Etyka wychowania i kształcenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-J-FPP-EWK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka wychowania i kształcenia |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęci mają na celu zaprezentowanie i przybliżenie studentom współczesnych koncepcji etycznych, szczególnie w perspektywie powinności stojących przed pedagogami. Analiza dylematów i sprzeczności nowoczesnej edukacji pozwoli studentom dostrzec etyczny wymiar wychowania i kształcenia. |
Pełny opis: |
Analiza dylematów etycznych i wyzwań moralnych stawianych wychowawcom przez współczesność będzie przeprowadzona w perspektywie najważniejszych koncepcji etycznych: eudajmonizmu, hedonizmu, utylitaryzmu, naturalizmu, kontraktualizmu, kantyzmu i emotywizmu. Podczas zajęć zanalizowana zostanie również problematyka zobowiązań moralnych, zarówno w perspektywie wymagań stawianych podmiotowi moralnemu przez wspólnotę, jak i uwarunkowań wynikających z zaakceptowania określonych wizji tożsamości i osobowości. Zanalizowanie głównych współczesnych koncepcji etycznych pozwoli lepiej zrozumieć istotę najważniejszych aktualnych sporów i dylematów moralnych oraz umożliwi studentom sformułowanie i niesprzeczne uzasadnienie własnego stanowiska. Ponadto, analiza napięć i sprzeczności nurtujących dzisiejszą refleksję etyczną zainspiruje słuchaczy do samodzielnych przemyśleń oraz pomoże w nabyciu kompetencji do pobudzania i moderowania racjonalnej debaty moralnej. |
Literatura: |
- Platon, Państwo. - Arystoteles, Etyka nikomachejska. - Mill John Stuart, Utylitaryzm. - Kant Immanuel, Uzasadnienie metafizyki moralności. - MacIntyre Alasdair, Dziedzictwo cnoty, PWN, Warszawa 1996. - Singer Peter, Etyka praktyczna, Książka i Wiedza, Warszawa 2003. - La Rochefoucauld, Maksymy i rozważania moralne. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - teoretyczne założenia podstawowych koncepcji etycznych oraz ich wpływ na kształtowanie się myśli pedagogicznej i na interpretację praktyk kształcenia i wychowania; - istotę najważniejszych współczesnych dylematów moralnych, ich kontekst filozoficzny oraz implikacje pedagogiczne; W zakresie umiejętności student potrafi: - rozpoznać i analizować refleksyjnie i krytycznie napięcia oraz sprzeczności nurtujące współczesną refleksję moralną, szczególnie w perspektywie pedagogiki; - poprawnie konstruować rozbudowane pisemne wypowiedzi dotyczące różnych aspektów etycznego wymiaru kształcenia; - prowadzić racjonalną dyskusję dotyczącą wyzwań etycznych, szczególnie w perspektywie edukacji; W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - racjonalnego uzasadniania własnych przekonań moralnych oraz poszerzania swej wiedzy i kompetencji w tym zakresie; - zrozumienia i otwierania się na inne stanowiska etyczne; - prezentowania światłego sceptycyzmu zarówno w stosunku do własnych, jak i - cudzych przekonań moralnych; |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Rutkowski | |
Prowadzący grup: | Jan Rutkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Rutkowski | |
Prowadzący grup: | Jan Rutkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.