Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MD/EPiW - MODUŁ METODYCZNY - EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MD/EPiW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MD/EPiW - MODUŁ METODYCZNY - EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci zapoznają się z podstawami wiedzy o muzyce, sztukach plastycznych, teatrze, poznają metody aktywizujące, w tym metodę projektów, rozwijają umiejętność świadomego i celowego wyboru metod pracy i konstruowania sytuacji edukacyjnych sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz efektywnej współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Praktyczny wymiar zdobytej wiedzy i umiejętności studenta stanowią praktyki asystenckie w przedszkolu i szkole, które umożliwiają doskonalenie umiejętności operowania wiedzą teoretyczną w praktycznym działaniu poprzez obserwację i krytyczną analizę doświadczeń.

Pełny opis:

W skład treści opracowywanych podczas zajęć kursowych wchodzą następujące zagadnienia:

- podstawy wiedzy o muzyce w ujęciu estetycznym i teoretycznym; ruch z muzyką; gra na instrumentach perkusyjnych; śpiew; słuchanie i tworzenie muzyki; rozwój muzyczny dziecka;

- wybrane zagadnienia z wiedzy o teatrze; inicjacja teatralna dziecka w wieku 5-9 lat; dziecko widzem i aktorem - formy teatralne wykorzystywane w pracy z dzieckiem wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; cechy charakterystyczne percepcji i recepcji spektakli teatralnych przez dzieci; etapy pracy nad przygotowaniem przedstawienia teatralnego; konstruowanie programu edukacji teatralnej a wszechstronny rozwój dziecka;

- podstawy wiedzy o sztukach plastycznych; metody, formy i zasady edukacji plastycznej w przedszkolu i szkole;

- wybrane metody pracy stosowane w pedagogice zabawy; dyskusja grupowa; praca z tekstami prozatorskim i poetyckimi; konstruowanie opowiadań przez dzieci, tworzenie utworów poetyckich, klasyczny trening twórczości; matematyczne i przyrodnicze gry i zabawy dydaktyczne; drama;

- podstawy teoretyczne metody; rozwój metody projektów na świecie i w Polsce; etapy projektu; planowanie i zasady organizacji projektu w przedszkolu i szkole;

- wybrane zagadnienia funkcjonowania przedszkola i szkoły jako instytucji społecznych; projektowanie, organizowanie, prowadzenie i ewaluacja zajęć w przedszkolu i szkole, realizowanych z wykorzystaniem metody projektów; diagnozowanie i indywidualizowanie pracy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych; analiza i rozwiązywanie problemów wychowawczych; zasady organizowania zebrań i planowania współpracy z rodzicami; dokumentowanie własnej pracy i ocenianie nabytych kompetencji pedagogicznych.

Literatura:

Zestawy lektur zostały podane w opisach każdego z przedmiotów mieszczących się w ramach

modułu.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- posiada wiedzę na temat zadań nauczyciela i metod pracy z dzieckiem na poziomie edukacji przedszkolnej i na pierwszym etapie edukacyjnym (w tym pracy metodą projektu) oraz zachowania właściwej proporcji między działaniami pod kierunkiem nauczyciela i aktywnością spontaniczną i samodzielną dziecka;

- posiada wiedzę na temat treści, metod pracy z dzieckiem i organizacji bezpiecznego, stymulującego rozwojowo i celowo uporządkowanego środowiska uczenia się dziecka (kryteria doboru programu, pomocy dydaktycznych, zagospodarowanie przestrzeni itd.);

- zna wybrane metody pobudzające aktywność społeczną, językową, matematyczną przyrodniczą, ruchową, plastyczną, muzyczną i teatralną dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;

- posiada wiedzę na temat funkcjonowania przedszkola i szkoły w zakresie wybranych aspektów socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych.

Umiejętności:

- potrafi dokonywać systematycznej autorefleksji nad stosowanymi strategiami nauczania i uczeniem się dzieci oraz nad treściami programowymi;

- potrafi korzystać z różnych metod pracy z dzieckiem, wykorzystywać różne środki ekspresji (artystycznej, muzycznej, językowej, dramowej i teatralnej w projektowaniu i realizacji pracy z dziećmi) i stymuluje jej ujawnianie się w spontanicznej aktywności dzieci;

- świadomie i celowo wybiera metody aktywizujące do projektowania zajęć odwołując się do celów edukacji przedszkolnej i I etapu kształcenia oraz możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci;

- wykorzystuje zróżnicowane źródła (osobowe, literatura) wiedzy na temat sposobów stymulowania ekspresji spontanicznej dzieci;

- potrafi projektować sytuacje edukacyjne w przedszkolu i szkole z zakresu edukacji artystycznej (plastycznej, muzycznej, teatralnej) sprzyjające rozwojowi poznawczemu i społeczno-emocjonalnemu dzieci;

- potrafi rozwijać u dzieci zainteresowania i talenty artystyczne, uwrażliwiać na świat sztuki i artystycznych dokonań człowieka;

- potrafi projektować zajęcia w przedszkolu i szkole dostosowując je do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych dzieci.

Kompetencje społeczne:

- w postępowaniu zawodowym i osobistym kieruje się zasadami etycznymi i profesjonalnymi i wysokimi, pozytywnymi, nastawionymi na sukces dziecka oczekiwaniami;

- w swych działaniach wychowawczych i edukacyjnych respektuje osobistą wiedzę i doświadczenia dzieci (kulturowe, narodowe, etniczne, rodzinne, językowe).

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin modułowy - praca pisemna (projekt edukacyjny) tworzona zgodnie z podanymi wcześniej wytycznymi na podstawie wiedzy i umiejętności zdobytych w wyniku zaliczenia przedmiotów z tego modułu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)