MD/EPiW - MODUŁ METODYCZNY - EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MD/EPiW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MD/EPiW - MODUŁ METODYCZNY - EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z podstawami wiedzy o muzyce, sztukach plastycznych, teatrze, poznają metody aktywizujące, w tym metodę projektów, rozwijają umiejętność świadomego i celowego wyboru metod pracy i konstruowania sytuacji edukacyjnych sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz efektywnej współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Praktyczny wymiar zdobytej wiedzy i umiejętności studenta stanowią praktyki asystenckie w przedszkolu i szkole, które umożliwiają doskonalenie umiejętności operowania wiedzą teoretyczną w praktycznym działaniu poprzez obserwację i krytyczną analizę doświadczeń. |
Pełny opis: |
W skład treści opracowywanych podczas zajęć kursowych wchodzą następujące zagadnienia: - podstawy wiedzy o muzyce w ujęciu estetycznym i teoretycznym; ruch z muzyką; gra na instrumentach perkusyjnych; śpiew; słuchanie i tworzenie muzyki; rozwój muzyczny dziecka; - wybrane zagadnienia z wiedzy o teatrze; inicjacja teatralna dziecka w wieku 5-9 lat; dziecko widzem i aktorem - formy teatralne wykorzystywane w pracy z dzieckiem wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; cechy charakterystyczne percepcji i recepcji spektakli teatralnych przez dzieci; etapy pracy nad przygotowaniem przedstawienia teatralnego; konstruowanie programu edukacji teatralnej a wszechstronny rozwój dziecka; - podstawy wiedzy o sztukach plastycznych; metody, formy i zasady edukacji plastycznej w przedszkolu i szkole; - wybrane metody pracy stosowane w pedagogice zabawy; dyskusja grupowa; praca z tekstami prozatorskim i poetyckimi; konstruowanie opowiadań przez dzieci, tworzenie utworów poetyckich, klasyczny trening twórczości; matematyczne i przyrodnicze gry i zabawy dydaktyczne; drama; - podstawy teoretyczne metody; rozwój metody projektów na świecie i w Polsce; etapy projektu; planowanie i zasady organizacji projektu w przedszkolu i szkole; - wybrane zagadnienia funkcjonowania przedszkola i szkoły jako instytucji społecznych; projektowanie, organizowanie, prowadzenie i ewaluacja zajęć w przedszkolu i szkole, realizowanych z wykorzystaniem metody projektów; diagnozowanie i indywidualizowanie pracy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych; analiza i rozwiązywanie problemów wychowawczych; zasady organizowania zebrań i planowania współpracy z rodzicami; dokumentowanie własnej pracy i ocenianie nabytych kompetencji pedagogicznych. |
Literatura: |
Zestawy lektur zostały podane w opisach każdego z przedmiotów mieszczących się w ramach modułu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - posiada wiedzę na temat zadań nauczyciela i metod pracy z dzieckiem na poziomie edukacji przedszkolnej i na pierwszym etapie edukacyjnym (w tym pracy metodą projektu) oraz zachowania właściwej proporcji między działaniami pod kierunkiem nauczyciela i aktywnością spontaniczną i samodzielną dziecka; - posiada wiedzę na temat treści, metod pracy z dzieckiem i organizacji bezpiecznego, stymulującego rozwojowo i celowo uporządkowanego środowiska uczenia się dziecka (kryteria doboru programu, pomocy dydaktycznych, zagospodarowanie przestrzeni itd.); - zna wybrane metody pobudzające aktywność społeczną, językową, matematyczną przyrodniczą, ruchową, plastyczną, muzyczną i teatralną dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; - posiada wiedzę na temat funkcjonowania przedszkola i szkoły w zakresie wybranych aspektów socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych. Umiejętności: - potrafi dokonywać systematycznej autorefleksji nad stosowanymi strategiami nauczania i uczeniem się dzieci oraz nad treściami programowymi; - potrafi korzystać z różnych metod pracy z dzieckiem, wykorzystywać różne środki ekspresji (artystycznej, muzycznej, językowej, dramowej i teatralnej w projektowaniu i realizacji pracy z dziećmi) i stymuluje jej ujawnianie się w spontanicznej aktywności dzieci; - świadomie i celowo wybiera metody aktywizujące do projektowania zajęć odwołując się do celów edukacji przedszkolnej i I etapu kształcenia oraz możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci; - wykorzystuje zróżnicowane źródła (osobowe, literatura) wiedzy na temat sposobów stymulowania ekspresji spontanicznej dzieci; - potrafi projektować sytuacje edukacyjne w przedszkolu i szkole z zakresu edukacji artystycznej (plastycznej, muzycznej, teatralnej) sprzyjające rozwojowi poznawczemu i społeczno-emocjonalnemu dzieci; - potrafi rozwijać u dzieci zainteresowania i talenty artystyczne, uwrażliwiać na świat sztuki i artystycznych dokonań człowieka; - potrafi projektować zajęcia w przedszkolu i szkole dostosowując je do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych dzieci. Kompetencje społeczne: - w postępowaniu zawodowym i osobistym kieruje się zasadami etycznymi i profesjonalnymi i wysokimi, pozytywnymi, nastawionymi na sukces dziecka oczekiwaniami; - w swych działaniach wychowawczych i edukacyjnych respektuje osobistą wiedzę i doświadczenia dzieci (kulturowe, narodowe, etniczne, rodzinne, językowe). |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin modułowy - praca pisemna (projekt edukacyjny) tworzona zgodnie z podanymi wcześniej wytycznymi na podstawie wiedzy i umiejętności zdobytych w wyniku zaliczenia przedmiotów z tego modułu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.