MD/EPiW - Edukacja muzyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MD/EPiW-EM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MD/EPiW - Edukacja muzyczna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | PPPSZ - Muzyka dla nauczycieli 2300-MS1-PPPSZ-MUZ |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy o muzyce w ujęciu estetycznym i teoretycznym oraz rozwinięcie ich umiejętności muzycznych. W toku własnych działań muzycznych: ruchu z muzyką, gry na instrumentach perkusyjnych, śpiewu, słuchania muzyki i tworzenia muzyki elementarnej (w/g metody Orffa), studenci będą mieli okazję zapoznać się z muzyką zarówno od strony słuchacza, jak i wykonawcy, a zdobyte doświadczenie i umiejętności pozwolą na wnikliwsze rozumienie zagadnień związanych z muzyką i wykonawstwem muzycznym. Wiedza muzyczna będzie omawiana także w kontekście rozwoju muzycznego dziecka. Repertuar poznany na zajęciach studenci będą mogli wykorzystać podczas własnej pracy z dziećmi. |
Pełny opis: |
I. Muzyka jako podmiot przeżycia estetycznego. Wielopoziomowość i wielowymiarowość oddziaływania muzyki na różne sfery funkcjonowania człowieka. Osobowościowe uwarunkowania wyborów muzycznych. Osłuchanie z muzyką wartościową i wiedza o muzyce, jako podstawa gustu i smaku muzycznego. Środowisko muzyczne dziecka a potrzeby, funkcje muzyki w życiu i wybory muzyczne człowieka dorosłego. II. Teoria i praktyka muzyczna. Wiedza o dźwiękach, zapisie i odczytywaniu muzyki oraz sposobach organizacji materiału dźwiękowego. Dźwięki jako zjawiska akustyczne i jako materiał muzyki. Pięciolinia, klucze muzyczne, graficzny zapis czasu trwania i wysokości dźwięków. Podstawowe pojęcia muzyki tonalnej: skala, gama, tonacja, trójdźwięk, triada harmoniczna, kadencja. Dźwięki we wzajemnych relacjach czasoprzestrzennych: puls muzyczny, akcenty metryczne, metrum, interwały, współbrzmienia konsonansowe i dysonansowe, melodia, harmonia - muzyczne znaczenie pojęcia. Przykładowe rodzaje akompaniamentów opartych na harmonice funkcyjnej. Gra na instrumentach perkusyjnych melodycznych i niemelodycznych. Śpiew i ruch z muzyką jako ilustracja omawianych zagadnień teoretycznych. Rozwijanie umiejętności odtwarzania muzyki ze słuchu i z prostego zapisu nutowego. Zasady konstrukcji utworów muzycznych: kontrast, tożsamość, podobieństwo. Słuchowe różnicowanie w wybranych przykładach muzycznych. Słuchanie i analiza wybranych przykładów muzyki klasycznej pod kątem wartości estetycznych i dydaktycznych. III. Rola umiejętności muzycznych nauczyciela w tworzeniu potrzeby obcowania z muzyką u dzieci. Integrujące wartości muzyki i zabaw z muzyką w procesie wychowania i kształcenia dzieci. |
Literatura: |
1. Ausoni A., Muzyka. Leksykon historia, sztuka, ikonografia. 2. Burowska Z., Głowacka E., Psychodydaktyka muzyczna. Zarys problematyki, wyd.II rozszerzone 3. Czerniawska E. (red), O różnych przejawach wpływu muzyki na człowieka. 4. Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka 5. Smoczyńska – Nachtman U., Muzyka dla dzieci. Umuzykalnienie wg koncepcji Carla Orffa 6. Śmiechowski B., O muzyce najpiękniejszej ze sztuk 7. Waugh A., Muzyka klasyczna. Nowy sposób słuchania. 8. Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, rozdz. VI i VIII www.muzykajest.pl www.edumuz.pl Materiały nutowe opracowane przez wykładowcę pod kątem możliwości wykonawczych uczestników zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna: - różne rodzaje muzyki wartościowej i kryteria jej oceniania - wybrane przykłady utworów muzycznych z różnych epok - podstawowe pojęcia i słownictwo muzyczne - zapis muzyczny w kluczu wiolinowym - przebieg rozwoju muzycznego człowieka - kształcące i wychowawcze wartości nauki muzyki - wymiary i przejawy integracji przez muzykę Student potrafi: - słuchać uważnie muzyki i dyskutować na temat zależności między doborem środków kompozytorskich a brzmieniem i wyrazem słuchanego utworu - rozpoznać słuchowo formotwórcze zasady konstrukcji utworu - odtworzyć z zapisu nutowego rytm na instrumentach perkusyjnych, przedstawić go ruchem i przeczytać tataizacją - odtworzyć z zapisu nutowego melodię na dzwonkach chromatycznych - zaśpiewać piosenki i wykonać zabawy ruchowe z repertuaru dziecięcego poznane na zajęciach - dobrać odpowiednie aktywności muzyczne do wybranych celów zajęć z dziećmi Kompetencje społeczne: Student: - jest świadomy znaczenia własnych kompetencji - w tym muzycznych - dla skutecznej i satysfakcjonującej pracy z dziećmi - pracuje samodzielnie nad doskonaleniem swoich umiejętności muzycznych - potrafi wyrażać swoje opinie na forum grupy |
Metody i kryteria oceniania: |
Przy zaliczeniu będzie brane pod uwagę: - aktywne uczestnictwo w zajęciach - zaliczenie nieobecności w formie uzgodnionej z prowadzącym - zaliczenia cząstkowe poszczególnych aktywności muzycznych - wyniki 2 pisemnych sprawdzianów ze znajomości zagadnień poruszanych na zajęciach i w zaleconej lekturze |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.