Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł Filozoficzne podstawy pedagogiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-J-FPP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Moduł Filozoficzne podstawy pedagogiki
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 17.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Głównym celem modułu jest poznanie filozoficznej tradycji w uprawianiu refleksji pedagogicznej, rozumienie różnych stylów myślenia filozoficznego, najważniejszych koncepcji filozoficznych (w tym etycznych i estetycznych) oraz siatki pojęciowej, charakterystycznych dla filozoficznej eksploracji problematyki pedagogicznej, a także poznanie wpływu tradycji filozoficznej na interpretację praktycznych problemów i działań pedagogicznych.

Pełny opis:

W ramach modułu student poznaje różne perspektywy myślenia filozoficznego, właściwe kulturze Zachodu, a także podstawowe pojęcia filozoficzne, niezbędne do rozumienia tradycji filozoficznej i pedagogicznej. Zapoznaje się także z różnymi stylami myślenia w pedagogice filozoficznej, a także z problematyką etyki pedagogicznej i edukacji kulturalnej. Zdobyta wiedza i kompetencje filozoficzne, etyczne i estetyczne pozwalają na integralne ujmowanie zagadnień edukacyjnych, w tym rozwoju osobowego ucznia.

Literatura:

Lektury do egzaminu modułowego

- M. Horkheimer, Odpowiedzialność i studia, tłum. H. Walentynowicz, [w:] Wiedza, ideologia, władza. O społecznej funkcji uniwersytetu w społeczeństwie rynkowym, red. P. Żuk, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2012, s. 267-284.

- M. Lipman, Myślenie we wspólnocie, [w:] tegoż, Myślenie w edukacji, tłum. A. Łagodzka,

Wydawnictwa Uniwerstetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 111-132.

- Kartezjusz, Rozprawa o metodzie, cz. I-IV.

- M. Foucault, Techniki siebie, w: Idem, Filozofia, historia polityka. Wybór pism.

- F. Schiller, Listy o estetycznym wychowaniu człowieka; list 12, 14, 15 i 27, Warszawa 1972.

- H.G. Gadamer, Aktualność piękna, Warszawa 1993.

- I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, PWN, Warszawa 1984, r. I, II, s. 3-85.

- P. Singer, Etyka praktyczna, Książka i Wiedza, Warszawa 2003, r. 4 i 7.

Efekty uczenia się:

WIEDZA – ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE:

M_W01: podstawowe stanowiska filozoficzne, w tym etyczne i estetyczne,

M_W02: na czym polega problematyczność relacji między nauką a filozofią i jej wpływ na rozumienie zagadnień pedagogicznych,

M_W03: na czym polega związek między pedagogiką a filozofią oraz między pedagogiką a kulturą,

M_W04: siatkę pojęciową, charakterystyczną dla filozoficznych poszukiwań w pedagogice,

M_W05: problematykę pedagogiki filozoficznej,

M_W06: kulturowe uwarunkowania procesów edukacyjnych,

M_W07: formy edukacji kulturalnej oraz zasady upowszechniania kultury,

M_W08: podstawowe koncepcje etyki,

M_W09: podstawowe problemy etyki zawodu nauczyciela,

M_W10: problematykę, dotyczącą człowieka jako podmiotu w kontekście procesu wychowania i kształcenia.

UMIEJĘTNOŚCI – ABSOLWENT POTRAFI:

M_U01: wykorzystywać wiedzę z zakresu filozofii (w tym etyki i estetyki) w celu analizy problemów edukacyjnych,

M_U02: rozróżniać style myślenia i dostrzega ich wpływ na interpretację zagadnień pedagogicznych,

M_U03: obserwować i przetwarzać informacje kulturowo-społeczne oraz interpretować je z punktu widzenia problemów edukacyjnych,

M_U04: analizować i opisywać zjawiska kulturowe, interpretować problemy pedagogiczne w kontekście przemian w kulturze i próbuje je rozwiązywać,

M_U05: krytycznie odnosić się do różnorodnych przejawów i form współczesnej kultury jako środowiska wychowawczego,

M_U06: refleksyjnie rozważać problemy etyczne w wychowaniu i kształceniu,

M_U07: analizować sytuacje problemowe i znajduje rozwiązania dla trudności wychowawczych,

M_U08: interpretować problematykę pedagogiczną w perspektywie wybranych kategorii, między innymi takich jak: dialog, tolerancja, wolność.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE – ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:

M_K01: refleksyjnego rozważania roli wychowania w procesie dorastania człowieka i kształtowania się rzeczywistości społeczno-kulturowej,

M_K02: dostrzegania wartości weryfikacji swoich poglądów i krytycznego stosunku do różnych, znaczących dla wychowania aspektów rzeczywistości,

M_K03: uwzględniania odmienności poglądów i racji różnych uczestników oddziaływań pedagogicznych, współtworzenia sytuacji dialogu oraz pracy w grupie z poszanowaniem opinii innych osób,

M_K04: posługiwania się normami etycznymi w działalności pedagogicznej i kierowania się przede wszystkim szacunkiem dla godności każdego człowieka,

M_K05: kształtowania właściwych zachowań i postaw dzieci, w tym wobec kultury i sztuki,

M_K06: uwzględniania w swojej działalności procesualnego charakteru własnej wiedzy i umiejętności, a także permanencji zawodowego i osobistego rozwoju,

M_K07: wprowadzania w swoich działaniach atmosfery wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Koordynatorzy: Jan Rutkowski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Koordynatorzy: Jan Rutkowski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)