Warsztat kompetencji wychowawczych nauczyciela ucznia z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 2300-J-PS-MWE-WK |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Warsztat kompetencji wychowawczych nauczyciela ucznia z niepełnosprawnością intelektualną |
| Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
| Grupy: | |
| Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
| Język prowadzenia: | (brak danych) |
| Skrócony opis: |
Celem kursu jest praktyczne przygotowanie studentów do pełnienia roli wychowawcy w klasie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Uczestnicy będą doskonalić umiejętności wychowawcze w oparciu o trening relacyjny, modele treningu umiejętności wychowawczych oraz rozwój kompetencji społecznych. Kurs prowadzony będzie w formie intensywnego treningu praktycznego z wykorzystaniem różnorodnych technik edukacyjnych: symulacji, odgrywania ról, analizy przypadków, pracy z emocjami i sytuacjami wychowawczymi. |
| Pełny opis: |
Program zajęć koncentruje się na rozwijaniu umiejętności niezbędnych do pełnienia funkcji wychowawczej w klasie specjalnej, z uwzględnieniem specyfiki uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz trudnościami w komunikacji, regulacji emocji i relacjach społecznych. Poruszane zagadnienia będą obejmowały: • budowanie autorytetu i relacji z uczniem, • zarządzanie mikrogrupą uczniów, • reagowanie na trudne zachowania, • rozwijanie kompetencji społecznych uczniów, • współpracę z rodzicami o różnych postawach i potrzebach, • koordynację działań wychowawczych w zespole nauczycielskim i specjalistycznym, • przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu wychowawcy. Podstawą dydaktyczną kursu jest koncepcja kompetencji relacyjnych Jaspera Juula. Treści programowe: 1. Jak zdobyć autorytet w klasie? 2. Jak budować klasę, która działa jak zespół? 3. Jak radzić sobie z trudnymi emocjami uczniów? 4. Jak wspierać uczniów w kryzysach emocjonalnych? 5. Jak rozwiązywać konflikty w mikrogrupie klasowej? 6. Jak rozwijać kompetencje społeczne uczniów z NI? 7. Jak współpracować z rodzicami uczniów z NI? 8. Jak rozmawiać z rodzicem w sytuacjach trudnych i konfliktowych? 9. Jak pełnić rolę wychowawcy w zespole nauczycieli i specjalistów? 10. Jak przekształcać trudne sytuacje w okazje wychowawcze? 11. Jak budować osobistą odporność i przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu? |
| Literatura: |
• Argyle M., (1999), Psychologia stosunków międzyludzkich • Geldard K., Geldard D. (2004), Rozmowa, która pomaga. GWP. • Juul J. (2023), Kompetencje relacyjne w edukacji. • Juul J. (2011), Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców? • Juul J. (2008), Twoje kompetentne dziecko. • Kowalik S. (2007), Psychologia rehabilitacji. |
| Efekty uczenia się: |
Wiedza – student/ka zna i rozumie: • rolę i zadania wychowawcy klasy w szkole specjalnej, • zasady budowania relacji wychowawczej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, • metody rozwijania kompetencji społecznych uczniów z trudnościami komunikacyjnymi, • zróżnicowane postawy i potrzeby rodziców uczniów z NI, • strategie pracy wychowawczej w zespole nauczycieli i specjalistów. Umiejętności – student/ka potrafi: • budować autorytet i więź z uczniem poprzez adekwatne reakcje wychowawcze, • skutecznie prowadzić rozmowy wychowawcze z uczniami i ich rodzicami, • reagować na trudne sytuacje wychowawcze (np. opór, wycofanie, agresja), • współpracować z zespołem nauczycielskim i specjalistycznym w realizacji zadań wychowawczych. Kompetencje społeczne – student/ka jest gotów/gotowa do: • świadomego pełnienia roli wychowawcy z empatią, odwagą i konsekwencją, • samorefleksji i rozwijania własnej osobowości wychowawczej, • działania na rzecz dobra i rozwoju uczniów, • podejmowania inicjatywy w zakresie wspierania relacji w klasie i współpracy z rodziną, • utrzymywania wysokich standardów etycznych w pracy wychowawczej. |
| Metody i kryteria oceniania: |
• Warunek zaliczenia: 90% obecność, aktywność na zajęciach, realizacja zadań praktycznych, udział w badaniu poziomu kompetencji wychowawczych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Monika Skura | |
| Prowadzący grup: | Michał Pacholski | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
| Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Monika Skura | |
| Prowadzący grup: | (brak danych) | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
