Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat kompetencji wychowawczych nauczyciela ucznia z niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-J-PS-MWE-WK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat kompetencji wychowawczych nauczyciela ucznia z niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Celem kursu jest praktyczne przygotowanie studentów do pełnienia roli wychowawcy w klasie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Uczestnicy będą doskonalić umiejętności wychowawcze w oparciu o trening relacyjny, modele treningu umiejętności wychowawczych oraz rozwój kompetencji społecznych. Kurs prowadzony będzie w formie intensywnego treningu praktycznego z wykorzystaniem różnorodnych technik edukacyjnych: symulacji, odgrywania ról, analizy przypadków, pracy z emocjami i sytuacjami wychowawczymi.

Pełny opis:

Program zajęć koncentruje się na rozwijaniu umiejętności niezbędnych do pełnienia funkcji wychowawczej w klasie specjalnej, z uwzględnieniem specyfiki uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz trudnościami w komunikacji, regulacji emocji i relacjach społecznych. Poruszane zagadnienia będą obejmowały:

• budowanie autorytetu i relacji z uczniem,

• zarządzanie mikrogrupą uczniów,

• reagowanie na trudne zachowania,

• rozwijanie kompetencji społecznych uczniów,

• współpracę z rodzicami o różnych postawach i potrzebach,

• koordynację działań wychowawczych w zespole nauczycielskim i specjalistycznym,

• przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu wychowawcy.

Podstawą dydaktyczną kursu jest koncepcja kompetencji relacyjnych Jaspera Juula.

Treści programowe:

1. Jak zdobyć autorytet w klasie?

2. Jak budować klasę, która działa jak zespół?

3. Jak radzić sobie z trudnymi emocjami uczniów?

4. Jak wspierać uczniów w kryzysach emocjonalnych?

5. Jak rozwiązywać konflikty w mikrogrupie klasowej?

6. Jak rozwijać kompetencje społeczne uczniów z NI?

7. Jak współpracować z rodzicami uczniów z NI?

8. Jak rozmawiać z rodzicem w sytuacjach trudnych i konfliktowych?

9. Jak pełnić rolę wychowawcy w zespole nauczycieli i specjalistów?

10. Jak przekształcać trudne sytuacje w okazje wychowawcze?

11. Jak budować osobistą odporność i przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu?

Literatura:

• Argyle M., (1999), Psychologia stosunków międzyludzkich

• Geldard K., Geldard D. (2004), Rozmowa, która pomaga. GWP.

• Juul J. (2023), Kompetencje relacyjne w edukacji.

• Juul J. (2011), Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?

• Juul J. (2008), Twoje kompetentne dziecko.

• Kowalik S. (2007), Psychologia rehabilitacji.

Efekty uczenia się:

Wiedza – student/ka zna i rozumie:

• rolę i zadania wychowawcy klasy w szkole specjalnej,

• zasady budowania relacji wychowawczej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną,

• metody rozwijania kompetencji społecznych uczniów z trudnościami komunikacyjnymi,

• zróżnicowane postawy i potrzeby rodziców uczniów z NI,

• strategie pracy wychowawczej w zespole nauczycieli i specjalistów.

Umiejętności – student/ka potrafi:

• budować autorytet i więź z uczniem poprzez adekwatne reakcje wychowawcze,

• skutecznie prowadzić rozmowy wychowawcze z uczniami i ich rodzicami,

• reagować na trudne sytuacje wychowawcze (np. opór, wycofanie, agresja),

• współpracować z zespołem nauczycielskim i specjalistycznym w realizacji zadań wychowawczych.

Kompetencje społeczne – student/ka jest gotów/gotowa do:

• świadomego pełnienia roli wychowawcy z empatią, odwagą i konsekwencją,

• samorefleksji i rozwijania własnej osobowości wychowawczej,

• działania na rzecz dobra i rozwoju uczniów,

• podejmowania inicjatywy w zakresie wspierania relacji w klasie i współpracy z rodziną,

• utrzymywania wysokich standardów etycznych w pracy wychowawczej.

Metody i kryteria oceniania:

• Warunek zaliczenia: 90% obecność, aktywność na zajęciach, realizacja zadań praktycznych, udział w badaniu poziomu kompetencji wychowawczych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Skura
Prowadzący grup: Michał Pacholski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-06-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Skura
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)