Podstawy dydaktyki ogólnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-EP-PDO-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki ogólnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Mapy poznawcze pojęć, budujące klasyczne i wspólczesne teorie dydaktyczne. Metodologiczne problemy dydaktyki. Cele kształcenia jako element świadomego planowania wartościowej zmiany w umyśle i osobowości ucznia. Modele procesów nauczania - uczenia się i ich związek z efektemi kształcenia Wzorce programowe służące konstruowaniu spójnych systemów dydaktycznych. Dobór metod i środków dydaktycznych do strategii kształcenia. Zasady jako zbiór norm powiązanych z komponentami wzorca programowego. Elementy indywidualizacji kształcenia w systemie dydaktycznym. Świadomość, język, umysł oraz standard kompetencji współczesnego nauczyciela. |
Pełny opis: |
1. Przedmiot i zadania dydaktyki ogólnej. Historia rozwoju myśli dydaktycznej od sztuki nauczania do podejścia naukowego 2. Dydaktyka herbartowska 3. Dydaktyka progresywizmu 4. Cele kształcenia, a cele uczenia się, taksonomia i operacjonalizacja celów kształcenia. Krajowe Ramy Kwalifikacji 5.Teorie doboru treści kształcenia, konstruktywizm, myślenie krytyczne w nauczaniu 6. Ukryty program kształcenia 7. Zasady i reguły dydaktyczne 8. Metody kształcenia 9. Proces kształcenia 10. Formy organizacji procesu kształcenia 11. Środki dydaktyczne 12. Niepowodzenia dydaktyczne - przyczyny i środki zaradcze |
Literatura: |
Kruszewski K.(red) Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. PWN, W-wa 2004. Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Żak, W-wa 1996 Kupisiewicz Cz. Podstawy dydaktyki. WSiP, W-wa 2005. Philips D.C., Soltis J.F. Podstawy wiedzy o nauczaniu. GWP, Gdańsk 2003. Fisher R. Uczymy, jak się uczyć. WSiP, W- wa 1999. Kruszewski K. Zmiana i wiadomość. Perspektywa dydaktyki ogólnej. PWN, W-wa 1987. Kwieciński Z. Dynamika funkcjonowania szkoły. Toruń 1995. Literatura może być aktualizowana w trakcie roku akademickiego. |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY KATEGORIE WIEDZY 1. Definiuje pojęcia uwikłane w szeroko rozumiany proces kształcenia 2 Wymienia struktury pojęciowe dydaktyki ogólnej 3. Operuje pojęciami z zakresu nauczania i uczenia się 4. Wymienia adekwatne kryteria doboru poszczególnych elementów struktury dydaktycznej w zależności od zaplanowanej zmiany dostrzegając związki pomiędzy -celami, czyli zaplanowanymi zmianami -nauczaniem i wychowaniem-rodzajem treści (materiałem dydaktycznym)-sposobami eksponowania wiadomości ( metodami nauczania) -doborem form organizacyjnych sprzyjających indywidualizowaniu i aktywizowaniu w procesie uczenia się - doborem środków koniecznych do właściwego eksponowania materiału dydaktycznego 5 Rozróżnia kategorie wyników uczenia się 6. Porówna i oceni założenia historycznych i współczesnych teorii doboru treści kształcenia 7. Konstruuje kryteria i dokonuje analizy porównawczej systemów dydaktycznych. KATEGORIE UMIEJĘTNOŚCI 1 Stosuje procedury analizy zadania dydaktycznego z uwzględnieniem jego zakresu i rodzaju 2 Stosuje zasady projektowania dydaktycznego w planowaniu pracy dydaktycznej 3 Tworzy projekty edukacyjne w różnych ramach treściowych i czasowych 4 Zaprojektuje metody i narzędzia badawcze, stosownie do sformułowanego problemu 5 Planuje zadania i efektywną realizację pracy dydaktyczno-wychowawczej 6 Stosuje różne środki przekazu ( plansze, prezentacje, krótkie filmy itp do przedstawienia omawianych przez siebie treści. KATEGORIA POSTAWY SPOŁECZNE 1. Aktywnie i twórczo analizuje i diagnozuje sytuacje dydaktyczne 2. Konstruuje plan rozwoju zawodowego i osobistego 3. Podejmuje działania świadczące o rozumieniu konieczności samokształcenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie testu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.