MBH - Filozofia edukacji - wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MBH-FE-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MBH - Filozofia edukacji - wykład |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony współczesnej filozofii edukacji, zwłaszcza w jej wydaniu anglosaskim. Poruszone zostaną najważniejsze obszary problemowe, które charakteryzują dziś filozoficzny dyskurs dotyczący edukacji. |
Pełny opis: |
Tematyka poszczególnych wykładów (przykłady): Kształcenie i wychowanie a namysł. Filozoficzne wyzwania dla nauczycieli i pedagogów. Uczeń, student i nauczyciel – różne role społeczne w kontekście tradycji pedagogicznej. Etyczny wymiar kształcenia i wychowania. Nauczyciel i wychowawca jako etyk. Nauczyciel w działaniu. Czy istnieje doskonała metoda kształcenia? Instytucje edukacyjne – kryzys edukacji i krytyka praktyki pedagogicznej. Wiedza i rozumienie, praktyka i teoria. Złożoność uczenia się i nauczania. |
Literatura: |
1. Michaił Bachtin, W stronę filozofii czynu, tłum. B. Żytko, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdansk 1997. 2. Henri Bergson, O specjalizacji, [w:] tegoż, Wykłady o wychowaniu, tłum. P. Kostyło, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2004, s. 7-17. 3. Hans-Georg Gadamer, Teoria, technika, praktyka, tłum. A. Przyłębski, [w:] Andrzej Przyłębski, Gadamer, Wiedza Powszechna, Warszawa 2006, s. 213-239. 4. Pierre Hadot, Filozofia jako sposób życia, [w:] tegoż, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, tłum. P. Domański, Fundacja Aletheia, Warszawa 2003, s. 287-302. 5. Martin Heidegger, Co zwie się myśleniem?, tłum. J. Mizera, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław 2000, cz. I. 6. Karl Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, tłum. A. Wołkowicz, Wydawnictwo Siedmioróg, Wrocław 1995, s. 5-25, 75-90. 7. Leszek Kołakowski, Obecność mitu, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1994, s. 79-94 („Fenomen obojętności świata”). 8. Maurice Merleau-Ponty, Obecni w słowie, [w:] tegoż, Proza świata. Eseje o mowie, Czytelnik, Warszawa 1999, s. 62-79. 9. Iris Murdoch, Prymat dobra, tłum. A. Pawelec, Wydawnictwo Znak, Kraków 1996. („Prymat dobra nad innymi pojęciami”). 10. Fryderyk Nietzsche, To rzekł Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, tłum. S. Lisiecka, Z. Jaskuła, PIW, Warszawa 1999, cz.I. 11. Michael Oakeshott, Wieża Babel i inne esje, Fundacja Aletheia, Warszawa 1999 („Poezja i jej głos w rozmowie ludzkości”). 12. Platon, Fileb, tłum. Władysław Witwicki, PWN, Warszawa 1958. 13. Jan Patočka, Czy dzieje mają sens?, tłum. Juliusz Zychowicz, [w:] tegoż, Eseje heretyckie z filozofii dziejów, Fundacja Aletheia, Warszawa 1998, s. 73-106. 14. Paul Ricoeur, Przyswojenie, tłum. P. Graff, [w:] tegoż, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, wybrała K. Rosner, PIW, Warszawa 1989, s. 272-289. 15. Kwartalnik Pedagogiczny 2004 nr 1-2 |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu kursu student umie: " określić i opisać najważniejsze problemy współczesnej filozofii edukacji, " przedstawić ich egzemplifikacje, odwołując się do wybranych konceptualizacji związków filozofii i pedagogiki, " porównać teoretyczne i praktyczne dylematy związane z poruszanymi w tekstach zagadnieniami, " przedstawić filozoficzną argumentację przemawiającą za jednością teorii i praktyki pedagogicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne, odpowiedź pisemna na dwa pytania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Godoń | |
Prowadzący grup: | Rafał Godoń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony współczesnej filozofii edukacji, zwłaszcza w jej wydaniu anglosaskim. Poruszone zostaną najważniejsze obszary problemowe, które charakteryzują dziś filozoficzny dyskurs dotyczący edukacji. |
|
Pełny opis: |
Wybrane zagadnienia poruszane na wykładzie: Wykład wprowadzający. Struktura kursu. Problematyczność wykładu jako formy pracy dydaktycznej. Zadania i wyzwania dla uczestników Kształcenie i wychowanie a namysł. Filozoficzne wyzwania dla nauczycieli i pedagogów Uczeń, student i nauczyciel – różne role społeczne w kontekście tradycji pedagogicznej – 1 Uczeń, student i nauczyciel – różne role społeczne w kontekście tradycji pedagogicznej – 2: Uczenie się jako uczestnictwo w „rozmowie ludzkości” Etyczny wymiar kształcenia i wychowania. Nauczyciel i wychowawca jako etyk Nauczyciel w działaniu. Czy istnieje doskonała metoda kształcenia? Instytucje edukacyjne – kryzys edukacji i krytyka praktyki pedagogicznej Filozofia edukacji i badania pedagogiczne Różne podejścia w badaniach pedagogicznych Filozofia edukacji: tradycja. Pisemne zaliczenie wykładu (pierwszy termin) Wykład podsumowujący. Pisemne zaliczenie wykładu (drugi termin) |
|
Literatura: |
1. Michaił Bachtin, W stronę filozofii czynu, tłum. B. Żytko, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdansk 1997. 2. Henri Bergson, O specjalizacji, [w:] tegoż, Wykłady o wychowaniu, tłum. P. Kostyło, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2004, s. 7-17. 3. Hans-Georg Gadamer, Teoria, technika, praktyka, tłum. A. Przyłębski, [w:] Andrzej Przyłębski, Gadamer, Wiedza Powszechna, Warszawa 2006, s. 213-239. 4. Pierre Hadot, Filozofia jako sposób życia, [w:] tegoż, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, tłum. P. Domański, Fundacja Aletheia, Warszawa 2003, s. 287-302. 5. Martin Heidegger, Co zwie się myśleniem?, tłum. J. Mizera, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław 2000, cz. I. 6. Karl Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, tłum. A. Wołkowicz, Wydawnictwo Siedmioróg, Wrocław 1995, s. 5-25, 75-90. 7. Leszek Kołakowski, Obecność mitu, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1994, s. 79-94 („Fenomen obojętności świata”). 8. Maurice Merleau-Ponty, Obecni w słowie, [w:] tegoż, Proza świata. Eseje o mowie, Czytelnik, Warszawa 1999, s. 62-79. 9. Iris Murdoch, Prymat dobra, tłum. A. Pawelec, Wydawnictwo Znak, Kraków 1996. („Prymat dobra nad innymi pojęciami”). 10. Fryderyk Nietzsche, To rzekł Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, tłum. S. Lisiecka, Z. Jaskuła, PIW, Warszawa 1999, cz.I. 11. Michael Oakeshott, Wieża Babel i inne esje, Fundacja Aletheia, Warszawa 1999 („Poezja i jej głos w rozmowie ludzkości”). 12. Platon, Fileb, tłum. Władysław Witwicki, PWN, Warszawa 1958. 13. Jan Patočka, Czy dzieje mają sens?, tłum. Juliusz Zychowicz, [w:] tegoż, Eseje heretyckie z filozofii dziejów, Fundacja Aletheia, Warszawa 1998, s. 73-106. 14. Paul Ricoeur, Przyswojenie, tłum. P. Graff, [w:] tegoż, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, wybrała K. Rosner, PIW, Warszawa 1989, s. 272-289. 15. Kwartalnik Pedagogiczny 2004 nr 1-2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Godoń | |
Prowadzący grup: | Rafał Godoń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony współczesnej filozofii edukacji, zwłaszcza w jej wydaniu anglosaskim. Poruszone zostaną najważniejsze obszary problemowe, które charakteryzują dziś filozoficzny dyskurs dotyczący edukacji. |
|
Pełny opis: |
Wybrane zagadnienia poruszane na wykładzie: Wykład wprowadzający. Struktura kursu. Problematyczność wykładu jako formy pracy dydaktycznej. Zadania i wyzwania dla uczestników Kształcenie i wychowanie a namysł. Filozoficzne wyzwania dla nauczycieli i pedagogów Uczeń, student i nauczyciel – różne role społeczne w kontekście tradycji pedagogicznej – 1 Uczeń, student i nauczyciel – różne role społeczne w kontekście tradycji pedagogicznej – 2: Uczenie się jako uczestnictwo w „rozmowie ludzkości” Etyczny wymiar kształcenia i wychowania. Nauczyciel i wychowawca jako etyk Nauczyciel w działaniu. Czy istnieje doskonała metoda kształcenia? Instytucje edukacyjne – kryzys edukacji i krytyka praktyki pedagogicznej Filozofia edukacji i badania pedagogiczne Różne podejścia w badaniach pedagogicznych Filozofia edukacji: tradycja. Pisemne zaliczenie wykładu (pierwszy termin) Wykład podsumowujący. Pisemne zaliczenie wykładu (drugi termin) |
|
Literatura: |
1. Michaił Bachtin, W stronę filozofii czynu, tłum. B. Żytko, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdansk 1997. 2. Henri Bergson, O specjalizacji, [w:] tegoż, Wykłady o wychowaniu, tłum. P. Kostyło, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2004, s. 7-17. 3. Hans-Georg Gadamer, Teoria, technika, praktyka, tłum. A. Przyłębski, [w:] Andrzej Przyłębski, Gadamer, Wiedza Powszechna, Warszawa 2006, s. 213-239. 4. Pierre Hadot, Filozofia jako sposób życia, [w:] tegoż, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, tłum. P. Domański, Fundacja Aletheia, Warszawa 2003, s. 287-302. 5. Martin Heidegger, Co zwie się myśleniem?, tłum. J. Mizera, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław 2000, cz. I. 6. Karl Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, tłum. A. Wołkowicz, Wydawnictwo Siedmioróg, Wrocław 1995, s. 5-25, 75-90. 7. Leszek Kołakowski, Obecność mitu, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1994, s. 79-94 („Fenomen obojętności świata”). 8. Maurice Merleau-Ponty, Obecni w słowie, [w:] tegoż, Proza świata. Eseje o mowie, Czytelnik, Warszawa 1999, s. 62-79. 9. Iris Murdoch, Prymat dobra, tłum. A. Pawelec, Wydawnictwo Znak, Kraków 1996. („Prymat dobra nad innymi pojęciami”). 10. Fryderyk Nietzsche, To rzekł Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, tłum. S. Lisiecka, Z. Jaskuła, PIW, Warszawa 1999, cz.I. 11. Michael Oakeshott, Wieża Babel i inne esje, Fundacja Aletheia, Warszawa 1999 („Poezja i jej głos w rozmowie ludzkości”). 12. Platon, Fileb, tłum. Władysław Witwicki, PWN, Warszawa 1958. 13. Jan Patočka, Czy dzieje mają sens?, tłum. Juliusz Zychowicz, [w:] tegoż, Eseje heretyckie z filozofii dziejów, Fundacja Aletheia, Warszawa 1998, s. 73-106. 14. Paul Ricoeur, Przyswojenie, tłum. P. Graff, [w:] tegoż, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, wybrała K. Rosner, PIW, Warszawa 1989, s. 272-289. 15. Kwartalnik Pedagogiczny 2004 nr 1-2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.