MD - Moduł dydaktyczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MD - Moduł dydaktyczny |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Moduł Dydaktyczny jest elementem kształcenia na kierunku "pedagogika". Jego podstawowym celem jest wyposażenie studentów w wiadomości i umiejętności z zakresu dydaktyki ogólnej, które stanowią segment kwalifikacji uprawniających do wykonywania zawodu nauczyciela, oraz w wiedzę i umiejętności niezbędne w pracy pedagoga szkolnego. (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Z dnia 17 stycznia 2012 w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (dz. Ustaw z dnia 6 lutego 2012). |
Skrócony opis: |
Zestaw przedmiotów w ramach Modułu Dydaktycznego zorientowany jest na integrację teoretycznej warstwy dydaktyki z jej warstwą praktyczną, a w szczególności z nauczycielskim instrumentarium projektowania dydaktycznego oraz analizy doświadczeń. Obejmuje on również problematykę dydaktyczno-wychowawczą pracy szkolnego pedagoga. |
Pełny opis: |
Moduł obejmuje następujące kręgi zagadnień: a) dydaktyka ogólna jako subdyscyplina pedagogiczna, jej struktura i podstawowe pojęcia, orientacje dydaktyczne, węzłowe teorie dydaktyczne, elementy nauczycielskiego instrumentarium dydaktycznego: projektowanie dydaktyczne, zagadnienia związane bezpośrednio z realizacją procesu kształcenia uczniów wraz z jego szkolnymi uwarunkowaniami oraz analiza nauczycielskich doświadczeń; b) metodyka działalności pedagogicznej szkolnego pedagoga; c) analiza praktyk. Taki układ modułu zorientowany jest na możliwie ścisłe powiązanie elementów warstwy teoretycznej dydaktyki ogólnej z elementami należącymi do jej warstwy praktycznej (dydaktyczny warsztat pracy nauczyciela) uzupełnionymi o elementy warsztatu pedagoga szkolnego. Moduł zorientowany jest również na rozwijanie u przyszłych pedagogów zespołu dyspozycji określanych mianem refleksyjnego praktyka. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: 1. Zna zarys historii i strukturę dydaktyki jako subdyscypliny pedagogicznej i jej podstawowe pojęcia. 2. Zna kulturowo-ewolucyjne uwarunkowania szkolnej edukacji i ich konsekwencje. 3. Zna przesłanki, założenia i konsekwencje orientacji dydaktycznych. 4. Zna przesłanki, założenia i konsekwencje klasycznych stanowisk dydaktycznych. 5. Zna i rozumie dylematy związane ze szkolną edukacją oraz reformami edukacji. 6. Zna składniki projektowania dydaktycznego i rozumie ich znaczenie. 7. Zna uwarunkowania efektywności kształcenia i wychowania w szkole. 8. Zna i rozumie dylematy związane z kierowaniem klasą szkolną, stylami nauczania i utrzymywaniem dyscypliny w klasie szkolnej. 9. Zna i rozumie przesłanki i konsekwencje idei nauczyciela jako refleksyjnego praktyka. 10. Zna zasady projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych. 11. Zna i rozumie specyfikę pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. UMIEJĘTNOŚCI: 1. Potrafi konfrontować stanowiska dydaktyczne w świetle kryteriów wywodzących się z orientacji dydaktycznych. 2. Potrafi wskazać kategorie efektów kształcenia związane z poszczególnymi orientacjami dydaktycznymi. 3. Potrafi scharakteryzować i oceniać style nauczania. 4. Potrafi analizować dylematy związane ze szkolną edukacją. 5. Potrafi analizować i oceniać cele i kierunki reform edukacyjnych. 6. Potrafi tworzyć projekty dydaktyczne. 7. Potrafi analizować różne jakościowo wyniki kształcenia oraz wiążące je zależności. 8. Potrafi analizować i interpretować doświadczenia praktyczne. 9. Potrafi skonstruować narzędzie diagnostyczne i przeprowadzić badanie. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 1. Przejawia zainteresowanie problematyką szkolnej edukacji i związanymi z nią dylematami. 2. Aktywnie i twórczo analizuje projekty dydaktyczne oraz diagnozuje sytuacje dydaktyczne i wychowawcze. 3. Samodzielnie poszerza wiedzę z zakresu szkolnej edukacji. 4. Aktywnie uczestniczy w wymianach poglądów na temat szkolnej edukacji. 5. Aktywnie uczestniczy w dyskusjach dotyczących reform oświatowych. 6. Interesuje się problemami edukacyjnymi uczniów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Dobromir Dziewulak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Dobromir Dziewulak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.