Contemporary migration - social and economic consequences
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-CMS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Contemporary migration - social and economic consequences |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Courses in foreign languages Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Geografii |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wymagania wstępne: Znajomość języka angielskiego na poziomie min B2 |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu pomóc w zrozumieniu współczesnych procesów migracyjnych. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na sytuację w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie oraz Unii Europejskiej i jej państw członkowskich. Mniej szczegółowo zostaną przedstawione najważniejsze trendy migracyjne w Ameryce Łacińskiej, Północnej Afryce i na Bliskim Wschodzie, Afryce Subsaharyjskiej, Azji Południowo-Wschodniej. |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu zapoznać studentów z procesami migracyjnymi. Migracja jest jednym z najważniejszych wyzwań współczesnego świata. Wszystkie regiony świata doświadczają ogromnych, zróżnicowanych przepływów i imigranci stali się ważną grupą tworzącą współczesne społeczeństwa. Podczas zajęć omawiane będą następujące zagadnienia: • scharakteryzowanie najważniejszych krajów imigracji i emigracji świata (zmiany głównych kierunków i miejsc migracji); • scharakteryzowanie skutków migracji dla krajów przyjmujących (takie jak zmiany demograficzne, dzielnice etniczne, zmiany na rynku pracy, nastroje polityczne etc.); • omówienie skutków migracji w krajach wysyłających migrantów (np. "drenaż mózgów", znaczenie przekazów pieniężnych w gospodarce krajowej i lokalnej). Szczególna uwaga zostanie zwrócona na sytuację w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie oraz w Unii Europejskiej i jej państw członkowskich (w zakresie imigracji i polityki integracji oraz prowadzenia kontroli migracji międzynarodowych) oraz zmian w zachowaniach migracyjnych Polaków. Mniej szczegółowo zostaną przedstawione trendy migracyjne w Ameryce Łacińskiej, Północnej Afryce i na Bliskim Wschodzie, Afryce Subsaharyjskiej, Azji Południowo-Wschodniej. Ze względu na zbliżoną tematykę, kurs nie jest polecany dla studentów, którzy uczestniczyli w wykładzie ogólnouniwersyteckim "Migracje zarobkowe i ich skutki społeczno-gospodarcze". Szacowana liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się. Wykład: 4 ECTS – w tym: 1 ECTS - w bezpośrednim kontakcie z prowadzącymi, udział w zajęciach 3 ECTS - wkład własny studenta, w tym: 1ECTS zapoznanie się literaturą, 1 ECTS zapoznanie się z dodatkowymi materiałami np. filmy,1 ECTS przygotowanie do zaliczenia pisemnego |
Literatura: |
W czasie kursu wykorzystywane będą: artykuły z czasopism (np. International Migration Review), fragmenty książek i oficjalnych dokumentach państwowych w zakresie migracji dopasowane do konkretnych działów tematycznych. Niektóre publikacje polecane: Comparative Migration Studies, Springer series https://link.springer.com/journal/40878/volumes-and-issues IMISCOE Short Readers on Migration https://www.imiscoe.org/publications/library/8-imiscoe-short-readers-on-migration de Haas H., Castles S., Miller M.J., 2019, The age of migration, Palgrave Macmillan Martiniello M., Rath J., 2013, An Introduction to International Migration Studies: European Perspectives, Amsterdam University Press Martiniello M., Rath J., 2014, Selected Studies in International Migration and Immigrant Incorporation, Amsterdam University Press |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student zna i rozumie: - najważniejsze cechy współczesnej migracji i ich uwarunkowania - w jaki sposób migracji wpływają na różne obszary (zarówno obszary wysyłające jak i przyjmujące migrantów) Student potrafi: - interpretować zachodzące procesy migracji w świetle teorii migracji - wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego - przekazać wiedzę geograficzną różnym odbiorcom Kompetencje/postawy: Kurs kształtuje postawę otwartości wobec różnorodności kulturowej, zachowań migracyjnych oraz społeczno-kulturowych skutków migracji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny z pytaniami testowymi (w semestrze letnim 2020/2021 test końcowy zostanie przeprowadzony w formie zdalnej). Egzamin jest testem pisemnym składającym się z pytań otwartych i zamkniętych. Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest 50% punktów. Egzamin poprawkowy odbywa się na takich samych zasadach jak zdanie egzaminu po raz pierwszy. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.