Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-J-PS-MM-RW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z pracą nauczyciela, który organizuje i planuje zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. Uczestnicy nauczą się, jak identyfikować indywidualne potrzeby uczniów oraz jak wspierać ich działalność edukacyjną poprzez zajęcia rewalidacyjne. Zajęcia będą obejmować zarówno teoretyczne, jak i praktyczne aspekty pracy pedagoga specjalnego w kontekście integracji uczniów ze środowiskiem społecznym poprze zaplanowany udział w życiu kulturalnym i edukacyjnym miejscowości, w której funkcjonują.

Pełny opis:

Treści zajęć dotyczą specjalistycznych metod rozwijania kompetencji osobistych, komunikacyjnych i społecznych; zasady organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, a także zadania nauczyciela na różnych etapach edukacyjnych; zasady i reguły pracy dydaktyczno-wychowawczej; cele, treści kształcenia, środki dydaktyczne, metody kształcenia, formy organizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, wsparcie metodyczne nauczyciela, strategie organizowania zajęć w różnych formach edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, w tym zajęć z elementami arteterapii oraz rolę współpracy z rodziną, nauczycielami i specjalistami.

Literatura:

Chrzanowska I. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, IMPULS, 2015

Pietras, Bobińska, Gałecki (red.). Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wyd. Continuo, 2012

Kubiak, Jakoniuk-Diallo. Człowiek niepełnosprawny w otoczeniu społecznym. Wyd. Difin, 2011

Rzeźnicka-Krupa. Społeczne ontologie niepełnosprawności. Ciało tożsamość performatywność. Wyd. Impuls, 2019

Zasępa (red.) Niepełnosprawność intelektualna. Poznanie i wspieranie. Wyd. APS, 2020

Hajnicz, Konieczna (red.) Indywidualne wsparcie edukacyjne. Wyd. APS, 2015

Głodkowska (red.) Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wyd. APS, 2012

Parys, Przestrzeń dla kreatywności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wyd. Impuls, 2013

Pichalski, Twórczość literacka i plastyczna niepełnosprawnych, Wyd. Grado 2012

Wielgos-Struck, Bozacka (red.) Działalność opiekuńcza i terapeutyczna w praktyce instytucji pomocy społecznej, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016

Wielgos-Struck, Bozacka (red.) Sprawni w życiu codziennym i pracy. Idee wsparcia osób z niepełnosprawnością w praktyce lokalnej, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019

Efekty uczenia się:

Wiedza: : student/ka zna i rozumie:

-podstawowe pojęcia związane z pracą pedagoga specjalnego.

-stopnie niepełnosprawności intelektualnej oraz ich wpływ na proces kształcenia. Specyfikę funkcjonowania osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju.

- trendy myślenia o niepełnosprawności oraz wyzwania pedagoga specjalnego; kształcenie specjalne w kontekście systemu kształcenia powszechnego

- problemy i wyzwania związane z edukacją uczniów z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej.

- zasady pracy indywidualnej oraz grupowej z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE).

- metodykę, organizację i specyfikę kształcenia i nauczania uczniów z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej;

Umiejętności: student/ka potrafi:

- wykorzystywać teorie psychosocjologiczne, medyczne i rehabilitacji, filozoficzne i prawne oraz kulturowe do analizy i planowania procesów kształcenia oraz wychowania osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi

- projektować zajęcia, aktywizować, doradzać i wspierać osobę ze specjalnymi

- potrzebami edukacyjnymi diagnozować potrzeby uczniów z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej.

- sprawnie prowadzić zajęcia edukacyjne stosując umiejętności z zakresu metodyki,

- organizacji kształcenia i nauczania uczniów z różnym stopniem niepełnosprawności

- prowadzić zajęcia dydaktyczne - indywidualne z uwzględnieniem specyficznych potrzeb uczniów.

- wspierać uczniów w nauce poprzez stosowanie odpowiednich metod i technik pracy.

- efektywnie współpracować z innymi nauczycielami oraz specjalistami w celu zapewnienia kompleksowego wsparcia dla uczniów.

Kompetencje społeczne: : student/ka jest gotów/owa do:

- realizacji innowacji pedagogicznych związanych z wyzwaniami społecznymi i cywilizacyjnymi przyszłości, służących rozwojowi uczniów oraz integracji rodziców i środowiska lokalnego z instytucją edukacyjną

- podejmowania odpowiedzialnego przywództwa, pracy w zespole, współdziałania w społeczności szkolnej i lokalnej

- pracy w zespole interdyscyplinarnym, współpracując z nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami uczniów. angażowania się w działania na rzecz integracji uczniów z niepełnosprawnością w środowisku szkolnym.

- podejmowania odpowiedzialnych decyzji dotyczących edukacji i wychowania uczniów ze SPE, mając na uwadze ich dobro i rozwój. - utrzymywania wysokich standardów etycznych w pracy z uczniami i ich rodzinami, wykazując się empatią i zrozumieniem dla ich indywidualnych potrzeb.

- promowania świadomości społecznej na temat potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami oraz wspierania postaw akceptacji i tolerancji.

- ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i wiedzy w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywny udział na zajęciach, opracowanie scenariuszy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych; próg zaliczenia 60%.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Skura
Prowadzący grup: Agnieszka Żabińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-06-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Skura
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)