Moduł Filozoficzne podstawy pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-J-FPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moduł Filozoficzne podstawy pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
17.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Głównym celem modułu jest poznanie filozoficznej tradycji w uprawianiu refleksji pedagogicznej, rozumienie różnych stylów myślenia filozoficznego, najważniejszych koncepcji filozoficznych (w tym etycznych i estetycznych) oraz siatki pojęciowej, charakterystycznych dla filozoficznej eksploracji problematyki pedagogicznej, a także poznanie wpływu tradycji filozoficznej na interpretację praktycznych problemów i działań pedagogicznych. |
Pełny opis: |
W ramach modułu student poznaje różne perspektywy myślenia filozoficznego, właściwe kulturze Zachodu, a także podstawowe pojęcia filozoficzne, niezbędne do rozumienia tradycji filozoficznej i pedagogicznej. Zapoznaje się także z różnymi stylami myślenia w pedagogice filozoficznej, a także z problematyką etyki pedagogicznej i edukacji kulturalnej. Zdobyta wiedza i kompetencje filozoficzne, etyczne i estetyczne pozwalają na integralne ujmowanie zagadnień edukacyjnych, w tym rozwoju osobowego ucznia. |
Literatura: |
Lektury do egzaminu modułowego - M. Horkheimer, Odpowiedzialność i studia, tłum. H. Walentynowicz, [w:] Wiedza, ideologia, władza. O społecznej funkcji uniwersytetu w społeczeństwie rynkowym, red. P. Żuk, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2012, s. 267-284. - M. Lipman, Myślenie we wspólnocie, [w:] tegoż, Myślenie w edukacji, tłum. A. Łagodzka, Wydawnictwa Uniwerstetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 111-132. - Kartezjusz, Rozprawa o metodzie, cz. I-IV. - M. Foucault, Techniki siebie, w: Idem, Filozofia, historia polityka. Wybór pism. - F. Schiller, Listy o estetycznym wychowaniu człowieka; list 12, 14, 15 i 27, Warszawa 1972. - H.G. Gadamer, Aktualność piękna, Warszawa 1993. - I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, PWN, Warszawa 1984, r. I, II, s. 3-85. - P. Singer, Etyka praktyczna, Książka i Wiedza, Warszawa 2003, r. 4 i 7. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA – ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: M_W01: podstawowe stanowiska filozoficzne, w tym etyczne i estetyczne, M_W02: na czym polega problematyczność relacji między nauką a filozofią i jej wpływ na rozumienie zagadnień pedagogicznych, M_W03: na czym polega związek między pedagogiką a filozofią oraz między pedagogiką a kulturą, M_W04: siatkę pojęciową, charakterystyczną dla filozoficznych poszukiwań w pedagogice, M_W05: problematykę pedagogiki filozoficznej, M_W06: kulturowe uwarunkowania procesów edukacyjnych, M_W07: formy edukacji kulturalnej oraz zasady upowszechniania kultury, M_W08: podstawowe koncepcje etyki, M_W09: podstawowe problemy etyki zawodu nauczyciela, M_W10: problematykę, dotyczącą człowieka jako podmiotu w kontekście procesu wychowania i kształcenia. UMIEJĘTNOŚCI – ABSOLWENT POTRAFI: M_U01: wykorzystywać wiedzę z zakresu filozofii (w tym etyki i estetyki) w celu analizy problemów edukacyjnych, M_U02: rozróżniać style myślenia i dostrzega ich wpływ na interpretację zagadnień pedagogicznych, M_U03: obserwować i przetwarzać informacje kulturowo-społeczne oraz interpretować je z punktu widzenia problemów edukacyjnych, M_U04: analizować i opisywać zjawiska kulturowe, interpretować problemy pedagogiczne w kontekście przemian w kulturze i próbuje je rozwiązywać, M_U05: krytycznie odnosić się do różnorodnych przejawów i form współczesnej kultury jako środowiska wychowawczego, M_U06: refleksyjnie rozważać problemy etyczne w wychowaniu i kształceniu, M_U07: analizować sytuacje problemowe i znajduje rozwiązania dla trudności wychowawczych, M_U08: interpretować problematykę pedagogiczną w perspektywie wybranych kategorii, między innymi takich jak: dialog, tolerancja, wolność. KOMPETENCJE SPOŁECZNE – ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: M_K01: refleksyjnego rozważania roli wychowania w procesie dorastania człowieka i kształtowania się rzeczywistości społeczno-kulturowej, M_K02: dostrzegania wartości weryfikacji swoich poglądów i krytycznego stosunku do różnych, znaczących dla wychowania aspektów rzeczywistości, M_K03: uwzględniania odmienności poglądów i racji różnych uczestników oddziaływań pedagogicznych, współtworzenia sytuacji dialogu oraz pracy w grupie z poszanowaniem opinii innych osób, M_K04: posługiwania się normami etycznymi w działalności pedagogicznej i kierowania się przede wszystkim szacunkiem dla godności każdego człowieka, M_K05: kształtowania właściwych zachowań i postaw dzieci, w tym wobec kultury i sztuki, M_K06: uwzględniania w swojej działalności procesualnego charakteru własnej wiedzy i umiejętności, a także permanencji zawodowego i osobistego rozwoju, M_K07: wprowadzania w swoich działaniach atmosfery wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Rutkowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Rutkowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.