MHPP - Moduł Humanistycznych Podstaw Pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MHPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MHPP - Moduł Humanistycznych Podstaw Pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
15.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem modułu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu trzech pedagogicznych dyscyplin humanistycznych: filozoficznych podstaw pedagogiki, historii wychowania i edukacji kulturalnej. Problematyka modułu umożliwi studentom poznanie i zrozumienie całościowego rozwoju człowieka w kontekście nauk humanistycznych. Moduł składa się z trzech części: 1. Filozoficzne podstawy pedagogiki, realizowane na: wykładach konwersatorium Filozoficzne podstawy pedagogiki lektorium: (1) Tradycja a nowoczesność; (2) Labirynty tożsamości 2. Historia wychowania, realizowana na: wykładach konwersatorium: Historia wychowania lektorium: Wychowanie dziewcząt w dawnych wiekach 3. edukacja kulturalna, realizowana na: wykładach konwersatorium Edukacja kulturalna lektorium Edukacja kulturalna Moduł realizowany jest przez zespół pedagogów, specjalistów dyscyplin humanistycznych. Metody pracy: metody słowne, metody aktywizujące. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
- Pojęcia filozofii wychowania - Współczesne problemy pedagogiki (naukowość pedagogiki i roli myślenia filozoficznego, tożsamość metodologiczna, związki pedagogiki z filozofią) - Podstawowe formy myśli i organizacji wychowania od starożytności do XX wieku. - Uwarunkowania współczesnej pedagogiki w przeszłości - Istota kultury w działaniach edukacyjnych i kształtowaniu człowieka - Konieczność i trudność edukacji kulturalnej we współczesnym świecie |
Pełny opis: |
Problematyka modułu dostarczy wiedzy w zakresie następujących zagadnień: - Podstawowe kategorie historyczne filozofii wychowania (paideia, kultura, Bildung) - Założenia filozoficzne i geneza nowoczesnego uniwersytetu - Problemy teoretyczne i metodologiczne pedagogiki jako dyscypliny akademickiej - Miejsce pedagogiki w humanistyce i jej relacja do filozofii - Pedagogika wobec ideologii - Rozwój edukacji w perspektywie społeczno-politycznej i filozoficzno-kulturowej - Myśl pedagogiczna i jej wpływ na praktykę oświatową - Przemiany instytucji edukacyjnych od starożytności do XX wieku - Założenia metodologiczne badań historyczno-oświatowych (krytyka różnych typów źródeł) - Tradycje kształcenia nauczycieli - Pedagogiczna refleksja nad istotą kultury w działaniach edukacyjnych i kształtowaniu człowieka - Edukacja kulturalna szansą indywidualnego rozwoju człowieka - Edukacja kulturalna a uczestnictwo w kulturze - Praktyczny wymiar edukacji kulturalnej - Przemiany w edukacji kulturalnej współczesnego człowieka - Nowe zadania i dylematy edukacji kulturalnej - Metodologia diagnostyki pedagogicznej w edukacji kulturalnej Szczegółowe treści modułu zawarte są w opisach wykładów, konwersatoriów i lektoriów. |
Literatura: |
1. Martin Buber, Miejsce Kopernika w filozofii, tłum. Michał Galas, „Znak” 1995, nr 5 (480). 2. Platon, Państwo, tłum. Władysław Witwicki, ks. VII. 3. Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. Daniela Gromska, księgi I, II, V [w:] Arystoteles, Dzieła wszystkie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996, t.V. 4. Georg W. F. Hegel, Wykłady z filozofii dziejów, tłum. Janusz Grabowski i Adam Landman, PWN, Warszawa 1958, t. II, ks. II Świat grecki. 5. Immanuel Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. Mścisław Wartenberg, PWN, Warszawa 1984, rozdz. I i II. 6. Immanuel Kant, Odpowiedź na pytanie: Czym to jest oświecenie?, w: I. Kant, Rozprawy z filozofii historii, tłum. T. Kupś et al., Antyk, Kęty 2005. 7. Michel Foucault, Czym jest oświecenie?, w: M. Foucault, Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław 2000. 8. Max Weber, Nauka jako zawód i powołanie, w: Polityka jako zawód i powołanie, Znak, Warszawa 1998. 9. Hans-Georg Gadamer, Cóż to jest prawda?, tłum. Małgorzata Łukasiewicz [w:] Hans-Georg Gadamer, Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane, Warszawa 1979. 10. Peter Winch, Uogólnialność sądów moralnych [w:] Peter Winch, Etyka a działanie, Warszawa, PIW 1990. 11. Peter Winch, Etyczna nagroda i kara [w:] tamże. 12. Thomas S. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, tłum. Helena Ostromęcka, Warszawa 2001, rozdz. I, IV, IX, X. 13. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1995-1999, t. 1, 2, 3/1, 3/2. 14. Kalina Bartnicka, Irena Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001. 15. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. 1-2, Warszawa 1965-1967. 16. Stanisław Litak, Historia wychowania, t. 1, Kraków 2004. 17. Jan Draus, Ryszard Terlecki, Historia wychowania, t. 2, Kraków 2005. 18. Stanisław Kot, Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994. 19. Adam Fijałkowski, Orbis pictus - Świat malowany Jana Amosa Komeńskiego, Warszawa 2008. 20. Szkoła polska od średniowiecza do XX wieku - między tradycją a innowacją, red. Irena Szybiak, Adam Fijałkowski, Janina Kamińska, współpraca Katarzyna Buczek, Warszawa 2010. 21. Arendt H. „Między czasem minionym a przyszłym”, Fundacja ALETHEIA, Warszawa 1994 22. H.-G. Gadamer, Dziedzictwo Europy, Warszawa 1992. 23. J. Gajda, Pedagogika kultury, Kraków 2006. 24. D. Kerckhove de, „Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości”, Wyd. Mikom, Warszawa 1996. 25. W. Jakubowski Edukacja i kultura popularna, Kraków 2001. 26. „Kultura masowa”, antologia tekstów – wybór Cz. Miłosz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002. 27. N. Postman „Technopol. Triumf techniki nad kulturą”, Warszawa 1995. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Student uzyskuje wiedzę na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej. 2. Wie, co to jest problem samowiedzy nauk humanistycznych. 3. Wie, jaki jest związek miedzy pedagogiką a filozofią oraz między pedagogiką a kulturą. 4. Student zna relacje między filozofią a nauką w kontekście historycznym oraz implikacje pojawienia się świadomości historycznej. 5. Zna, na propedeutycznym poziomie, dzieje wychowania i myśli pedagogicznej, posiada wiedzę na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej oraz jej historycznych przemian. 6. Ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych. 7. Ma podstawową wiedzę na temat celów zadań, funkcji i form edukacji kulturalnej; zna zasady upowszechniania kultury. UMIEJĘTNOŚCI 1. Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu nauk humanistycznych i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk humanistycznych w celu analizy problemów edukacyjnych, jest gotowy do prowadzenia prostych badań. 2.posiada umiejętność obserwowania i przetwarzania informacji kulturowo-społecznych oraz ich interpretowania z punktu widzenia problemów edukacyjnych. 3. Potrafi samodzielnie rozbudowywać wiedzę wyniesioną z zajęć i twórczo inspirować innych uczestników działań edukacyjnych. 4. Potrafi analizować i opisywać mechanizmy kultury, postrzegać problemy pedagogiczne w związku z przemianami w kulturze i próbować je rozwiązywać. 5. potrafi przeprowadzić w stopniu podstawowym diagnozę potrzeb kulturalnych i poziomu edukacji kulturalnej. 6.Przejawia umiejętność humanistyczno-pedagogicznego i historycznego myślenia. 7. Umie krytycznie podejść do różnorodnych przejawów i form współczesnej kultury jako środowiska wychowawczego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego, za zachowanie kodów kulturowych w ramach komunikacji międzypokoleniowej. 2. Podejmuje namysł nad istotą kultury w działaniach edukacyjnych i kształtowaniu człowieka. 3. Ma świadomość istotności procesu edukacji kulturalnej wobec idei kształcenia permanentnego. 4. Student umie pracować w grupie szanują opinie innych osób (dyskusje). 5. Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązuje egzamin modułowy. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu modułowego jest: 1. Uzyskanie zaliczenia z każdego z trzech wykładów obowiązkowych – forma pisemna. 2. Zaliczenie wymaganej liczby konwersatoriów i lektoriów. Egzamin modułowy jest egzaminem ustnym z oceną. Student składa egzamin przed jednym z przedstawicieli trzech zespołów modułowych. Lektury obowiązkowe do egzaminu modułowego: 1. Jacques Le Goff, Inteligencja w wiekach średnich, Warszawa 1997. 2. Ellen Key, Stulecie dziecka, przekł. Iza Moszczeńska, Warszawa 2005. 3. Tadeusz Bieńkowski, Jan Amos Komeński o nauczaniu i wychowaniu, Pułtusk 2000. 4. Fryderyk Schiller, Listy o estetycznym wychowaniu człowieka i inne rozprawy, list 12, 14, 15 i 27, Warszawa 1972. 5. Zygmunt Bauman, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, rozdział 18: Co się stało z elitą kulturalną?, Kraków 2014. 6. Maria Janion, Czy będziesz wiedział co przeżyłeś, rozdział: Wobec końca wieku, Warszawa 1996. 7. Platon, Uczta, przekł. Władysław Witwicki - wydanie dowolne. 8. Hannah Arendt, Kryzys edukacji, w: Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, Warszawa 2011. 9. Paul Ricoeur, Pamięć - zapomnienie - historia, w: Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo, Kraków 1995. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki nie są przewidziane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Sosnowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Uwagi: |
Moduł kończy sie Egzaminem w semestrze zimowym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Uwagi: |
Moduł kończy sie Egzaminem w semestrze zimowym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.