terytorialny;

- Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego - wdrażanie i finansowanie;

- Dlaczego zrezygnowano z Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju i planów zagospodarowania przestrzennego województw?

- Krajowa Polityka Miejska - czym jest i po co ją opracowaliśmy?

- Krajowa Polityka Miejska - jaka przyszłość miast?

Na ćwiczeniach część wskazanych powyżej zagadnień zostanie przepracowana w ramach pracy warsztatowej, grupowej oraz indywidualnej studentów.

Powyższe zagadnienia mają charakter ogólny i w różnym zakresie wypełniane są treścią na ćwiczeniach i konwersatoriach”.

Metody pracy podczas ćwiczeń:

• praca w grupach,

• warsztaty (m.in. burze mózgów, design-thinking),

• dyskusja,

• praca z literaturą/materiałami.

Literatura:

Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju

Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030

Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju

Literatura rozszerzająca dotycząca pojęć i definicji będzie podawana w trakcie zajęć.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się: K_W02; K_W03 / K_U01; K_U03; K_U05;K_U08 / K_K08 / S3_W02; S3_W03; S3_W06 / S3_U01 / S3_K03

WIEDZA:

1. S3_W02: Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur przestrzennych (społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych, politycznych) w różnych skalach (lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej), przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu foresightu terytorialnego S3_W03 - posiada wiedzę o różnych rodzajach instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych oraz zna zasady ewaluacji instytucji, organizacji i procesów rozwoju w kontekście badań foresightowych

2.S3_W06: Ma pogłębioną wiedzę na temat systemów norm i reguł będących podstawą formułowania zasad polityki rozwoju na wszystkich szczeblach zarządzania w kontekście foresightu terytorialnego

UMIEJĘTNOŚCI:

1. S3_U01: Umie, bazując na krytycznym podejściu do różnych źródeł wiedzy, interpretować i analizować związki przyczynowo skutkowe dotyczące procesów, zjawisk, instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych w kontekście foresightu terytorialnego

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

1. S3_K03: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia prowadzone są w formie konwersatorium oraz ćwiczeń.

ZALICZENIE KONWERSATORIUM

Na zajęciach będzie sprawdzana obecność (dopuszczalne są dwie nieobecności).

Ocena końcowa będzie wypadkową:

- aktywności studentów w trakcie pojedynczych zajęć;

- jakości prezentacji końcowej - przygotowanej w grupach.

Zaliczenie ćwiczeń:

• punktowane poszczególne ćwiczenia przygotowywane w grupach podczas zajęć,

• kolokwium (ostatnie zajęcia, próg zaliczenia: 60% maksymalnej liczby punktów)

• punktowana indywidualna aktywność studentów.

Ocena końcowa wynika z sumy punktów zdobytych na ćwiczeniach za zadania wykonywane w grupie, indywidualną aktywność oraz podczas zaliczenia końcowego (kolokwium). Studentowi przysługuje prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Dziemianowicz
Prowadzący grup: Magdalena Cybulska, Wojciech Dziemianowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Dziemianowicz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)