Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka wychowania i kształcenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-J-FPP-EWK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka wychowania i kształcenia
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęci mają na celu zaprezentowanie i przybliżenie studentom współczesnych koncepcji etycznych, szczególnie w perspektywie powinności stojących przed pedagogami. Analiza dylematów i sprzeczności nowoczesnej edukacji pozwoli studentom dostrzec etyczny wymiar wychowania i kształcenia.

Pełny opis:

Analiza dylematów etycznych i wyzwań moralnych stawianych wychowawcom przez współczesność będzie przeprowadzona w perspektywie najważniejszych koncepcji etycznych: eudajmonizmu, hedonizmu, utylitaryzmu, naturalizmu, kontraktualizmu, kantyzmu i emotywizmu. Podczas zajęć zanalizowana zostanie również problematyka zobowiązań moralnych, zarówno w perspektywie wymagań stawianych podmiotowi moralnemu przez wspólnotę, jak i uwarunkowań wynikających z zaakceptowania określonych wizji tożsamości i osobowości.

Zanalizowanie głównych współczesnych koncepcji etycznych pozwoli lepiej zrozumieć istotę najważniejszych aktualnych sporów i dylematów moralnych oraz umożliwi studentom sformułowanie i niesprzeczne uzasadnienie własnego stanowiska. Ponadto, analiza napięć i sprzeczności nurtujących dzisiejszą refleksję etyczną zainspiruje słuchaczy do samodzielnych przemyśleń oraz pomoże w nabyciu kompetencji do pobudzania i moderowania racjonalnej debaty moralnej.

Literatura:

- Platon, Państwo.

- Arystoteles, Etyka nikomachejska.

- Mill John Stuart, Utylitaryzm.

- Kant Immanuel, Uzasadnienie metafizyki moralności.

- MacIntyre Alasdair, Dziedzictwo cnoty, PWN, Warszawa 1996.

- Singer Peter, Etyka praktyczna, Książka i Wiedza, Warszawa 2003.

- La Rochefoucauld, Maksymy i rozważania moralne.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

- teoretyczne założenia podstawowych koncepcji etycznych oraz ich wpływ na kształtowanie się myśli pedagogicznej i na interpretację praktyk kształcenia i wychowania;

- istotę najważniejszych współczesnych dylematów moralnych, ich kontekst filozoficzny oraz implikacje pedagogiczne;

W zakresie umiejętności student potrafi:

- rozpoznać i analizować refleksyjnie i krytycznie napięcia oraz sprzeczności nurtujące współczesną refleksję moralną, szczególnie w perspektywie pedagogiki;

- poprawnie konstruować rozbudowane pisemne wypowiedzi dotyczące różnych aspektów etycznego wymiaru kształcenia;

- prowadzić racjonalną dyskusję dotyczącą wyzwań etycznych, szczególnie w perspektywie edukacji;

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

- racjonalnego uzasadniania własnych przekonań moralnych oraz poszerzania swej wiedzy i kompetencji w tym zakresie;

- zrozumienia i otwierania się na inne stanowiska etyczne;

- prezentowania światłego sceptycyzmu zarówno w stosunku do własnych, jak i - cudzych przekonań moralnych;

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Rutkowski
Prowadzący grup: Jan Rutkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Rutkowski
Prowadzący grup: Jan Rutkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)