Cities of the World
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-COTW-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Cities of the World |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Courses in foreign languages Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Geografii |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Przedmiot nie jest przeznaczony dla studentów kierunku Geografia (I i II stopnia) Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych UW. Studenci tego kierunku są proszeni o nie rejestrowanie się na ten przedmiot. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie się ze współczesnymi problemami wybranych miast i megamiast na świecie. Omówienie problemów społecznych, gospodarczych, politycznych na wybranych przykładach. Na każdym wykładzie inny przykład miasta jest omawiany. |
Pełny opis: |
Na wykładzie zostaną przekazane informacje na temat tworzenia dokumentów strategicznych miast, z jakich elementów dokumenty strategiczne powinny się składać, jak wygląda ich budowa i tworzenie. Omówienie wybranych dokumentów strategicznych na przykładach miast w krajach wysokorozwiniętych. Zostanie przedstawiona definicja dokumentu strategicznego. Jest to przemyślany plan działania w danym obszarze z uwzględnieniem powiązań z sytuacją zachodzącą w otoczeniu, z uwzględnieniem zasobów ludzkich, organizacyjnych, finansowych, technicznych i produkcyjnych. Strategia ma charakter kompleksowy, jest projektem funkcjonowania całego systemu. Główne cechy strategii: wskazanie głównych celów, jakie mają zostać osiągnięte w ramach strategii, określenie sposobu ich osiągnięcia (plan działania), wskazanie horyzontu czasowego, wskazanie źródeł finansowania oraz wskazanie mierników i wskaźników monitorowania strategii, a także sposobu ich ewaluacji. Na zajęciach będą również omawiane innowacyjne rozwiązania w miastach, w tym także zostaną omówione podstawowe rodzaje działań innowacyjnych: innowacje marketingowe, innowacje procesowe, innowacje produktowe oraz innowacje organizacyjne. Pokazane zostanie na wybranych przykładach zjawisko „urban sprawl”. Jest to niekontrolowana ekspansja dużych miast. Powstałe w ten sposób obszary zurbanizowane stawiane są w opozycji do miasta zwartego („compact-city”), które charakteryzuje się dużą gęstością inwestycji i wielofunkcyjnością. Omówiony zostanie także cykl życia miasta. Zgodnie z koncepcją dojrzewania systemowego, rozwój poszczególnych miast (aglomeracji miejskich) jest przyczyną i skutkiem długotrwałych procesów migracyjnych, które wiążą je w systemy miejskie. Na poziomie krajowym można wyróżnić trzy odrębne etapy rozwoju systemów miejskich. Etap I – charakteryzujący się ekspansją miast dominujących („miast prywatnych”), etap II – tworzenie się podsystemów miejskich wokół miast średniej wielkości, etap III – rozwój małych miast oraz etap IV – Reurbanizacja. Podczas wykładu omówiony zostanie także model miasta Ullmana i Harrisa (1945). Bardziej złożony i realistyczny niż model Burgessa i Hoyta. Podstawowe założenia: nowoczesne miasta są bardziej zorganizowane niż model Burgessa i Hoyta. Miasta nie wyrastają z jednego centrum CBD, ale z wielu mniejszych ośrodków (jądra). Każdy z mniejszych ośrodków pełni funkcję a punkt wzrostu, ale ma określoną funkcję - centrum finansowe, centrum administracyjne, centrum handlowe i centrum przemysłowe). Z biegiem czasu wzrost będzie generowany przez każdy z mniejszych ośrodków, aż do momentu, gdy każdy z ośrodków (jądro) połączy się w jeden duży ośrodek miejski. Model Ullmana i Harrisa zakłada maksymalną dostępność komunikacyjną centrum miasta, oddzielenie od siebie różnych funkcji tkanki miejskiej, zróżnicowanie cen gruntów. |
Literatura: |
Grzegorczyk A., Jaczewska B., 2019, Polityka mieszkaniowa a segregacja społeczna. Przykład Warszawy, Berlina i Paryża, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Additional literature: Sims D., 2003, The case of Cairo, Egypt, Understanding Slums: Case Studies for the Global Report on Human Settlements, United Nations, United Kingdom. The challenge of Slums: Global Report on Human Settlements, 2003, Nations Human Settlement Programme, UN-Habitat. Araby M. E., 2002, Urban growth and environmental degradation. The case of Cairo, Egypt, “Cities”, Department of Architecture, United Arab Emirates University, United Arab Emirates, Vol. 19, No. 6, Pergamon, Great Britain, pp. 389–400. Rudolph R., Brade I., 2005, Moscow: Process of restructuring in the post-Soviet metropolitan periphery…, „Cities”, Vol. 22, No. 2, pp. 135–150. Boentje J. P., Blinnikov M. S., 2007, Post-Soviet forest fragmentation and loss in the Green Belt around Moscow, Russia (1991–2001): a remote sensing perspective, „Landscape and Urban Planning”, No 82, pp. 208–221. Bangkok Metropolitan Administration, 2003, Burgeoning Bangkok: 200 years of population growth, www.bma.go.th/pdf/burgeoningbangkok.pdf Jenks M., 2003, Above and below the line: Globalization and urban form in Bangkok, „The Annals of Regional Science”, Sprinter-Verlag, Oxford, pp. 547-557. Gamba F., Cattacin, S., 2021, Urbans rituals as spaces of memory and belonging: A Geneva case study, Institut de Recherches Sociologiques, Universit´e de Gen`eve, Switzerland. Kołsut, B., 2017, Główne problemy i wyzwania rewitalizacji miast w Polsce, Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, nr 39, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, pp. 29–46. Murray J. M., 2011, Brugia. Kolebka kapitalizmu 1280-1390, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Maclean, K., 2014, The Medellin Miracle, The Politics of Crisis, Elites and Coalitions, Birkbeck College, University of London, Developmental Leadership Program (DLP). Memorias de una guerra urbana, 2017, CNMH (Centro Nacional de Memoria Histórica), Colombia. |
Efekty uczenia się: |
The student knows the criteria of most interesting cities around the World The student have knowledge about unique features and phenomenons of the certain cities The student can explain the causes of social, economic and natural environment characteristics of certain cities. The student can explain the factors of development in different cities in particular regions in the World The aim of the course is also building awareness of the diversity of nowadays world and new phenomenon’s occurring in the globalized world cities. |
Metody i kryteria oceniania: |
Written exam with test questions. Discussions and workshops during lectures. The final exam is a written test consisting of open and closed questions. 50% of the points are required to obtain a positive grade. The make-up exam takes place on the same terms as passing the exam for the first time. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Podhorodecka | |
Prowadzący grup: | Ewelina Biczyńska, Anna Dudek, Anna Grzegorczyk, Katarzyna Podhorodecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Podhorodecka | |
Prowadzący grup: | Anna Dudek, Anna Grzegorczyk, Barbara Jaczewska, Katarzyna Podhorodecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.