Metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 2300-J-PS-MM-RW |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych |
| Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
| Grupy: | |
| Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
| Język prowadzenia: | (brak danych) |
| Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z pracą nauczyciela, który organizuje i planuje zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. Uczestnicy nauczą się, jak identyfikować indywidualne potrzeby uczniów oraz jak wspierać ich działalność edukacyjną poprzez zajęcia rewalidacyjne. Zajęcia będą obejmować zarówno teoretyczne, jak i praktyczne aspekty pracy pedagoga specjalnego w kontekście integracji uczniów ze środowiskiem społecznym poprze zaplanowany udział w życiu kulturalnym i edukacyjnym miejscowości, w której funkcjonują. |
| Pełny opis: |
Treści zajęć dotyczą specjalistycznych metod rozwijania kompetencji osobistych, komunikacyjnych i społecznych; zasady organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, a także zadania nauczyciela na różnych etapach edukacyjnych; zasady i reguły pracy dydaktyczno-wychowawczej; cele, treści kształcenia, środki dydaktyczne, metody kształcenia, formy organizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, wsparcie metodyczne nauczyciela, strategie organizowania zajęć w różnych formach edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, w tym zajęć z elementami arteterapii oraz rolę współpracy z rodziną, nauczycielami i specjalistami. |
| Literatura: |
Chrzanowska I. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, IMPULS, 2015 Pietras, Bobińska, Gałecki (red.). Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wyd. Continuo, 2012 Kubiak, Jakoniuk-Diallo. Człowiek niepełnosprawny w otoczeniu społecznym. Wyd. Difin, 2011 Rzeźnicka-Krupa. Społeczne ontologie niepełnosprawności. Ciało tożsamość performatywność. Wyd. Impuls, 2019 Zasępa (red.) Niepełnosprawność intelektualna. Poznanie i wspieranie. Wyd. APS, 2020 Hajnicz, Konieczna (red.) Indywidualne wsparcie edukacyjne. Wyd. APS, 2015 Głodkowska (red.) Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wyd. APS, 2012 Parys, Przestrzeń dla kreatywności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wyd. Impuls, 2013 Pichalski, Twórczość literacka i plastyczna niepełnosprawnych, Wyd. Grado 2012 Wielgos-Struck, Bozacka (red.) Działalność opiekuńcza i terapeutyczna w praktyce instytucji pomocy społecznej, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016 Wielgos-Struck, Bozacka (red.) Sprawni w życiu codziennym i pracy. Idee wsparcia osób z niepełnosprawnością w praktyce lokalnej, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019 |
| Efekty uczenia się: |
Wiedza: : student/ka zna i rozumie: -podstawowe pojęcia związane z pracą pedagoga specjalnego. -stopnie niepełnosprawności intelektualnej oraz ich wpływ na proces kształcenia. Specyfikę funkcjonowania osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju. - trendy myślenia o niepełnosprawności oraz wyzwania pedagoga specjalnego; kształcenie specjalne w kontekście systemu kształcenia powszechnego - problemy i wyzwania związane z edukacją uczniów z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej. - zasady pracy indywidualnej oraz grupowej z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE). - metodykę, organizację i specyfikę kształcenia i nauczania uczniów z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej; Umiejętności: student/ka potrafi: - wykorzystywać teorie psychosocjologiczne, medyczne i rehabilitacji, filozoficzne i prawne oraz kulturowe do analizy i planowania procesów kształcenia oraz wychowania osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi - projektować zajęcia, aktywizować, doradzać i wspierać osobę ze specjalnymi - potrzebami edukacyjnymi diagnozować potrzeby uczniów z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej. - sprawnie prowadzić zajęcia edukacyjne stosując umiejętności z zakresu metodyki, - organizacji kształcenia i nauczania uczniów z różnym stopniem niepełnosprawności - prowadzić zajęcia dydaktyczne - indywidualne z uwzględnieniem specyficznych potrzeb uczniów. - wspierać uczniów w nauce poprzez stosowanie odpowiednich metod i technik pracy. - efektywnie współpracować z innymi nauczycielami oraz specjalistami w celu zapewnienia kompleksowego wsparcia dla uczniów. Kompetencje społeczne: : student/ka jest gotów/owa do: - realizacji innowacji pedagogicznych związanych z wyzwaniami społecznymi i cywilizacyjnymi przyszłości, służących rozwojowi uczniów oraz integracji rodziców i środowiska lokalnego z instytucją edukacyjną - podejmowania odpowiedzialnego przywództwa, pracy w zespole, współdziałania w społeczności szkolnej i lokalnej - pracy w zespole interdyscyplinarnym, współpracując z nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami uczniów. angażowania się w działania na rzecz integracji uczniów z niepełnosprawnością w środowisku szkolnym. - podejmowania odpowiedzialnych decyzji dotyczących edukacji i wychowania uczniów ze SPE, mając na uwadze ich dobro i rozwój. - utrzymywania wysokich standardów etycznych w pracy z uczniami i ich rodzinami, wykazując się empatią i zrozumieniem dla ich indywidualnych potrzeb. - promowania świadomości społecznej na temat potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami oraz wspierania postaw akceptacji i tolerancji. - ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i wiedzy w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywny udział na zajęciach, opracowanie scenariuszy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych; próg zaliczenia 60%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Monika Skura | |
| Prowadzący grup: | Agnieszka Żabińska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
| Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Monika Skura | |
| Prowadzący grup: | (brak danych) | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
